Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> rond 72 eller nåt.
<<   1, 2, 3 ... , 121, 122, 123   >>
82 besök idag (712571 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Kraniel skrev:
Jag har ingenting vettigt att tillägga, bara ett tack för all lärorik läsning som du bjuder på.

+1 thumbs up

+1

Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Har just bokat ett kort besök hos MaxxECU HQ för att se över mappen i deras rullande bänk. Det är lite annorlunda kompression med denna toppen. Den förra hade jag ju modifierat förbränningsrummet på, så tändkurvan behöver ses över. Vi ska även där bränna ur den ordentligt och kolla stift under ordnade former. Eftersom det är inertia rullar så kan jag köra ett svep genom alla växlar. Då bygger den mer temp och man simulerar Mantorpsrakan bätte. I navdyno kan man bara svepa på 1 växel.

Om allt går som det ska på Torsdag, så är det testdag på Gelleråsen på Fredag.

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Re:

sweanders skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Kraniel skrev:
Jag har ingenting vettigt att tillägga, bara ett tack för all lärorik läsning som du bjuder på.

+1 thumbs up

+1

+1

Håller alla tummar och några till för att allt lirar som det ska nu!

Porsche 944 -84
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006

Hoppas det lirar nu

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Att du orkar och vilket tempo du har. -jag är mycket imponerad
Hoppas verkligen att det håller ihop nu.

Jag kanske kan komma förbi nästa gång min motorn krånglar, så river vi ut den fixar den å i med den på en dag.

Mvh, Per

Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Aerodynamic skrev:
Att du orkar och vilket tempo du har. -jag är mycket imponerad
Hoppas verkligen att det håller ihop nu.

Jag kanske kan komma förbi nästa gång min motorn krånglar, så river vi ut den fixar den å i med den på en dag.

Mvh, Per

lätt fixat.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010

Tack för att du tar dig tiden att beskriva vad ni funderar på och vad ni upptäcker i jakten på problemet.

DI motorer börjar ju vara vanligare och vanligare men kunskapen är ju inte så utbredd än. På samma sätt så har ju eftermarknadsstyrsystem som kan hantera DI precis börjat finnas tillgängliga på "vår" nivå, så kunskapen där är ju låg. Därav kan det ju vara många som tänker gå samma väg som du har gjort.

Kämpa på!

Citera 1
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Rapport. Igår var det körning i rullande landsväg hos MaxxECU HQ. Felet jag haft kommer ju inte i navdyno. Så nu körde vi i inertia rullarna och då kunde vi pressa fram lite. Ny stiften sitter i, så det är grönt. Men efter ett tag märkte vi små misständningar. Spolarna verkade inte hänga med. Jag har ju 4 eller 5 kompletta uppsättningar med spolar och tidigare har jag inte märkt upp dem alls. Kanske dumt... Från iår har jag märkt dem med vilken cylinder de sitter på i alla fall. Jag tror att de jag har i nu kommer från senaste motorn. Den har gått 3400mil på gata och borde vara rätt ok. Jag har en uppsättning helt nya spolar i kartong också. Fast... Alla spolar är ju hemma. Jag hade inga med mig. Vi plockade spolarna ur Natanaels testbild för 8hp lådan. Det är 30000 mil på den maskinen och hur spolarna mår vet vi inte. Då gick motorn 2 pull innan den började misstända.

Jag vet inte om den har missat innan med gamla stiften eller om det är dessa nya stift som är tyngre? Men troligtvis har det blivit missar med gamla stiften också, fast efter några varv på full gas. Så planen är att sätta upp den i bänken igen med de nya spolarna. Om detta funkar så är det kanon, annars får jag bygga om med andra spolar.

Idag är jag på Gelleråsen och kör i regnet. Vi märkte att om jag inte ger fullt och håller ned laddtrycket, så klarar sig spolarna. Så det var ju perfekt att testa abs och torkare osv. Nu vet jag att jag inte blir blöt heller. Jag var lite orolig att dörrarna skulle läcka in, men det gick bra

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera 4
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006

Skönt att ni har fångat in problemet, säkert kul att få köra lite med även om det regnar.

//Lasse

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Lasse Karlsson skrev:
Skönt att ni har fångat in problemet, säkert kul att få köra lite med även om det regnar.

//Lasse

Japp. Det var riktigt kul att köra i regn. Skönt att testa att bilen funkade och inte släppte in vatten osv. Imma var jag orolig för, men det funkade. ABS fungerar helt fantastiskt. Jag har tweakat lite på inställningarna och nu är den riktigt bra.

Reklam mode on: Jag säljer MK60 E5 kit Reklam mode off.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

Lasse Karlsson skrev:

//Lasse

Tvekar lite på att det är hela problemet här, hoppas det men lite misständningar pga kassa spolar brukar inte resultera i såna här ras.

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera 2
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009

Bränsle problem?

Jag var med och meckade i ett team i dragracing för många år sedan.
Vi körde en V8 med lustgas.
Jag minns att det var jättekinkigt med bränslet, fick vi inte in tillräckligt med bränsle så smälte kolvar på några sekunder.

Du kanske redan har kollat på det men, kan det vara så att den tappar bränsletryck eller att spridarna beter sig så att du inte får in tillräckligt med bränsle och att det går alldeles för varmt när du laddar på?

Men hur som helst, kämpa på det är en grym bil du har.

BMW E31 -92 850I
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Lasse Karlsson skrev:

//Lasse

Tvekar lite på att det är hela problemet här, hoppas det men lite misständningar pga kassa spolar brukar inte resultera i såna här ras.

Exakt. Jag tror att misständningen förvärras avsevärt av problemet med kylningen av stiften. När den missar blir stiftet varmt. På en "vanlig" motor gör det inte så mycket, men på min så blir det katastrof eftersom den inte kyls av alls mot toppen. Det blir en dålig kombo.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re: Bränsle problem?

PH-Racing skrev:
Jag var med och meckade i ett team i dragracing för många år sedan.
Vi körde en V8 med lustgas.
Jag minns att det var jättekinkigt med bränslet, fick vi inte in tillräckligt med bränsle så smälte kolvar på några sekunder.

Du kanske redan har kollat på det men, kan det vara så att den tappar bränsletryck eller att spridarna beter sig så att du inte får in tillräckligt med bränsle och att det går alldeles för varmt när du laddar på?

Men hur som helst, kämpa på det är en grym bil du har.

Jo, det har jag kollat mer än en gång. Allt är som det ska. Problemet är tändningsrelaterat. Vi har ju ringat in det rätt skapligt nu. Så jag är förhoppningsfull att det löser sig nu vid nästa bänkning.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Du hade satt i tändstift med större diametern på gängan nu?
Kan det vara ett problem med kylningen mot tändstiftet?

Mvh, Per

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eftersom jag inte har någonting att bidra med här har jag inte skrivit någonting, men jag måste ändå säga att det här är en av mina favorittrådar på Rejsa. En av de mäktigaste banåkarmaskiner man kan tänka sig, parat med total transparens och spännande diskussioner om svårbestämbara problem. Som läsare är det både underhållande och lärorikt att få följa med på färden. Tack!

Citera 1
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Kan bara hålla med Daniel. Hoppas fan du får rätt på det snart.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Detta kanske påverkar hur lambdaloggen skall tolkas på tidigare ras? Om det misständer så visar ju lambda på fet blandning menar jag.

BMW 330i -05
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003

Re:

MaZ skrev:
Detta kanske påverkar hur lambdaloggen skall tolkas på tidigare ras? Om det misständer så visar ju lambda på fet blandning menar jag.

Fast det blir väl omvänt, misständning ger oförbrukat syre på den burken dvs syre överskott=magert.

Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Aerodynamic skrev:
Du hade satt i tändstift med större diametern på gängan nu?
Kan det vara ett problem med kylningen mot tändstiftet?

Mvh, Per

Nej, samma gänga, men jag har kört planförsänkare pga större grepp på stiftet. Kylningen är exakt det som varit problemet. Det nya stiftet sticker inte ut i förbränningsrummet och kyls därför mycket bättre. Det finns jämförelsebild nån sida tillbaka.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Kraniel skrev:
Eftersom jag inte har någonting att bidra med här har jag inte skrivit någonting, men jag måste ändå säga att det här är en av mina favorittrådar på Rejsa. En av de mäktigaste banåkarmaskiner man kan tänka sig, parat med total transparens och spännande diskussioner om svårbestämbara problem. Som läsare är det både underhållande och lärorikt att få följa med på färden. Tack!

#handhjärta

Tack! Mycket trevligt med dessa hejarop. Man måste inte vara expert för att skriva heller.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> rond 72 eller nåt.
<<   1, 2, 3 ... , 121, 122, 123   >>
82 besök idag (712571 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande