Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 90 T16 RWD 1986
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13
287 besök senaste veckan (149218 totalt)
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Tack för trevliga kommentarer!

Hjulvinklar behöver det helt klart jobbas med framöver. Tänkte börja laborera lite mer med toe-inställning fram och bak till att börja med, då jag testat lite olika cambervärden tidigare.

Jag försöker undvika att montera på en stor vinge så länge det bara går då jag inte riktigt är överens med utseendet det skulle innebära. Så småningom blir det splitter fram, så plant golv jag kan få till, samt diffusor bak. Även om den inte skulle fungera som tänkt döljer den i alla fall diffen.

Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005

Det måste ju varit dig som jag låg bakom med min gråa M2:ā i lördags från Saab ut mot hjulsbro. Jag hade familjen i bilen så kunde inte gasa så mycket, men jag tyckte Saaben såg så cool ut så jag bad min fru kolla om den var reggad som ombyggt fordon. När hon sen sa "växellåda bmw ZF" så fattade jag att den var bakhjulsdriven! Sjukt coolt!

Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

iqbad skrev:
Det måste ju varit dig som jag låg bakom med min gråa M2:ā i lördags från Saab ut mot hjulsbro. Jag hade familjen i bilen så kunde inte gasa så mycket, men jag tyckte Saaben såg så cool ut så jag bad min fru kolla om den var reggad som ombyggt fordon. När hon sen sa "växellåda bmw ZF" så fattade jag att den var bakhjulsdriven! Sjukt coolt!

Vilket trådlyft!
5 år!

Ny kulbil i garaget.
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Trådstartare
iqbad skrev:

Det kan nog stämma ja.

DJ skrev:

Vilket trådlyft!
5 år!

Hoppsan. Ja det har inte varit jätteaktivt här. Kanske dags för en uppdatering snart.

Citera
Konrad
Långnäs (Pite dragway)
Här sen Jul 2005

jonka skrev:
iqbad skrev:

Det kan nog stämma ja.

DJ skrev:

Vilket trådlyft!
5 år!

Hoppsan. Ja det har inte varit jätteaktivt här. Kanske dags för en uppdatering snart.

Dags för uppdatering än?

Linköping
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Ja det är väl kanske dags för en liten uppdatering då.

Senaste bankörningen var i juni förra året då det var sportvagnsdagen på Sviestad. Jag ställde upp och skjutsade runt besökare runt banan. De flesta gick rakt till de Porschar och andra sportiga bilar som fanns tillgängliga, men några insåg att Saaben kanske inte riktigt var standard och hoppade in som passagerare. De såg nöjda ut efter några varv.

En bit in på dagen började bilen gå illa och tryckte ur sig glykol ur expansionskärlet så jag ställde bilen i garaget när jag kom hem och där blev den stående några månader innan vintersäsongen närmade sig. Tanken var att riva av toppen och se om toppackningen gått. I samma veva tänkte jag passa på att försöka täta mitt oljetråg som svettas lite olja. När jag väl fått bort tråget upptäckte jag bitar av metallcylindrar i botten på det och jag kunde först inte förstå var de kom ifrån, men till slut insåg jag att det var bitar av rullarna i kamkedjan.

Vidare inspektion av kedjan visade att en stor del av rullarna hade sprickor i sig. Troligt ganska nära ett totalhaveri. Min lokala motorrenoverare hade aldrig varit med om att en kamkedja gått sönder så här.

Jag trodde att jag hade monterat en Saab original kamkedjesats, men efter lite grävande i mailen hittade jag att det var en sats från en svensk tillverkare som gör eftermarknadsdelar till bland annat Volvo och Saab. Kedjehjulen känns väldigt grovhuggna och har fullt med grader kvar.

Jag rev ner motorn totalt och eftersom toppen ändå skulle planas passade jag på att göra en klassisk förstärkning i toppen där man borrar hål mellan cylindrarna och skruvar i stavar i syfte att stöjda toppen mot förbränningsrummen och hindra den från att lyfta vid höga förbränningstryck. Kanske inte nödvändigt för mina ambitioner, men jag har maskinerna så det var en trevlig svarv- och fräsövning.

Mäta in centrum ordentligt innan jag satte borren i min nästan sprillans nya topp. Det övre godset gängades M14 och botten nere i kylkanalen planfrästes för att få en stabil anliggningsyta.

Specialskruv i aluminium. Framvevade på min pålitliga Blomqvistsvarv.

På plats. Efter momentdragning frästes skallarna bort och skruvarna svetsades fast i toppen för att försäkra att det blev tätt och att inte förspänningen försvinner över tid.

Motorn ihop igen. Den här gången med originaldrev och originalkedja

Jag har sedan tidigare använt en oljefilterflyttare på grund av att det är ganska dåligt med utrymme på originalpositionen. Jag har dock märkt att det tar märkbart längre tid att få oljetryck, så det blev ett miniprojekt att fixa ihop en ny lösning.

Ett original oljefilterhus införskaffades och sattes upp i rundmatningsbordet i pelarborren. Original oljekylsanslutningar borrades ur och gängades för att husera AN-kopplingar i stället. En tur till hydroscand så var nya slangar fixade.

Fixering i pelarborren. Rundmatningsbordet användes för att linjera filterhuset med borrspindeln.

Gängat M18x1,5

Monterade anslutningar

Färdigt med slang.

Monterat i bilen. Väldigt mycket nättare installation jämfört med innan.

Den här installationen ersattes.

En fördel och nackdel var att jag inte fick plats med adaptern där min oljetrycksgivare tidigare suttit så det var bara att ställa sig vid maskinerna igen och veva fram en kombinerad adapter för givarna. Denna monterades i ordinarie position för motorns oljetrycksgivare.

Det som återstår nu är att få en ordentlig mappning gjord. Det görs nu i veckan.

Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Kul uppdatering! thumbs up Svarv- och fräs-arbeten livar alltid upp!

Skönt att du hann upptäcka den där kamkedjan innan det blev ett totalhaveri!

MGB GT 1967
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006

Snyggt jobbat!

Har haft precis samma problem med en kamkedja, en eftermarknads i "originalkvalitč "

Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005

Riktigt snygg och proffsig tillverkning av delar! Är det Göran Anderssons motor som du brukar anlita för jobb med motorer annars?

Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Premiärkörningen på Sviestad slutade med kopplingshaveri. Vid nedväxling i torparn rasslade det till om lådan och det blev bogsering tillbaka.

Väl hemma kan jag konstatera att lamellen demonterat sig själv i sina beståndsdelar. Orsaken är oklar, men det verkar iaf som min dyra tryckplatta klarat sig.

Jag kör solitt standardsvänghjul, SRE - 785 tryckplatta och en sachslamell från e28 m535i. Frågan är ju om jag vågar köpa en ny likadan lamell eller om jag borde satsa på något utan fjädrat centrum. Är ju dock inte jättepigg på det.

Vridmoment i motorn ligger på cirka 530Nm.

Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006

Analysen är ganska enkel - de fyra nitarna har ätit sig eller slagits ur. 535, den där tryckplatta är väl inte gjord för mer än ca 200 hk och civilt bruk, fjädrarna lär inte vara problemet, friktionsmaterialet ser ok ut. Antingen förbättra nitningen eller välja en annan lamell.

jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Det är bara lamellen som kommer från 535. Tryckplattan är en Sachs race engineering 883082999785 och ska klara runt 550Nm med organisk lamell.

Borde man alltså satsa på något värre när man ändå byter lamellen? Har sett att Sachs säljer en uppgraderad version till e28 m535i. Funderar också på om det kan vara en bidragande orsak att kopplingslamellen är tänkt att sitta bakom en jämngående sexa och nu får stryk av en 4-cylindrig motor.

Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

jonka skrev:
Det är bara lamellen som kommer från 535. Tryckplattan är en Sachs race engineering 883082999785 och ska klara runt 550Nm med organisk lamell.

Borde man alltså satsa på något värre när man ändå byter lamellen? Har sett att Sachs säljer en uppgraderad version till e28 m535i. Funderar också på om det kan vara en bidragande orsak att kopplingslamellen är tänkt att sitta bakom en jämngående sexa och nu får stryk av en 4-cylindrig motor.

Om fjäderpaketet är dimensionerat för mycket lägre moment, kanske du lika gärna kan ha ofjädrat centrum?

Ny kulbil i garaget.
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Ja, kanske det. Frågan är bara hur körbarheten är med stum organisk lamell.

Jag har tidigare kört förstärkt tryckplatta med fjädrad sinterlamell och det var så besvärligt att jag bytte till en standardlamell för att inte få tjuvstopp hela tiden.

Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005

Tror mer på att lamellen fått för mycket stryk på dåligt centrerad växellåda. Jag gissar nu bara men du åker väl säkerligen omsvetsad låda. Kanske sprucket eller bara nån mm offset skapar ju grym påfrestande på den stackars lamellen.

Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Det stämmer bra och jag har tänkt den tanken också. Väldigt omständigt att få svart på vitt att den är ocentrerad bara.

Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005

Tråkigt med kopplingsraset men grymt cool bil, jag klockade dig på tider under 1.06 så den rör ju på sig!

Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Trådstartare
iqbad skrev:
Tråkigt med kopplingsraset men grymt cool bil, jag klockade dig på tider under 1.06 så den rör ju på sig!

Tack! Ja det finns helt klart mer att ge. Bästa tiden, 1.04,7 körde jag för några år sen med r-däck som hade några år på nacken. Hann se nån 1.05-tid innan kopplingen sa upp sig.

Ny lamell beställd. Det blev en organisk lamell med fjädrat centrum, men som ska klara lite mer stryk än den gamla.

Funderar på att dela växellådan i vinter och mäta om den är sned/ocentrerad. Eventuellt får jag plana kontaktytan och göra nya styrningar mellan motor och låda.

Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Då var en ny lamell monterad och bilen fungerar igen.
Passade på att provtrycka tryckplattan och därefter mäta och justera mängden shims för max inspänningskraft.

Den nya lamellen är 1mm tunnare än den gamla och provtryckningen gav att jag skulle ta bort just 1mm shims.

Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007

Vet inte om det tillför något nu, men här är en bild på Sachs Racing lamellen för e28

Fjädrarna är brutalt hårda som du ser, så växellådan ger mkt. ljud redan med en BMW 6a.

Jag har denna och 765 plattan på min 635a. troligen runt 700Nm. (622 på hjulen)

Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Ja jäklar vad kralliga de var.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 90 T16 RWD 1986
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13
287 besök senaste veckan (149218 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande