| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
Ladugård som ska bli garage med mera
|
<< 1, 2, 3 >> 94 besök idag (4605 totalt) |
|
Får se hur enkelt det blir att höja när jag fått bort skit, plast och isolering. Hade varit fint att åtminstone lokalt få ca 3m så det går att lyfta högt. Nu är det ca 2,2 m.
Arbetsbänk mot innersta väggen där kornas mattråg varit. Finns gott om utrymme åt alla håll. Till vänster innanför blivande port blir det ett isolerat frostfritt rum för färgburkar mm. Ev får det nog en kompressor där också. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Infarten blir ca 2,5 m bred.
Ytan inne i verkstaden blir ca 8,5 x 6,7. Minus yta för bänk och hyllor. Ca 56 m² borde räcka ett tag. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Lite motorrelaterat.
Carport bygge modell XL
Blivande hem för husbilen. 5x11 m med drygt 3 m takhöjd. Blir bra att få den under tak. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Räcker det med bara drygt 3m? Risken finns att nåt högre kommer att villhövras i framtiden, 4m är inte långt undan och blir mer framtidssäkrat (om det nu inte blir knäppt av diverse anledning).
|
||||||
|
Det är nästan 4 m inne vid gaveln och en bit över 3 ute vid lägsta punkten.
Inte många husbilar som är över 3m. Den vi har nu är lite över 3 med takmonterad AC. Svågerns traktor går in med stor marginal även med skogskran på trepunkten. Nuvarande höjd är vad som går in under ladugårdens tak. Det ska på läkt och plåt ovanpå takstolarna. Så höjden blir vad den blir. Får väl gräva bort betongplattan om jag ska få in en fullhöjds långtradare i framtiden
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Regniga dagar kan man spela femtonspel i ladan.
Staplar frigolit i hörnet för att sedan kunna köra ut halmen som ligger i botten och sedan göra bedömning av brädgolvet i botten. Sen blir det en port i gaveln till vänster utanför bild. Sen kan man börja använda ytan till förvaring av husvagnar och båtar tex. Ev tar jag upp porten först för det blir lättare att få ut halmen då (och frigoliten) _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Lite sidoprojekt.
Beställt laser från Pro Forger. Ska bli pendlande boggie till fyrhjulingssläpet.
Kommer skruvas i befintlig axel på släpet. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Re:
Himla inspirerande då jag försöker planera något liknande, ett tak över en gammal gödselplatta för att ha lite skyddad parkering. Vad använder du för dimensioner på virket? _________________ Häls. Jimmie Johansson |
||||||
|
Re:
Stående stolpar är 2 st skruvade/limmade ohyvlade 50*100. Liggande balkar är ohyvlade 50*200 på CC60. Det kommer säkert sjunka lite med mycket snö, men det lär inte rasa ner. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Re:
Blir det några diagionaler? _________________ Michael Thulesius |
||||||
|
Re:
Ja, blir troligtvis några in mot väggen för att minska längden på frihänget. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Finns lite olika projekt som sagt
Premiärhyvling (gammal hyvel men ny för mig) av närvuxen gran sågad i svågerns sågverk 500 m från ladan. Hyveln ger ju dessutom kutterspån som sparas för isolering. Lokalproducerat!
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Re:
Jo tack! har räknat lite på just regnvatten i min ungdom när jag sommarjobbade med att sälja avloppspumpar.... /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Även mössen vill ha det fint! Fyndade lite överbliven ekparkett på logen. Blir fint under arbetsbänken 😆 _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Ett litet projekt
Som egentligen startade för ett par år sedan. Bygga av pyrolysugn, eller återanvändbar kolmila på gammelsvenska.
Det är en gammal hydrofortank som är kolbalja. Skorstenen är just ett skorstensrör svetsat 90 grader inne i tunnan. Det går sedan ett mindre rör som leder pyrolysgaser tillbaka ner i brännkammaren från veden i tunnan som ska bli kol. Jag har köpt laserskurna plåtar från Proforger. Bra passform och sjukt snabb leverans. 24 timmar från beställning till plåtarna låg hemma.
Idag fick jag helsvetsat allt som behövdes och det blev proveldning. Brännaren låter som en jetmotor och det är ett jäkla drag. Tunnan skall isoleras framöver för bättre effekt på pyrolysen. Det ska in en k-tempsensor för att hålla lite koll och ett övertryckslock. Sen är det dags att tillverka grillkol! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
![]() |
Andra projekttrådar
Ladugård som ska bli garage med mera
|
<< 1, 2, 3 >> 94 besök idag (4605 totalt) |

