Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 316 besök senaste veckan (49513 totalt) |
Re:
Iom att priset är väldigt strikt kopplat till massan av metall så drar det ju iväg om man ska köra stora saker, sen kan det ju blir ännu fler kostnader om man måste låta någon annan bearbeta ytorna ändå. Men priserna på SLM verkar ha gått ner en hel del sen jag kollade sist för några år sedan, så det öppnar ju upp för projekt som tidigare varit för dyra. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
Oj vad detta gjorde ont att kolla på... Cedric, du har inga planer på att tillverka fler och sälja? _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Re:
Min funkar ju bara om man har just detta specifika fjäderbensstag, så rätt begränsad marknad. https://www.racdyn-usa.com/PROD/944+ Innan du blir för orolig kan du ju sätta en kamera där och provbromsa lite i garaget, det kommer nog vara lugnande om du använder så mycket broms du brukar göra när du kör hårt. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Har inte varit jättemycket aktivitet sen sist, trodde att bilen var klar för besiktning men upptäckte förstås att både tutan och startmotorn tröttnat av att stå still i garaget. För att göra sånt tråkmek lite lindrigare hittade jag lättare alternativ som kapade bort ett antal kilo(0,83kg bara på tutan var billigaste viktbesparingen hittils, 94kr
![]() Hur som helst så gick bilen genom besiktningen, riktigt skönt, känns alltid lika jobbigt, men det kändes lovande att besiktaren hade en impreza WRX utanför ![]() Får se vad planen blir nu, några småfix ligger kvar på listan, men sen vore det kanske dags att åtminstone prova en mindre bantur typ Arlanda eller Eskilstuna som shakedown ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
Det var många år sen jag hade en n/a startmotor i handen, så minns inte exakt skillnaden . känns ju lite risky att inte ta den som är specad för na. 931 har ju en starkare liknande 944ans dom senare är dock aningen smidigare. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
Jag har en wasp på 911:an och den snurrar på riktigt bra. Men till 924S:en blev det en SSP istället som jag inte fått dit än. SSP's väger 3,8kg och jag tror det var det som avgjorde vilken jag köpte? Vad väger Wasp's? https://www.heritagepartscentre.com/ _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||||
Såå, efter några tröga år med motorrenovering med blandad framgång osv så var bilen äntligen ute på en bana igen, första gången sen jag körde sönder topplockspackningen i eskilstuna 2021.
Behövde testa en hel del prylar på bilen, eftersom den också fått en del andra uppdateringar utöver ny motor som tex bromsarna, GAZ dämpare i kombo med stora hulen, 3D printade insuget, osv osv Och få lite mer bantid med hela IC systemet som det inte blivit mycket av. Så vi släpade iväg min kärra till Arlanda för en testrunda, vilket började uselt då bilen dog efter 2 varv och tändingen började ske sporadiskt. Den betedde sig precis som när tändmodulen ger upp, så vi gav oss av till Biltema för att köpa en, tyvärr gjorde det ingenting. Som sista panikdrag drog jag ut alla kablar till styrburken och satte in dom igen, efter det gick den klockrent, mycket märkligt. Hursomhelst så gick bilen kanon resten av kvällen, hade ett riktigt kul pass med Magnus på banan i hans 911 (se videon). Bromsarna fungerade otroligt bra, det är ett sjukt bett i DS3.12 beläggen i kombination med nya oken, så det kommer ta ett tag att omkalibrera sig för att inte låsa upp lika ofta, behöver också fundera på vad jag ska göra med bakbeläggen, något med hög friktion vid ganska låga tempar skulle vara trevligt. GAZ dämparna fungerade också väldigt bra, betydligt trevligare karosskontroll än tidigare, vilket är trevligt över högfartsbulan tex. Så nästa steg blir att testa en fullstor bana, inget uppenbart strulade, och temperaturerna höll sig stabila. Körde på lägsta laddtrycken, och så ska det förbli ett tag har jag lovat mig själv ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Nu hade jag inte tid att justera exponeringen i kameran så det blev lite överexponerat, men det brukar bli helt ok ändå. Verkar tyvärr inte gå att uppgradera till något liknande fast bättre, den går nämligen att köra med en extra slavkamera för bakåt eller annan vy, vilket är smidigt om man vill köra två vinklar utan att behöva ha dubbla kameror, båda filmerna blir ju då perfekt synkade också, bara en enhet att ladda osv. Har letat men det verkar inte riktigt finnas något liknande längre, dom flesta kameror är mer eller mindre samma koncept tyvärr. Följde också med en liten enkel fjärrkontroll vilket är trevligt när man sitter fastbältad tex. Men mic och lite kring bildkvaliten hade ju varit trevligt om det var bättre.
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Ser fortfarande ganska mjuk ut på bilderna, inte olik min targa, känder inte riktigt så i passargerarsätet.
Kanske inte en nackdel på en bana som denna. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Re:
Den är inte jättehård, 350lb/inch - 60N/mm fram, 28mm stavar bak och 28/22mm krängare, så den är fortfarande ganska bekväm att köra på skumpiga småvägar. Har lite hårdare fjädrar på hyllan som jag tog med när jag ändå beställde GAZ-dämparna, för att matcha dom lite bredare däcken, som jag nog kommer testa nästa säsong. 425lb/inch-73N/mm fram och hjälpfjäder 100lb-17N/mm bak. Har inte järnkoll på hur jag ställt krängarna heller, där ska jag också justera lite när jag är på en större bana med fler snabbare kurvor. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
Har du koll på vad olika stavar bak har för motsvarande N/mm? Du har 28 stavar jag har 23.5mm på min 924a. Vi är ju hyggligt nära i fjäderkonstanter fram (325 för mig). 911an har jag sett "beräkningar" för men stavarna är ju olika långa och även hävstången antagligen. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Re:
Denna hittar jag i mina data, har inte räknat själv dock, inte sen forntiden så jag minns inte om det stämmer, men jag tror det för annars skulle balansen i bilen inte vara där jag vill ha den ![]() ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Längesen man åkte på bilträff med den här bilen minst sagt, så nu är det också avklarat, oerhört lokalt tack vare Grödinge hembydsförening. Lustig blandning bilar från messerschmitt till Rolls royce. Kul med många nyfikna frågor, och att bilen fungerade som en vanlig bil som man bara kunde starta och köra
![]() ![]() ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Din 924:a är riktigt snygg, utstrålningen är kompetent och ändamålsenlig trackdaybil som även funkar på gata.
Ibland kan småträffar vara riktigt trevliga, oväntade bilar med engagerade ägare. Märkesträffar kan vara rätt trista i jämförelse, 50 Mustanger eller Porschar kan bli lite för mycket.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Håller med Janne att din bil är riktigt snygg/cool. Den är diskret men ändå tilldragande look.
Sen är det nog så, att fälgarna är klockrena till denna bil ![]() _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||||
Re:
Helt riktigt på bägge punkterna! ![]() Sommaren är full av kvällsträffar ute i landet på både större och mindre orter. Klart rekomenderat att åka runt lite och se en stor variation av kul fordon. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Re:
Håller helt klart med, ska försöka komma till fler sådana framöver, mycket roligare med blandträffar, ägarna får ju lika stor spridning som bilarna också ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 316 besök senaste veckan (49513 totalt) |