Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo. 8HP75 Turbolamik 2026
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43, 44   >>
212 besök idag (161150 totalt)
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1990



Jag åkte s54 turbo på ca 550 hk utan vattenproblem. Hade nytt OEM vattenkyl, fräscht propellerblad, ny visko och nästan ny vattenpump.

Inget av de grejerna på din som är åldrade?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1052


Trådstartare
Re:

Anders Litto skrev:
Det ska bli intressant att se resultatet av den här modifieringen. Spontant känns det som att det borde fungera.


Ja, kylar mod kommer nog att hjälpa litegrann.
Verkar som om jag har ett annat problem, det är att luften står nästan helt still i motorrummet.
Har påbörjat att göra så att jag kommer att kunna ventilera ut lite luft genom "fejk" gälarna i skärmarna. Kommer att ta bort plåt/ öppna upp så att luften kan röra sig. Börjar bygga på höger sida.
Även under motorn/ låda är den ganska tät, så det kan stoppa upp luften.
Byggde egen hasplåt istället för plasten under motorn, o den går längre under bilen än OEM plasten. Eftersom det är i aluminium så går det ganska enkelt att göra gälar för att släppa ut luften.
Sista lösningen är att ventilera huven, men det vill jag helst undvika.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1052


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Hade varit intressant med termokamerabild på kylaren när man kommer in i depå. Jag köpte en sånhär för länge sen för att bland annat få koll på värmeläckage/isolering på fritidshuset https://www.banggood.com/sv/INFIRAY-P2-Pro-Mobile-Phone-Infrared-Therm . . . .


Svårt att mäta hela kylaren, eftersom intercooler är i vägen.

Men jag skulle kunna sätta en tempgivare vid ingången på kylaren, det sitter redan en på utgången, då skulle man kunna se exakt skillnad på vattentemp.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1052


Trådstartare
Re:

And ersJepp sson skrev:
Coolt! Det här ska jag också överväga på Pontiacen eftersom den går lite varm ibland. thumbs up

Din kylare har varit med om en del ser man på bilderna - har du flöde i alla kanalerna fortfarande?
(använd röd scotte till att rengöra med nästa gång, så slipper du vinkelslipsspåren )



Har säkert sagt det innan, men bra tråd du har för övrigt, väldigt inspirerande att läsa!


Tackar thumbs up

Du har rätt, kylaren har varit med om ett o annat men det ser från utsidan rätt så ok ut.
Men helt klart så kan det vara någon som är blockerad.

Det du ser på bilden är efter roterande fil, han som svetsar tycker det funkar bra.
Ska kolla på röd scotte, kanske bättre resultat/ lättare att jobba med den?

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1052


Trådstartare
Re:

AL skrev:
Jag åkte s54 turbo på ca 550 hk utan vattenproblem. Hade nytt OEM vattenkyl, fräscht propellerblad, ny visko och nästan ny vattenpump.

Inget av de grejerna på din som är åldrade?

/AL


Har läst om att Michimoto kanske inte är så bra som det låter, tror att det är någon som bytt tillbaka till OEM efter problem?
Vattenpump är en ca 2 år gammal OEM.
2 st elfläktar. En sugande på höger sida, en tryckande på vänster sida. Så fläktarna täcker nästan hela kylaren.
MAXXEcu är programmerad så att den stänger av fläktarna över 70km/h (eller 90, minns inte riktigt)

Du hade väl gälar i huven på din blåa?

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1052


Trådstartare
Vinterprojekt:
Elektrisk styrväxel. Blev inspirerad när jag läste om Patrik S lösning av elektriska styrväxeln på sitt bygge.

Skaffade en 120 styrväxel+ nedre rattstång.
Kommer att bygga nya fästen på framvagnsbalken, troligen behövs krängaren flyttas fram 10mm så att allt går fritt.
Rattstången måste skarvas (om det inte är samma splines på styrväxel....)

Styrleder från E46 måste modifieras så att de passar den nya styrväxeln.

Och en Wisefab kontrollenhet från Ponydrift.se för ström/canbus. Med den kan man ställa in 3 olika lägen på styrning.



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5934



thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1052


Trådstartare
Har hunnit med lite över 3000km så här långt med nya motorn i år utan problem.
Ska försöka få till så att jag kan åka en till trackday på Gelleråsen 19e September.
Däck som ska läggas på om det blir av: 265 fram & 295 bak.



Till vintern så ska jag bygga om till elektrisk styrväxel som jag har visat tidigare och även byta camberstag bak, köpt från Speeding:



Har vart mycket fram o tillbaka om växellåda, vill gärna ha en sek låda men det är dyrt o hårt att driva rent ekonomiskt tror jag? Så det är nästan spikat att det blir en 8HP70 när bilen ska ut 2026....
Vad jag tror så är 8HP och Turbolamik riktigt bra. Ska forska vidare vilket spår man ska sikta in sig på.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 422



Det kommer bli riktigt bra, min bror har gjort det med elektronisk koppling och Maxxecu.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1052


Trådstartare
Re:

zmicke skrev:
Det kommer bli riktigt bra, min bror har gjort det med elektronisk koppling och Maxxecu.


Trevligt, det verkar som om det går att justera bort det mesta av vad jag var rädd för att få: automatlåde-känslan.
Verkar som om man kan få till bra upp & nedväxlingar.

Kör han lådan i en E46, eller annan bil?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 422



Den sitter i en Volvo 242Turbo16V, all mappning utförd hos AG:s i Norrköping

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1052


Trådstartare
Har kört 3000+ Km med bilen i år, allt har fungerat bra men jag gillar "paddel växel" mer.
Även om den manuella lådan levererar så ville jag helst ha en riktig sek låda, men det blir tyvärr för dyrt.
Så vinter projektet blir en 8HP75 låda med B58 converter.

Converter från B58 är ca 9 kilo lättare än HP75 Converter och har mer rätt dragläge än diesel converter som har 550-600rpm?

Lådan är ungefär lika tung som DCT som jag kört tidigare.



En startkrans från Domiwork ska se till att jag får start på bilen.



Oljekylningsadapter från Domiworks.



Låda o alla tillbehör är köpt från Rasmus på PonyDrift.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
e_eklund
Södermanland
Här sen Mar 2015
Inlägg: 99



Kul med 8HP, men varför inte 8HP70 och styra den med maxxecu?

_________________
Emil Eklund
Z3 Coupe
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1052


Trådstartare
Re:

e_eklund skrev:
Kul med 8HP, men varför inte 8HP70 och styra den med maxxecu?


Har vart lite fram o tillbaka runt lådan. För mig funkar Maxxecu otroligt bra till motorn, o när vi körde DCT så fungerade det relativt bra för vardagskörning, inspirerande körning på väg men tröttnade på tveksamma nedväxlingar på bana.
Problemet var när man ska ner 2-3 växlar snabbt, det tar tid. Kanske går att justera rätt men vi har inte fått till det.
Har följt Turbolamik ganska länge, verkar fungera väldigt bra. Så jag tog kontakt med Rasmus som är återförsäljare.
Förklarade vad jag vill ha ut av lådan, han står för supporten så att jag får det som jag vill ha det.
Så låda, kablage, styrning osv kommer från Rasmus.

Hoppas att det är sista lådan jag monterar i bilen... (OEM låda, DCT med DKGecu, DCT med Maxxecu, 6vxl Diesellåda & nu en 8HP....

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5934



Skall bli spännande att följa Lasse!
Rasmus är duktig och ger bra support thumbs up

....men egentligen är det en Tractive man vill ha

_________________
Patrik Skoog
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5879



Re:

Patrik Skoog skrev:
Skall bli spännande att följa Lasse!
Rasmus är duktig och ger bra support thumbs up

....men egentligen är det en Tractive man vill ha

Samsonas är väl likvärdig thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4927



Re:

Lasse Karlsson skrev:
e_eklund skrev:
Kul med 8HP, men varför inte 8HP70 och styra den med maxxecu?


Har vart lite fram o tillbaka runt lådan. För mig funkar Maxxecu otroligt bra till motorn, o när vi körde DCT så fungerade det relativt bra för vardagskörning, inspirerande körning på väg men tröttnade på tveksamma nedväxlingar på bana.
Problemet var när man ska ner 2-3 växlar snabbt, det tar tid. Kanske går att justera rätt men vi har inte fått till det.
Har följt Turbolamik ganska länge, verkar fungera väldigt bra. Så jag tog kontakt med Rasmus som är återförsäljare.
Förklarade vad jag vill ha ut av lådan, han står för supporten så att jag får det som jag vill ha det.
Så låda, kablage, styrning osv kommer från Rasmus.

Hoppas att det är sista lådan jag monterar i bilen... (OEM låda, DCT med DKGecu, DCT med Maxxecu, 6vxl Diesellåda & nu en 8HP....


Fast... Det du begär kan inte dct leverera oavsett styrsystem. När du ligger på 1 så ligger 2an i på nästa stock. Sen ger du kommando och den byter koppling blixtsnabbt. Efter det byter den från 1antill 3an och väntar på nästa kommando. Om du sen släpper gasen. (begär mindre vrid) så fattar den att du saktar ned och byter tillbaka till 1an,

Den fysiska skiftningen på stocken tar runt 1sek. Därför kan du växla ned EN gång blixtsnabbt, men inte 2, för den måste då byta växel. Detta händer även på uppväxlingar, men det gör man aldrig så fort eftersom det tar en stund att varva ur växeln.

Just detta med F1 nedväxlingar när man petar ner 3-4 irad fort är en sak som 8hp är bättre på. Det är ju en automatlåda och inte dubbelkoppling. Jag har ju tävlat med dct i många år och har lärt mig hur jag ska växla ner för att det ska funka. En växel i sekunden funkar kanon.

Skulle du styra 8hp med Maxx så har du samma prestanda som med Turbolamik. Men den lådan du köpt är säkert redan omlödd för att passa med Turbolamik och då ska du självklart köra vidare med detta. Det är ett mycket bra system, men om man har en låda som är standard skulle jag rekommendera att köra Maxx för att det är så enkelt. Ska bli kul att följa i vilket fall. Du kommer garanterat bli nöjd med detta. thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1052


Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
Skall bli spännande att följa Lasse!
Rasmus är duktig och ger bra support thumbs up

....men egentligen är det en Tractive man vill ha


Ja, det här blir spännande för mig med.
Angående Rasmus så fick jag rätt snabbt en bra känsla för supporten & kunskap han erbjuder.
Jag har förklarat vad jag vill ha så det att han kommer att lösa det snabbt det går.

Det är därför jag köpte jag allt från Rasmus, så han vet vad för delar det sitter ihop med lådan när han ska ge support.

Angående Tractive så var jag i kontakt med de förra året, men de var lite tveksamma till hållbarheten. Men jag har sett de med mer vrid än mig åka Tractive, så visst funkar det.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1052


Trådstartare
Re:

super7 skrev:
Patrik Skoog skrev:
Skall bli spännande att följa Lasse!
Rasmus är duktig och ger bra support thumbs up

....men egentligen är det en Tractive man vill ha

Samsonas är väl likvärdig thumbs up


Jag håller nog Samsonas högt (utan att ha haft möjligheten att testa själv) men de är dyyyyra

Sellholms & Samsonas ligger på ca 160000 för låda om jag minns rätt när jag kollade förra året?

Dyker upp begagnat ibland, men svårt att avgöra skicket på de. Så där tycker jag att 8HP känns säkrare o billigare.

8HP passar troligen bäst för mitt användande, helgturer o någon trackday.
//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
SakariasL
Sundsvall
Här sen Okt 2019
Inlägg: 71



Gearmotive är ju vettiga och betydligt billigare, runt 60 för en h-mönstrad och 90 för en sek. Tänker på andra som står i valet och kvalet!

_________________
Sakarias Lidén
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 618



Re:

SakariasL skrev:
Gearmotive är ju vettiga och betydligt billigare, runt 60 för en h-mönstrad och 90 för en sek. Tänker på andra som står i valet och kvalet!


Gearmotive eller andra dogbox, rakskurna lådor kan man inte ha i en gatbil. I en tävlingsbil så är det ett krav tycker jag. Men man kör inte många meter i en gatbil med en sån låda.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo. 8HP75 Turbolamik 2026
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43, 44   >>
212 besök idag (161150 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande