Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 35, 36, 37 16 besök idag (380008 totalt) |
Långt kvar till uppstart med de här grejerna...
![]() Håller på att bygga om bränslerören på spridarbryggan, jag envisas ju med att använda en massa delar som inte passar ihop så det blir väldigt mycket extra arbete. Det kanske blir klart nån gång, senare... ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Det finns ju några riktigt duktiga byggare här på forumet som gjort otroliga plåtjobb, både rostlagning och nykonstruktion.
Denna tråden hör till andra änden av skalan, så triggervarning för fuskjobb är härmed utfärdad. En suspekt liten hög med rostig plåt på garagegolvet. Var kan den komma ifrån? ![]() Nederkant på höger bakskärm såklart. Detta har jag vetat om sedan jag köpte bilen för drygt 15 år sedan... ![]() ![]() Först en liten svordomsramsa över plåkonstnärerna i Rüsselheim som tyckte att tre lager plåt tätt på varandra var en bra idé. Sen toppar man med att dra ner dräneringen från ventilationsutsläppen och takluckan in i ett litet stängt utrymme ![]() Jag fulfixade balken innanför skärmen med en liten avrinning i botten så kanske det inte börjar rosta innan helgen iaf... Dit med en ekonomiplåt jag haft liggande sen 2016. Svetsade fler loppor efteråt så att plåten slog sig ordentligt ![]() ![]() Och efter en jädra massa spackel blev det inte så snyggt, men helt och fult ![]() ![]() Varför blev det sån panik att laga den här rosten just nu kanske ni undrar? Jag har ju haft över 15 år på mig att ta tag i eländet? Jo, det är ju besiktining imorrn och om allt går vägen bör det vara för sista gången för den här bilen. Hade jag väntat till nästa vecka med att peta hål på rostbubblorna så hade jag kanske kunnat göra ett lite snyggare jobb, men nu blev det som det blev. Önska mig lycka till på bilprovningen imorrn! ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Tack för lyckönskningarna, det blev blankt papper
![]() ![]() Nu har jag 74 år på mig till nästa besiktning, skönt att slippa stressa. Och som vanligt var det nån gubbe i hallen som sa nåt i stil med "En sån däringa Kåmmandår, brossans polare hade en sån å jäddrar va han gick den bilen..." ![]() Firade med att åka en liten sväng, stannade till vid Hellidens slott i Tidaholm. ![]() Det har blivit lite tradition att ta kort på flerfärgad, skitig veteranbil i pittoresk miljö. Funderar på vilken plats jag ska förfula nästa gång jag är ute och kör? Österlen sägs vara vackert? Eller ska man ta ett strög utmed Strandvägen i huvfudstaden och se hur många influencers som rynkar på näsan? ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Det blev ett återbesök på Brandstorps Hembrygdsförenings träff för entusiastfordon.
Parkerade lite avsides, fick sällskap av träffens enda andra Opel. En fin Rekord 2,0 GLE. Saknar min 2,2a ibland... ![]() Mest jänkare såklart, men lite blandat europeiskt, lite MC och mopeder, ett par traktorer och två lastbilar. Det var för varmt för att orka ta en massa bilder, dessutom blir det sällan bra med mobilen. Ganska bekvämt med däcksparkarträffar, men inte så givande om man hellre kör än putsar krom... ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Re:
Skenet bedrar... ![]() Den skulle behöva rivas ner till helt plåtren om det ska bli nån riktig ordning på karossen. Vet inte om det räcker med blästring, den behöver nog doppas i syrabad för att komma åt allt. Dyrt och besvärligt...
Ja, man borde väl ta tag i det där ITB-projektet igen kanske. Tre veckor kvar på semestern utan nåt planerat, borde väl kunna klämma in nån timmes garagetid... ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Grejat lite med insuget igen, i väldigt långsamt tempo som vanligt.
Eftersom jag har fått för mig att jag måste använda original fuelrail så blir det lite kollision mellan bränslerören och diverse delar på BMW-spjällen. Här blir det tokigt. Övre spjällaxeln hamnar i vägen för sopparören. ![]() Vakumkanalen som kopplar ihop alla spjällhus hamnar mitt i en rörböj, fräste upp kanalen för att kunna måtta lite. ![]() ![]() Kapade bränslerören och bockade nya av hydraulrör. Trångt och pilligt, men fick nog till det hyfsat till slut. Krångligaste röret från ovansidan av railen. Röränden sticker in ett par millimeter, hoppas det håller ihop med en TIG-loppa och hårdlödning. ![]() Lite mindre krångligt rör från undersidan. Detta är väl returen antar jag eftersom det går in i tryckregulatorn. ![]() Och här tittar rören fram under insuget. Gjorde ett par små fästen och svetsade fast original anslutningarna. Rören sticker in ca 8-10 mm i anslutningarna. ![]() Femtielfte provmonteringen, nu med planfrästa flänsar mot toppen. Länkaget löper lite tight men jag har bara en returfjäder monterad. Hoppas det blir bättre med alla fjädrar och schims monterat, nya nållager finns också. ![]() Alla skarvar på bränslerören ska loppas fast med TIG-en och hårdlödas som sagt, lödningen gör jag på jobbet för där finns det bra grejer till sånt samt möjligthet att provtrycka upp till 8 bar. Finns fortfarande massor av grejer att fixa med, så jag lär nog inte bli sysslolös de närmaste åren. Fäste för TPS, fäste för gasvajern, nån sorts trattar med filter och så måste jag nog byta till ett mindre bromsservo. Eller ta bort servot helt och hållet... ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 35, 36, 37 16 besök idag (380008 totalt) |