Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 19, 20, 21 >> 820 besök senaste veckan (47868 totalt) |
Det fortsätter att pillas i bakgrunden.
Batteri lådan har fått ett fäste svetsat i Baksätet. Rost i golvet har svetsats. Påbörjat att svetsa i ett par extra fästöron till stötdämparna bak. Börjat göra iordning vänster bakskärm för att limmas fast. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
När vi ändå pratar om el.
Hur bör man tänka när det gäller att sätta ett betydligt mindre batteri? Jag har inte särskilt mycket som i sig drar el och tycker att generatorn "borde" klara att leverera ström nog för att driva det lilla som drar. I korthet det som drar. MSD 6al tändsystem. En liten bränslepump Viss belysning där alla lampor utom hel och halvljus är bytt till led Kupefläkt Kylfläkt _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Om det är original generator, eller typ samma storlek, så klarar den att driva bilens funktioner under drift. Det är väl startmotorn som drar mest momentant, så klarar batteriet att driva starten så funkar resten.
Men är du osäker så räkna lite på vad förbrukarna drar samt vad generatorn ger. Den måste så klart ge mer än vad förbrukarna drar annars laddas batteriet långsamt ur. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||||
Det är som sagt inga direkt stora förbrukare
MSD 6al tändsystem. säkras upp med 1 ampere per 1000 rpm, i mitt fall så ca 8 ampere En liten bränslepump drar ca 2a i timmen Viss belysning där alla lampor utom hel och halvljus är bytt till led Kupefläkt säkrad till 16amp Kylfläkt säkrad till 16amp Original generator verkar vara specad till 75 amp _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Batteriets enda funktion är att kicka igång motorn, sedan lever bilen helt på generatorn. Generatorspänningen är 1-2 volt högre än batterispänningen... Så strömmen från generatorn "rinner ner" i batteriet under gång, för att ladda upp batteriet till nästa start.
Denna princip gäller tills dess att man kopplar in mega-förbrukare, som slukar så mycket ström att generatorn inte längre orkar leverera alla ampere. Då faller spänningen ut ur generatorn till en nivå under batterispänningen. Och då först börjar bilen leva på batteriet under gång. Men, utan denna typ av mega-förbrukare så har du inte det problemet. EDIT: så det som händer när du går ner i batteristorlek är att du får förre startförsök, direkt följda på varandra... kan inte spela stereo eller ha lyset på någon längre stund med motorn avslagen. Sedan: beroende på generatortyp och hur laddregulatorn fungerar, så har du ett visst beroende mellan hur mycket ström generatorn ger och motorns varvtal. I enklare utföranden har du inte max ampere på tomgång. _________________ Magnus Falk |
||||||
Mjoo, allt det där är jag med på.
Tänkte mer om nån hade input på annat runt det. Som det är nu sitter batteriet i baksätet, provade först med kablar motsvarande original i tjocklek, men tyckte inte att jag fick nog med knuff. Så nu är kablarna bytta mot grövre (vilket är jäkligt surt eftersom pluskabeln väger upp viktbesparingen på batteriet ![]() _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Den andra varianten är att titta på annan typ av startmotor. Vissa bilar, t ex äldre Honda modeller, har supersmå högvarviga startmotorer, som har en nedväxling för att få upp momentet till att orka dra igång motorn. Med en sådan kommer du runt problemet med supermycket ampere till en bamse startmotor med brottar-mycket vrid. Det är STRÖMMEN som dimensioner kabeltjockleken, inte EFFEKTEN.
Eller, kan du montera batteriet NÄRA startmotorn så blir iaf den tunga kabeln så kort som möjligt. _________________ Magnus Falk |
||||||
Re:
Även 944 Turbo har om jag har förstått och minns rätt denna typ av startmotor. Jag vet inte om det går att byta de rakt av alls (har noll koll på 924, speciellt NA) eller hur mycket modifikationer det blir. På tidig 944 ska det enligt uppgift vara en märkbar uppgradering i vikt samt vridmoment vid start att gå från en tidig startmotor till en turbo-startmotor. Jag har själv en turbostartmotor i min bil och nog får den start på det hela, men det har den haft sedan jag köpte den så jag har ingen referensram på skillnaden. En mycket snabb googling gav att man under ideala förhållanden ska spara typ 30A (117A vs 150A) vid start om man byter mellan de, men sen är väl den siffran också anpassad efter bilen den sitter i. Jag kan ha fel men i mitt huvud borde en 944 turbos motor vara tyngre att få att gå runt än en 924as, och därmed kräva mer mos från startmotorn? Kan ju vara en tanke om du vill få ner mängden ström som går genom kabeln iallafall. Har du redan funderat på saken får jag ursäkta mig och lämna med kommentaren att jag tycker detta bygge är riktigt coolt, gillar speciellt luftevakueringen på framskärmarna ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Re:
Tyvärr ingen likhet alls mellan en icke turbo 924 och en 944 turbo ![]() _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
En sak jag inte hänger med på... Varför var du tvungen att gå upp i kabeltjocklek när du gick ner i batteristorlek?
Är det så att du fick mindre "knuff" i starten med det mindre batteriet så handlar det om en helt annan sak: skillnad i CCA... Cold Cranking Ampere. Alltså det nya batteriet lämnar inte lika mycket ström (i peak) som det gamla. Vissa lämnar typ 600CCA... Andra kan lämna 1500CCA. Ljusår skillnad i startvilja. Är det nya batteriet helt nytt? Med ålder så minskar CCA:n, nämligen. _________________ Magnus Falk |
||||||
Re:
Hur mycket spännings fall har du? _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Fördele med ett lätt batteri är att du kan montera det på orginalposition och slänga bort den långa kabeln, lite extra bonus på vikten
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
Med tanke på att jag inte har original elsystem så blir det dumt att sätta batteriet där uppe ![]() Ska dock kolla lite extra på dom små startmotorerna. Vad det gäller batteriet så satt det på samma position när det var kopplat mot original motorn, och hade inga problem med att dra igång motorn då. Har mätt upp det med en batteriprovare som visar att batteriet är friskt. Jag gissar på att spänningsfallet som gjorde att motorn inte snurrade med tillräcklig fart berodde på att jag hade en underdimensionerad kabel mellan batteri och startmotor. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Re:
Hur stor var skillnaden i kabelarea och hur lång är den? _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Re:
Ca 120 ampere kontinuerligt alltså. Strömmen just i ögonblicket du vrider på tändningen lär vara väsentligt mycket större. Typ 300 ampere momentant? Min gissning är att det lilla batteriet (pga inre tröghet osv) inte klarar att mobilisera den strömmen. Därför upplever du det som "trött startvilja". _________________ Magnus Falk |
||||||
Re:
Som jag skrev, samma batteri har inte haft några problem tidigare. Detta är inte ett litet batteri, utom det jag vill byta mot ett mindre. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Re:
Vad var det som hade ändrats, då du märkte att allt började kännas orkeslöst i starten? När motorn väl startar, känns den samma som tidigare? Låter likadant? ...bara för att utesluta möjligheten att det är motorn som av någon anledning går tungt att dra runt? _________________ Magnus Falk |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 19, 20, 21 >> 820 besök senaste veckan (47868 totalt) |