Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo.
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42
840 besök senaste veckan (150876 totalt)
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006

Jag åkte s54 turbo på ca 550 hk utan vattenproblem. Hade nytt OEM vattenkyl, fräscht propellerblad, ny visko och nästan ny vattenpump.

Inget av de grejerna på din som är åldrade?

/AL

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Re:

Anders Litto skrev:
Det ska bli intressant att se resultatet av den här modifieringen. Spontant känns det som att det borde fungera.

Ja, kylar mod kommer nog att hjälpa litegrann.
Verkar som om jag har ett annat problem, det är att luften står nästan helt still i motorrummet.
Har påbörjat att göra så att jag kommer att kunna ventilera ut lite luft genom "fejk" gälarna i skärmarna. Kommer att ta bort plåt/ öppna upp så att luften kan röra sig. Börjar bygga på höger sida.
Även under motorn/ låda är den ganska tät, så det kan stoppa upp luften.
Byggde egen hasplåt istället för plasten under motorn, o den går längre under bilen än OEM plasten. Eftersom det är i aluminium så går det ganska enkelt att göra gälar för att släppa ut luften.
Sista lösningen är att ventilera huven, men det vill jag helst undvika.

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Hade varit intressant med termokamerabild på kylaren när man kommer in i depå. Jag köpte en sånhär för länge sen för att bland annat få koll på värmeläckage/isolering på fritidshuset https://www.banggood.com/sv/INFIRAY-P2-Pro-Mobile-Phone-Infrared-Therm . . . .

Svårt att mäta hela kylaren, eftersom intercooler är i vägen.

Men jag skulle kunna sätta en tempgivare vid ingången på kylaren, det sitter redan en på utgången, då skulle man kunna se exakt skillnad på vattentemp.

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Re:

And ersJepp sson skrev:
Coolt! Det här ska jag också överväga på Pontiacen eftersom den går lite varm ibland. thumbs up

Din kylare har varit med om en del ser man på bilderna - har du flöde i alla kanalerna fortfarande?
(använd röd scotte till att rengöra med nästa gång, så slipper du vinkelslipsspåren )

Har säkert sagt det innan, men bra tråd du har för övrigt, väldigt inspirerande att läsa!

Tackar thumbs up

Du har rätt, kylaren har varit med om ett o annat men det ser från utsidan rätt så ok ut.
Men helt klart så kan det vara någon som är blockerad.

Det du ser på bilden är efter roterande fil, han som svetsar tycker det funkar bra.
Ska kolla på röd scotte, kanske bättre resultat/ lättare att jobba med den?

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Re:

AL skrev:
Jag åkte s54 turbo på ca 550 hk utan vattenproblem. Hade nytt OEM vattenkyl, fräscht propellerblad, ny visko och nästan ny vattenpump.

Inget av de grejerna på din som är åldrade?

/AL

Har läst om att Michimoto kanske inte är så bra som det låter, tror att det är någon som bytt tillbaka till OEM efter problem?
Vattenpump är en ca 2 år gammal OEM.
2 st elfläktar. En sugande på höger sida, en tryckande på vänster sida. Så fläktarna täcker nästan hela kylaren.
MAXXEcu är programmerad så att den stänger av fläktarna över 70km/h (eller 90, minns inte riktigt)

Du hade väl gälar i huven på din blåa?

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Vinterprojekt:
Elektrisk styrväxel. Blev inspirerad när jag läste om Patrik S lösning av elektriska styrväxeln på sitt bygge.

Skaffade en 120 styrväxel+ nedre rattstång.
Kommer att bygga nya fästen på framvagnsbalken, troligen behövs krängaren flyttas fram 10mm så att allt går fritt.
Rattstången måste skarvas (om det inte är samma splines på styrväxel....)

Styrleder från E46 måste modifieras så att de passar den nya styrväxeln.

Och en Wisefab kontrollenhet från Ponydrift.se för ström/canbus. Med den kan man ställa in 3 olika lägen på styrning.

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

thumbs up

BMW M3 E46. Turbo.
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42
840 besök senaste veckan (150876 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande