Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Radiostyrd Porsche 944-replika
20 besök idag (608 totalt)
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Semester-uttråkningen har gått lite för långt, och jag har konstaterat att något ska man ju göra om dagarna så att man inte kommer tillbaka helt hjärndöd i augusti. Tyvärr är min faktiska bil, tvärt emot vad man kan tro, ganska tillförlitlig och behöver därför inte så mycket fix just nu. Därmed ska han få en lite mindre lillebror så att jag har något att göra i sommar, en radiostyrd 944-replika

Recept:
Egenritad och CAD-ad kaross som kommer att 3d-printas i 2 delar, en tjockare basplatta som styrning, motorer och hjulupphängning är monterad i, och en tunnare, dekorativ del som placeras ovanpå. Materialtips uppskattas, just nu har jag PLA vilket jag tycker borde gå okej men jag har faktiskt inte ens hämtat hem min 3d-skrivare än, så jag är absolut novis. Bilen kommer att avbildas i skala 1:24 thumbs up

Hjulupphängningen fram kommer att efterlikna riktig 944, dvs McPherson Strut.

På min lokala hobbyaffär har jag fixat fram världens minsta stötdämpare. Tro det eller ej, men dessa små rackare är faktiskt riktiga, oljefyllda dämpare!

Hjulupphängningen bak kommer att vara i princip en stel axel till att börja med (Ett hjul på varje motor, så inte bara en axel). Stötdämpare ska dock sitta där, mest för utseendets skull. Får jag feeling kan detta komma att ändras till trailing arm under byggets gång, likt en riktig 944.

Styrningen kommer att hanteras på samma sätt som i en riktig 944, dvs med kuggstång. Denna kommer att manövreras med hjälp av en SG90 micro servo som kommer att sitta där motorn egentligen sitter. Själva stången kommer hållas uppe av två öglor på basplattan, och de platta delarna längst ut ska sättas ihop med styrspindeln jag ännu inte har CAD-at.

Detta är en grundläggande ritning av hur det kommer funka. Jag har just nu inte tillgång till Solidworks, som jag brukar använda, och jobbar därmed med basic modellering i helvetesprogrammet som kallas TinkerCAD. Funkade bra när jag gick i sjuan, men nu är det faktiskt lite bristande. Men men, imorgon borde jag ha mitt älskade Solidworks igen.

Bakhjulen kommer att drivas av två stycken små DC-motorer i 130-format. Jag har redan två passande av märket FoamBlast (när jag var yngre byggde jag gärna om leksaksgevär för att skjuta hårt som in i h*lvete, och har därmed kvar dessa. Om man vill se det byggandet av gevär som tidiga tecken på ingenjörsskap, neurodivergens eller sadism får man själv avgöra )

Dessa producerar i vart fall nog med både effekt och vrid för att det ska räcka och bli över. Jag är till och med lite oroad att jag kommer behöva köra de på lägre spänning än anvisat då de enligt lite överslagsräkning kommer producera mer vrid än vad jag räknar med att däcken kan hantera.

Allt detta styrs via en Wemos D1 Mini, ett mycket litet chip med grundläggande I/O och WiFi. Bilen kommer därmed att styras med antingen mobiltelefon eller dator över just WiFi. Till en början kommer jag att styra den via något primitivt Python-program jag ska skriva ihop, med målet att sedan adaptera det till någon passande mobilapp. Jag hade gärna skrivit något eget, men Apples licenskostnader är inte att leka med

Målet med detta projekt är egentligen bara att ha kul. Dumma utsvävningar och stil-poäng är bara en bonus, och med lite tur blir det en kul leksak att kunna visa för småkusiner och liknande

Ikväll hämtar jag hem min 3d-skrivare, och imorgon har jag förhoppningsvis en prototyp till basplatta med styrning att visa upp!

Porsche 944 -84
Citera 4
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Underbart! Ser fram emot fortsättningen!

Uppsala
Här sen Okt 2004

Kul projekt! Det kan hända att pla är lite sprött för en radiostyrd bil. Om du får problem med att saker spricker så kan du testa petg istället, det är mycket robustare, men inte lika styvt. Petg är inte riktigt lika lättprintat som pla men nästan, helt klart också nybörjarvänligt, och kräver inte något speciellt av skrivaren.

Det är lättare att få bättre finnish på pla än petg, men för mekaniska delar som får lite stryk är det rätt bra.

Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Qaz skrev:
Kul projekt! Det kan hända att pla är lite sprött för en radiostyrd bil. Om du får problem med att saker spricker så kan du testa petg istället, det är mycket robustare, men inte lika styvt. Petg är inte riktigt lika lättprintat som pla men nästan, helt klart också nybörjarvänligt, och kräver inte något speciellt av skrivaren.

Det är lättare att få bättre finnish på pla än petg, men för mekaniska delar som får lite stryk är det rätt bra.

Tack för tips! Jag har en del små grejer som ändå måste tåla rätt bra med stryk (typ styrspindlarna och A-armarna), så det kanske får bli att printa de mekaniska komponenterna i PETG och täcka det hela med ett skal av PLA. Då kan jag ju "eat my cake and have it" med robusta hjulupphängingar som klarar stryk och ett skal där jag kan fokusera på finish (kanske till och med skriva ut med mindre munstycke för att verkligen få detaljer?)

Porsche 944 -84
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

MelvinL skrev:
Qaz skrev:

Tack för tips! Jag har en del små grejer som ändå måste tåla rätt bra med stryk (typ styrspindlarna och A-armarna), så det kanske får bli att printa de mekaniska komponenterna i PETG och täcka det hela med ett skal av PLA. Då kan jag ju "eat my cake and have it" med robusta hjulupphängingar som klarar stryk och ett skal där jag kan fokusera på finish (kanske till och med skriva ut med mindre munstycke för att verkligen få detaljer?)

Det finns några sätt att angripa det här, inget är rätt och beror på egna preferenser:
* Skriv ut allt i det material du har enkel åtkomst till, bygg ihop snabbt, provkör, kör och gör sen gradvisa förbättringar beroende på tex när saker går sönder eller när du vill göra förbättringar, tex printa med mindre munstycken för att få bättre finish.
* Göra materialval beroende delen och vad den utsätts för, göra utskrifterna "rätt" från början med tex olika storlekar på munstycken, osv. Du får något "färdigt", men risken att det någonstans visar sig att materialvalet var fel och du behöver skriva ut den delen annorlunda.

Vad för skrivare har du? Egentligen är jag mer ute efter om det är en öppen eller innesluten, och vad för materialval du kan göra.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
MelvinL skrev:
Qaz skrev:

Det finns några sätt att angripa det här, inget är rätt och beror på egna preferenser:
* Skriv ut allt i det material du har enkel åtkomst till, bygg ihop snabbt, provkör, kör och gör sen gradvisa förbättringar beroende på tex när saker går sönder eller när du vill göra förbättringar, tex printa med mindre munstycken för att få bättre finish.
* Göra materialval beroende delen och vad den utsätts för, göra utskrifterna "rätt" från början med tex olika storlekar på munstycken, osv. Du får något "färdigt", men risken att det någonstans visar sig att materialvalet var fel och du behöver skriva ut den delen annorlunda.

Vad för skrivare har du? Egentligen är jag mer ute efter om det är en öppen eller innesluten, och vad för materialval du kan göra.

Creality Ender 3, så öppen, som just nu gör sin första utskrift i min ägo . Fick den billigt av en kompis som skulle flytta så jag slog till och blev inspirerad till detta projekt.

Det kommer nog bli ett mellanting i och med att jag bygger och skriver ut parallellt, iaf just nu blir allt PLA men jag kan ju köpa en rulle PETG och se vad jag tycker om det. Målet är ju inte maximal effektivitet utan att ha kul, så att prova olika material, tekniker eller att tänka om har jag inga som helst problem med.

Porsche 944 -84
Citera 2
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Tempot har väl kanske inte följt planen jag hade från början, men lite har hänt iallafall. Kuggstång och kugghjul till styrningen är designade och printade, och en provisorisk del av basplattan sitter på bädden just nu (Jag typ halverar utskriftstiden genom att bara skriva ut den främre tredjedelen, och när jag ändå bara ska mäta in mig är det ju sak samma)

Det ska också noteras att jag bestämt mig för att bilen ska vara skala 1:15 istället för 1:24. 1:24 blir helt enkelt för pilligt och fragilt thumbs down

Det stora "tornet" huserar servon, som har ett kugghjul monterat på sig, vilket flyttar runt kuggstången i den lilla kanalen. Jag inser att det uppkommer en hel del friktion med denna lösning, den ska absolut optimeras innan jag känner mig klar. Min bästa idé tror jag är att ta bort kanalen, och istället låta cirulära hållare längst ut se till att den stannar på rätt plats, men det presenterar nya problem med tillverkning, hållfasthet och risken att kuggstången "tippar". Allt detta har ju såklart en lösning, men till en början får kanal-lösningen agera prototyp. De två små piggarna på mitt-plattan håller fast kontrollchippet.

Cirkeln som ses ska representera hjulets insida, och är mest där för att visualisera hur hjulet kommer sitta/röra sig.

Lite kopplingsschema till motorerna har kommit till också. Jag kan verkligen inte överdriva hur mycket jag H A T A R analog elektronik, och jag hoppas därför att detta bara kommer att funka, det är ju inte som att det är världens mest komplexa sak jag vill göra här...

I vart fall drivs det hela med MOS-FET brytare som styrs från mitt lilla Wemos D1 Mini. Imponerande nog verkar det räcka med 3.3V för att styra reläet, så jag slipper LLC (Jag höll på att misslyckas med mitt gymnasiearbete häromåret pga denna avskyvärda manick) vilket jag är glad för. I teorin går det att använda PWM för att styra hur mycket effekt motorerna ger, men jag tror att av/på kommer att duga helt okej till mina ändamål (dessutom vetefan om det går i verkligheten, den brukar ju tyvärr vara svårare än den teoretiska världen)

Batteriet kommer att vara ett 2 cells LiPo-batteri från en drönare. Lätt, bra och faktiskt överraskande billigt thumbs up

Vi kan notera att översättningen från min handritade anteckning till fint kopplingschema gjordes av min vän Charles Göran PeTter, och det var väl kanske inte hans paradgren, men det var ju lite kul att prova. Underligheter är alltså 50/50 mitt fel eller hans fel

EDIT: Det fanns ganska gott om underligheter ser jag nu, sådär lagom efter att jag publicerat inlägget...

Nu ska styrningen bli klar och provas, sedan går jag vidare på hjulupphängningarna och fälgarna vid tillfälle. Tyvärr blir jag borta från stationära datorn och skrivaren över helgen, och får därmed fokusera på att ha all mjukvara till både bil och kontroll klar tills dess jag kan fortsätta!

Porsche 944 -84
Citera 1
Andra projekttrådar
Radiostyrd Porsche 944-replika
20 besök idag (608 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande