Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin Vantage V8 -06 Heffaklumpen
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (2644 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Invägning idag med PCSR och PCS då jag besiktigade ett gäng tävlingsbilar innan race. Makalöst tung bil. Blir kul och utmanande att lätta utan att förstöra komfort. Vikt är med 95 kg förare i och runt halv tank.

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Kul! Jag körde ju ett tag med min manuellt växlade Jaguar F-Type V6 som jag bananpassat lite med diff, coilovers etc. Problemet för mig var dyra reservdelar... en duns i barriären på Mantorp kostade nästan lika mycket som bilen, och det var svårt att få tag på slitdelar (koppling bl.a.) och dåligt utbud av eftermarknadsdelar som bra bromsbelägg. Hade svårt att få tag på något mer bananpassat än EBC Yellowstuff...

Men den var kul att köra, och hyfsat snabb i sin "klass". I slutet på förra året bytte jag den till en BMW M140i dock, på grund av ovan skäl.

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

jonaslundin skrev:
Kul! Jag körde ju ett tag med min manuellt växlade Jaguar F-Type V6 som jag bananpassat lite med diff, coilovers etc. Problemet för mig var dyra reservdelar... en duns i barriären på Mantorp kostade nästan lika mycket som bilen, och det var svårt att få tag på slitdelar (koppling bl.a.) och dåligt utbud av eftermarknadsdelar som bra bromsbelägg. Hade svårt att få tag på något mer bananpassat än EBC Yellowstuff...

Men den var kul att köra, och hyfsat snabb i sin "klass". I slutet på förra året bytte jag den till en BMW M140i dock, på grund av ovan skäl.

Kikade på f-type i omgångar innan köp men finns väldigt få eftermarknadsdelar i form av coilovers och bromsbelägg. Vantage tävlades det med rätt flitig, vilket gör att det finns ett relativt bra antal eftermarknads produkter. Mycket är också stenålder, dvs enklare el än nyare bilar. Vikten skojar man dock inte bort men placeringen av motorn gör att man inte riktigt känner den. Blir spännande att se hur det känns när man bytt coilovers och provocerar den lite hårdare.

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Re:

JohnC skrev:
Kikade på f-type i omgångar innan köp men finns väldigt få eftermarknadsdelar i form av coilovers och bromsbelägg. Vantage tävlades det med rätt flitig, vilket gör att det finns ett relativt bra antal eftermarknads produkter. Mycket är också stenålder, dvs enklare el än nyare bilar. Vikten skojar man dock inte bort men placeringen av motorn gör att man inte riktigt känner den. Blir spännande att se hur det känns när man bytt coilovers och provocerar den lite hårdare.

Du gjorde nog rätt val - F-Type verkar ingen ta till banan så precis som du säger finns ingen eftermarknad att tala om. Dessutom vägde jag in på 1680 kg utan förare (och då hade jag bytt till kolfibertak), så tror inte det finns någon viktfördel heller.

Så grattis till en riktigt cool banbil! thumbs up

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin Vantage V8 -06 Heffaklumpen
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (2644 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande