Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 111, 112, 113
15 besök idag (652006 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det låter som en rimlig spec under förutsättning att du även byter (till större) bromsskivor och att huvudcylindern inte är Supra original.

Det är inte livsviktigt att veta ursprunget på alla delar men för att kunna underhålla bilen är det ju bra att veta. Googlar man artikelnummer som i stort sett alltid finns nånstans på delarna brukar det klarna. Besiktningsorganen ska också numera begära in kvitton/fångsthandlingar på större komponenter, kan vara bra att veta.

Gustaf

Citera
J.Lundgren
Bjuv
Här sen Aug 2008

Re:

therealpinto skrev:
Det låter som en rimlig spec under förutsättning att du även byter (till större) bromsskivor och att huvudcylindern inte är Supra original.

Det är inte livsviktigt att veta ursprunget på alla delar men för att kunna underhålla bilen är det ju bra att veta. Googlar man artikelnummer som i stort sett alltid finns nånstans på delarna brukar det klarna. Besiktningsorganen ska också numera begära in kvitton/fångsthandlingar på större komponenter, kan vara bra att veta.

Gustaf

Hej,

Tackar

Måste alla delar komma från en specifik bil eller de går bra med vad som helst?
T.ex huvud cylindern kan man köpa/bygga ett kit där de funkar med bromsarna?

En fråga till som dök upp.
Oljebehållaren till bromsvätskan, måste där vara en nivågivare eller det räcker med att den är genomskinlig så man ser nivån?

//Jim Lundgren

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det går bra att blanda grejer bara de funkar tillsammans. Sedan ska de förstås vara anpassade för applikationen.

Kravet på bromsvätskebehållare är att den ska antingen vara genomsynlig (så man ser nivån utan att öppna locket), eller ha varningsanordning för låg nivå (nivåvakt).

Gustaf

Citera 1
J.Lundgren
Bjuv
Här sen Aug 2008

Re:

therealpinto skrev:
Det går bra att blanda grejer bara de funkar tillsammans. Sedan ska de förstås vara anpassade för applikationen.

Kravet på bromsvätskebehållare är att den ska antingen vara genomsynlig (så man ser nivån utan att öppna locket), eller ha varningsanordning för låg nivå (nivåvakt).

Gustaf

Hej,

Du är en ängel i allt detta!
Då har jag NÄSTAN allt klart för mig och den återstående frågan är ju Turbo frågan.....
Idag har jag en 6766 som är god för 935hk och den är jag ju helt hundra på att den är för stor tyvärr så det måste bli ett turbobyte.

Har läst mig till att turbon får vara max 50% för stor.
I princip så får jag ha en turbo som max levererar 675hk.
MEN går man efter texten som tillverkaren skriver eller vad den skulle leverera på min motor vad den klarar?
För i princip så skriver ju alltid tillverkaren mer än vad den egentligen levererar

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det är en tumregel med max cirka 50% överkapacitet. Normalt sett går man på tillverkarens rekommendation men det går också att dubbelkolla mot inducermåttet, samt mot vilken typ av motor den sitter på.

Har man en motor som man anger till 330 hk så kommer det knappast bli stopp med en turbo som leverantören säger klarar 700 hk, som exempel.

Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 111, 112, 113
15 besök idag (652006 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande