Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 117, 118, 119 >> 280 besök idag (694985 totalt) |
Oj då. Inte specialist på kantarellharvsmotorer med överladdning men kan du ha knackning/pingning vid något varvtal? Även om en motor mappats till perfektion i bänk kan det ofta behövas lite handpåläggning rullandes på väg. _________________ Roland Johansson |
||||
Hur mycket varmare går cylinder 1? och är det samma skillnad hela tiden typ? //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Jag har nog sett alla teorier som finns om detta. Det är ju samma problem jag har haft länge. Den går inte varmt. Den går inte tunnt osv... Det är punktvärme i stiftet som uppstår. Senaste är att stiftet sticker ut för långt i förbränningsrummet och då kan detta uppstå. Jag har fått tag i andra som har samma problem och det löste sig med en annan typ av stift. Jag kan dock inte bara kopiera deras recept, för de har större stift.
Jag kommer att lösa detta, ska bara hitta rätt stift. Jag trodde att jag hade gjort det nu, men så var det inte ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Finns det något stift utan elektrod, så kallade marin stift, i rätt dimension?
Denna är ju för kort i gängan (7,5mm), men kanske finns andra? https://www.trodo.se/tandstift-ngk-4 _________________ Robert Norgren |
||||
Exakt sådana är det jag ska försöka hitta. Men i m12x1, 25 och 25mm gänga _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Ja, det är precis det som händer. Egt är bra men ändå blir stiftet punkt varmt. Jag behäver ett stift som inte sticker ut så långt i förbränningsrummet. Jag ska leta upp ett. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Har du en extra topp som redan är skadad så kan du kanske fräsa ner runt tändstiftet och se om nånting går igenom. 7,5 mm är ju en ganska bra bit.
Eller blir gängan för kort, så att trycket blir för högt, trycker ut stiftet vid knack? _________________ Robert Norgren |
||||
Har extra topp. Gängan är oem. Så bmw har ju tänkt att det ska vara så här. Men det kan ju så klart ha att göra med att jag tagit bort DI _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Gör en lagom tjock bricka i koppar _________________ Roland Johansson |
||||
Nu har vi forskat lite och kommit fram till vad som hänt. Det är rätt stor risk att det är precis detta som orsakat de andra kolvrasen också ju.
Anledningen till att det blir så varmt i förbränningsrummet vet jag inte, men det är den temperaturen som dödar stiftet. Elektroden sticker ut ca 8mm och jord elektroden ännu längre. Detta gör ju att stiftet sticket ut en hel del. Då samlas värmen i jordelektroden och den smälter. Den är i Platinum och smältpunkt för Platinium är 1772C och Iridium 2466C grader. Så någonstans där emellan är tempen i förbränningsrummet. Hade stiftet varit kortare så skulle det kylts bättre mot toppen. Materialet i toppen leder ju bort värma från stiftet. Det kanske kan vara så att direkt insprutningen gör skillad här och den har jag ju inte kvar. Det är ju inte orimligt att den spridaren kyler stiftet en aning. De sitter ju med ca 10mm mellanrum. I vilket fall har jag köpt en annan typ av stift nu. Det var rätt lång leveranstid, så jag hinner gott och väl fixa gängan i toppen. Detta är ett NGK Racing stift som är lågt. Det sticker inte ut alls. Gjort för extrema temperaturer. Enl NGK så löser det med största sannolikhet mitt problem, fast det var nästan lika dyrt med dessa stift som att köra kolvras ![]() ![]() ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Du får börja att kolla tändstiften mellan bromsning & körning.
Mellan körpass med kanske?, så att du vet att du har koll på stiften, i alla fall i början. Har du hunnit riva något för att se ev skador? //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Jodå. jag kollade efter bromsningen. Då såg det bra ut. Kollade efter 1a passet med. Inga konstigheter. 2a passet var bara ett varv, så då kollade jag inte. En broms låg på. så det behövde meckas. 4e och sista passet så klev jag på lite mer och då hände det. Jag har inte lyft toppen, men har kollat med kamera. Allt ser bra ut. En suverän kamera som ser nedåt och åtsida/snett uppåt. Så jag har inspekterat loppen, kolven och ventilerna. Allt ser bra ut. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Mmm, det var ju det där med tändmappen. Det blir knöligt att åka och testa i dynon. Jag får fundera lite på det där... _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Mjaa, kameran är rätt dyr och komplicerad. Vill man bara ha en snygg film med overlay, då kan man ta en vanlig gopro med gps och sen finns appar som löser overlay. Ska man ha ett verktyg för att analysera sin körning är Garmin Catalyst ett mycket bra alternativ. AIM SmartyCam är bra, men jättedyrt att åka. Nu skulle jag ju ändå ha en dashlogger och kameran fick jag av Maxx, så för mig var det ett enkelt val. Jag ska lägga upp en film. Det är ju bara testvarv, men ändå kul att se setup en kanske _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Kamera placeringen blev ju lite knas. Den måste jag flytta ner. Sen är det lite vibrationer i fästet. Det kan jag också fixa, men synkningen i varvräknaren, vet jag inte hur jag fixar, om jag ens kan... Men det borde gå. Detta klipp slutar med att jag åker in i depå med trasigt stift. vid ca 5 min så gasar jag på lite och sen blir det ridå. Ingen actionspeckad rulle, men... _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 117, 118, 119 >> 280 besök idag (694985 totalt) |