Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> Nu blir det Racemotor!
<<   1, 2, 3 ... , 117, 118, 119   >>
280 besök idag (694985 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5240



Cammo skrev:


Oj då.

Inte specialist på kantarellharvsmotorer med överladdning men kan du ha knackning/pingning vid något varvtal?

Även om en motor mappats till perfektion i bänk kan det ofta behövas lite handpåläggning rullandes på väg.

_________________
Roland Johansson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5815



Cammo skrev:

Nu e jag på Mantorp och har bränt ett stift igen. Dock inget ras. Jag har ju lärt mig hur motorn säger ifrån, så jag märkte det. Plockade ur stiften och nr1 är dåligt.

Hur mycket varmare går cylinder 1? och är det samma skillnad hela tiden typ?


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4851


Trådstartare
Jag har nog sett alla teorier som finns om detta. Det är ju samma problem jag har haft länge. Den går inte varmt. Den går inte tunnt osv... Det är punktvärme i stiftet som uppstår. Senaste är att stiftet sticker ut för långt i förbränningsrummet och då kan detta uppstå. Jag har fått tag i andra som har samma problem och det löste sig med en annan typ av stift. Jag kan dock inte bara kopiera deras recept, för de har större stift.

Jag kommer att lösa detta, ska bara hitta rätt stift. Jag trodde att jag hade gjort det nu, men så var det inte

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
RobtheFiend
Kil (Värmland)
Här sen Mar 2022
Inlägg: 27



Finns det något stift utan elektrod, så kallade marin stift, i rätt dimension?

Denna är ju för kort i gängan (7,5mm), men kanske finns andra?

https://www.trodo.se/tandstift-ngk-4418?utm_source=google&utm_medi . . . .

_________________
Robert Norgren
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1012



Fanken vad tråkigt att se.
Ser ut att ha gått väldigt varmt eftersom aluminium har kladdat fast i stiftet?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4851


Trådstartare
RobtheFiend skrev:
Finns det något stift utan elektrod, så kallade marin stift, i rätt dimension?

Denna är ju för kort i gängan (7,5mm), men kanske finns andra?

https://www.trodo.se/tandstift-ngk-4418?utm_source=google&utm_medi . . . .


Exakt sådana är det jag ska försöka hitta. Men i m12x1, 25 och 25mm gänga

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4851


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Fanken vad tråkigt att se.
Ser ut att ha gått väldigt varmt eftersom aluminium har kladdat fast i stiftet?

//Lasse


Ja, det är precis det som händer. Egt är bra men ändå blir stiftet punkt varmt. Jag behäver ett stift som inte sticker ut så långt i förbränningsrummet. Jag ska leta upp ett.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
RobtheFiend
Kil (Värmland)
Här sen Mar 2022
Inlägg: 27



Har du en extra topp som redan är skadad så kan du kanske fräsa ner runt tändstiftet och se om nånting går igenom. 7,5 mm är ju en ganska bra bit.
Eller blir gängan för kort, så att trycket blir för högt, trycker ut stiftet vid knack?

_________________
Robert Norgren
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4851


Trådstartare
RobtheFiend skrev:
Har du en extra topp som redan är skadad så kan du kanske fräsa ner runt tändstiftet och se om nånting går igenom. 7,5 mm är ju en ganska bra bit.
Eller blir gängan för kort, så att trycket blir för högt, trycker ut stiftet vid knack?


Har extra topp. Gängan är oem. Så bmw har ju tänkt att det ska vara så här. Men det kan ju så klart ha att göra med att jag tagit bort DI

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5240



Cammo skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Fanken vad tråkigt att se.
Ser ut att ha gått väldigt varmt eftersom aluminium har kladdat fast i stiftet?

//Lasse


Ja, det är precis det som händer. Egt är bra men ändå blir stiftet punkt varmt. Jag behäver ett stift som inte sticker ut så långt i förbränningsrummet. Jag ska leta upp ett.


Gör en lagom tjock bricka i koppar

_________________
Roland Johansson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4851


Trådstartare
Nu har vi forskat lite och kommit fram till vad som hänt. Det är rätt stor risk att det är precis detta som orsakat de andra kolvrasen också ju.

Anledningen till att det blir så varmt i förbränningsrummet vet jag inte, men det är den temperaturen som dödar stiftet. Elektroden sticker ut ca 8mm och jord elektroden ännu längre. Detta gör ju att stiftet sticket ut en hel del. Då samlas värmen i jordelektroden och den smälter. Den är i Platinum och smältpunkt för Platinium är 1772C och Iridium 2466C grader. Så någonstans där emellan är tempen i förbränningsrummet. Hade stiftet varit kortare så skulle det kylts bättre mot toppen. Materialet i toppen leder ju bort värma från stiftet. Det kanske kan vara så att direkt insprutningen gör skillad här och den har jag ju inte kvar. Det är ju inte orimligt att den spridaren kyler stiftet en aning. De sitter ju med ca 10mm mellanrum.

I vilket fall har jag köpt en annan typ av stift nu. Det var rätt lång leveranstid, så jag hinner gott och väl fixa gängan i toppen. Detta är ett NGK Racing stift som är lågt. Det sticker inte ut alls. Gjort för extrema temperaturer. Enl NGK så löser det med största sannolikhet mitt problem, fast det var nästan lika dyrt med dessa stift som att köra kolvras Det leder bort värmen mycket mer effektivt. Så det är bara att testa och se.



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4851


Trådstartare
För att jämföra stift lägger jag ut en bild på det stift jag kört med hittills.




_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19044



Bra med hittade orsaker, nu får vi verkligen hoppas att det räcker nu...

Skall bli intressant att se hur detta påverkar tändmappen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5815



Cammo skrev:
Enl NGK så löser det med största sannolikhet mitt problem, fast det var nästan lika dyrt med dessa stift som att köra kolvras



Då hoppas vi ju att det är lösningen thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1012



Du får börja att kolla tändstiften mellan bromsning & körning.
Mellan körpass med kanske?, så att du vet att du har koll på stiften, i alla fall i början.

Har du hunnit riva något för att se ev skador?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4851


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Du får börja att kolla tändstiften mellan bromsning & körning.
Mellan körpass med kanske?, så att du vet att du har koll på stiften, i alla fall i början.

Har du hunnit riva något för att se ev skador?

//Lasse


Jodå. jag kollade efter bromsningen. Då såg det bra ut. Kollade efter 1a passet med. Inga konstigheter. 2a passet var bara ett varv, så då kollade jag inte. En broms låg på. så det behövde meckas. 4e och sista passet så klev jag på lite mer och då hände det. Jag har inte lyft toppen, men har kollat med kamera. Allt ser bra ut. En suverän kamera som ser nedåt och åtsida/snett uppåt. Så jag har inspekterat loppen, kolven och ventilerna. Allt ser bra ut.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4851


Trådstartare
MaZ skrev:
Bra med hittade orsaker, nu får vi verkligen hoppas att det räcker nu...

Skall bli intressant att se hur detta påverkar tändmappen.


Mmm, det var ju det där med tändmappen. Det blir knöligt att åka och testa i dynon. Jag får fundera lite på det där...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1012



Ja då har du ju verkligen kollat det som går när man är i depån.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10561



Intressant följetong, men trist att behöva sortera ut allt så här.


Men, jag blev nyfiken på kameran, är det något för vanliga dödliga?

_________________
Anders Hansson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4851


Trådstartare
sweanders skrev:
Intressant följetong, men trist att behöva sortera ut allt så här.


Men, jag blev nyfiken på kameran, är det något för vanliga dödliga?


Mjaa, kameran är rätt dyr och komplicerad. Vill man bara ha en snygg film med overlay, då kan man ta en vanlig gopro med gps och sen finns appar som löser overlay. Ska man ha ett verktyg för att analysera sin körning är Garmin Catalyst ett mycket bra alternativ. AIM SmartyCam är bra, men jättedyrt att åka. Nu skulle jag ju ändå ha en dashlogger och kameran fick jag av Maxx, så för mig var det ett enkelt val.

Jag ska lägga upp en film. Det är ju bara testvarv, men ändå kul att se setup en kanske

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4851


Trådstartare




Kamera placeringen blev ju lite knas. Den måste jag flytta ner. Sen är det lite vibrationer i fästet. Det kan jag också fixa, men synkningen i varvräknaren, vet jag inte hur jag fixar, om jag ens kan... Men det borde gå. Detta klipp slutar med att jag åker in i depå med trasigt stift. vid ca 5 min så gasar jag på lite och sen blir det ridå. Ingen actionspeckad rulle, men...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> Nu blir det Racemotor!
<<   1, 2, 3 ... , 117, 118, 119   >>
280 besök idag (694985 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande