Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 25 besök idag (14368 totalt) |
Spara stötdämparbyten till v.29 på Ringen då, vi ses där som vanligt..? ![]() |
||
Stabilare fotstöd
Felmonterat på just min bil... because Alfa. Ny förarmatta/fotstöd stöd går på 13200kr från Hedins, lite väl...? Försökte hitta beg. på nätet men nu var det nära påställningsdags, bara att metallslöjda igen! Hade lite 4mm alu kvar från grejer jag gjorde till Z4an. Blev riktigt bra. Bättre vinkel för foten (mindre "utåt") och äntligen plats att använda kopplingspedalen utan att skon fastnar. Duger tills jag hittar en original förarmatta. Hur fan laddar man klickbara små bilder?? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ena diff-scoopet reparerat ![]() Besiktad UA - bra att jag bytte dämparen innan. ![]() Vaxat! ![]() ![]() Äntligen originalratt. ![]() Längs E20 norrut.. ![]() Traditionsenlig Skokloster 1a maj... Kallt o duggregn som det ofta är men lika goda våfflor o kaffe i slottskafeet som vanligt. ![]() ![]() Nya 12Cilindri minsann! Svincool i min bok. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Skön patina på vardagsbruksad Countach! ![]() ![]() Panda 100HP ![]() ![]() ![]() ![]() Välbyggd 037 kopia! Dock endast Beta Volumex motor (8V toppen) och Audi-låda. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jag o pappa fick oss en provtur i denna smått unika Ritmo 105TC - tack TurboB-Magnus!! ![]() Habegär! |
||
Första strulet avklarat, ena bakhjulets handbroms la av.
Blev aldrig strandsatt med låst bakhjul men väl en ilsket blinkande varningslampa & felkod. Googlade fram att det ibland är knappen som ger upp - praktiskt nog den jag ändå har tänkt byta pga fult slitage.. ![]() Tur, detta var felet! Funkis handbroms. ![]() ![]() Annars ska jag justera tjänstevikten, den blev tokig på regbesiktningen, som om hon räknade med förarens vikt 2 gånger, runt 75kg för mkt. 1795kg. Dessutom blev CO2 siffran 273gram istället för 198g och 4 passagerare istället för 3 som min har. Lastbilsvågen vid Tingstadstunneln visar 1650kg med 3/4 tank utan förare, 1700 med förare. Kontrollvägning & övriga rättelser är på gång. EDIT: fick omvägt på Besikta och nu var det 1660kg utan mig & full tank, därmed 1735kg tjänstevikt. ![]() Torsdagskörning uppåt Skepplanda med gamla kollegor! Äntligen ett skäl att köra i Dynamic-läget, bilen blir en annan! För att inte tala om Race, vilket jäkla monster.. ![]() Karlatornet & nya p-platsen vid Ramberget, schysst photospot.. ![]() Rengöring av ratten som satt i bilen. Gick att få fräsch! ![]() Nåt som är jävligt dyrt (alt krångligt om man gört det själv) är AC/gen-remmen, som enl schemat byts vid 6000mil. Hela fronten måste bort inkl ena chargecoolern, tömt kylsystem och AC.... Tyvärr saknas både kvitto o stämpel för denna service då den gjordes innan bilen registrerades i Frankrike. Längre semesterresa i sommar kändes lite nervöst. Om man ändå kunde komma åt så man kunde se insidan av remmen? Jag vet! Ett endoskåp från Amazon för 205kr! ![]() ![]() ![]() Remmen som ny ju. Antingen redan bytt eller bara i väldigt bra skick fortfarande. ![]() Eftersom AC'n kyler lite sådär mot i höstas kunde jag därmed boka in en fyllning på Segerlöfs, då jag inte behöver byta rem & tömma AC-systemet. Dyrt på nya bilar men klart värt! ![]() Sådär, Kinnekulle bokat m Alfaklubben 6e juni Gelleråsen m mamma & Fordklubben 13 juli. Ringen 20-26 juli. Däcken är antagligen slut efter Kinnekulle.. ![]() ![]() |
||
Hallå Per, väldigt trevligt att kunna drömma sig bort och äga en Quadrifoglio genom ditt skrivande!
![]() Detta är fortfarande peak andra-familjebil, tätt följd av C63 AMG W204. ![]() Ser fram emot att höra om bankörningen! _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||
Tja Filip! Hoppas det kan bli verklighet nån dag! Ditt användningsområde är nog bättre än mitt (stor bil ensam)
Blir kul att hänga i Adenau i juli! ![]() |
||
![]() Passade på att filma en snutt när ni kom tillbaks från provturen, ovant att se sin egen bil komma åkande. Den enda i trafik i Sverige sen 10 år. Ex-STIG Ben Collins provkörde nyligen ett antal 80-tals Hot Hatches och konstaterade att Abarth 130TC fullstädigt krossade Golf GTI och 205 GTI "back in the days". Alltid kul att träffas, ursäkta trådkapet och ja, jag är lite avis på din Alfa... _________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Uno TURBO, Coupe 16VT, Coupe 20VT, Ritmo 105TC, Tipo 16V, Lancia Delta Integrale, Lancia Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||
Då missar vi varandra i år med en vecka. ![]() Men lycka till och ta det lugnt! ![]() _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Osis!
Ok, ja det kan du lita på.. ![]() JohnC: Tack ja du har ingen dålig ny kärra heller! ![]() Magnus: ![]() |
||
Blir tyvärr Adenau 3-7 aug istället för juli för min del pga släktkalas. Är dock kvar i gruppchatten där juliresan tagit form... stanna där nere till augusti så ses vi? ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||
Ajdå synd, next time! Inför Kinnekulle var det lika bra att byta bromsvätskan, ingen aning om den någonsin bytts. Såhär i efterhand hade den nog inte det! ![]() ![]() Gick som smort fram till oket vä fram, inre nippeln satt trögt & kunde inte heller stängas helt.. ![]() Den elake gynnaren: ![]() ![]() Banpremiären avklarad! ![]() Alfaklubben med hjälp av BMW-klubben. Tycker fortfarande jag har ngn slags försiktighet i kroppen men det är väl rätt ok med en värdefull bil. Intressant ändå att få 1.04.7 på gatdäck, bara genom ok spårval. Bil med potential! Tog det förstås lugnt, men vi hade galen tur med vädret. Enl prognosen var det regn hela dan men det dök inte upp förrän efter lunch, så det blev allt ett par torra heat och ett jätteblött. Förutom att nån snodde mitt paraply (ett Nike-paraply någon..? ![]() Gatdäck är förstås lika överlägsna i blött som underlägsna i torrt, men i övrigt blev jag impad av hur bilen "krympte" runt en på bana pga direkta reaktioner. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tre takeaways: # Noll understyrning. Hur instyrningen är så sjukt greppig oavsett situation/väta är ren trolldom för mig. Den har ju nästan noll camber? # Finkalibrerade hjälpsystem. Van vid BMW som är omöjliga att köra med ESP som klipper effekt en hel sekund, blev jag impad. Bakvagnssläpp & effekten klipps lika snabbt som den släpps på igen, otroligt effektivt.. Kunde köra i "Dynamic"- läget även på torrt! Testade inte ens "Race". Enda irritationen var kanske ett minimalt "gashäng" vid växling, drive-by-wire hänger inte riktigt med, antagligen är det meningen att hålla gasen stumt i golvet, att de lagt mest energi på den funktionen. Men man vill ju kunna växla snabbt traditionellt med, utan att det låter som att man inte kan växla. # Bromsarna. Fick en tydlig känsla av att de knappt hann bli ljumna, en otrolig kapacitet där.. På bilens display finns värmeskalan blått-vitt-rött. De hann bli vita innan passet var över. Man kan förstås även se däckstryck i realtid - lyxigt & praktiskt. Annars var jag lite orolig för att nackstöden skulle hamna för nära hjälmen men för mig funkade det faktiskt bra! |
||
![]() ![]() Kanske finns eftermarknads-ECU-tunes som åtgärdar gashänget? Kul att läsa om vad du hittar på! _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||
Kul att den används!
Testa att köra med Race. Nu vet jag inte hur Alfa gjort här, men hatade M2an i alla lägen förutom med allt av. Om man stängde av DCT på den så försvann revhang helt och det blev en riktig bil av den. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||
Förstår det! Troligen är M2 mer lik Z4M än en Alfa. Och den var helt okörbar på bana med antisladd, även mellanläget man kan programmera in var inskränkande, som jag beskriver i inläget. Alfan är ljusår bättre, grymt imponerad...
Hade det blivit ett pass till (torrt) hade jag testat Race, aning mindre revhang på gata iaf. Men som sagt, det var inget stort problem o jag kan sätta stora pengar på att jag var snabbare i Dynamic än Race i fredags. Den stora skillnaden förutom frånvaron av hängslen är väl hårdheten på dämparna, mer vrid tidigare, programmet till diffen och avgasljudet på tomgång. Gelleråsen 13/7 blir nästa chans, den är lite mer safe än Kinnekulle oxå så det blir ett bra tillfälle ![]() |
||
Tack ja lite "same procedure as last(last) year"..
![]() Blir det M2an?
Vem vet! Hade väl vräkt ned hela dan om du varit med? ![]() |
||
Låter som en emissionsgrej, mjuk stängning. Hatar det. Men det är garanterat en mjukvarugrej, elspjället är snabbare än din fot. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Garanterat
![]() Däremot ligger det nära till hands att misstänka resten av mjukvarukrumbukterna som äger rum i Giulia, som t.ex låtbyte i infotainment som ibland tar uppåt 5 sek på en dålig dag.. Osv. ![]() |
||
Det kommer bli M2:an. ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 25 besök idag (14368 totalt) |