Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22
149 besök senaste veckan (80932 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Trådstartare
Fick en fin bild av Ulf W från körningen på Gröndal i måndags.

Nu kommer ett par bilder på den nya hållaren till den vänstra reservoaren till dämparen som jag fick flytta p.g.a. återgången till original insug. Enda stället där det gick att få till en hållare på ett vettigt sätt.

Till höger ser ni en M6 skruv som håller en kåpa till torpedväggen som jag kunde använda för fästet. Den skruven bär majoriteten av vikten. Den andra infästningen omsluter en riktigt kraftig metallkoppling till en kylslang som är formad som ett upp och nervänt U, riktigt stadig slang som inte får ta så mycket extra belastning.

Sen tröttnade jag till sist på att byta ut BMW original expansionskärl som alltid släpper i sömmen i mitten av kärlet mot baksidan som är precis ovanför turbon. Gjorde ett Medusa liknande fäste som använder 3 redan använda fästpunkter, fick bara komplettera med längre skruv. Kärlet är ett "Race" från OMP i svart med 1,4 bars lock precis som original, hade gärna haft ett kärl med siktrör eller på något sätt kunna använda en BMW original nivågivare. Men det är bara att glömma.

Fick dra om slangen på undersidan av kärlet från utsidan av värmeväxlaren (olja/vatten) till insidan av värmeväxlaren. Det innebär dock att den hamnade ganska nära turbo/grenrör så jag fick tråckla (inte kul alls) på en värmeisolerande strumpa från Do88 så nu är slangen skyddad mot det lite varmare klimatet. Hade sedan tidigare bytt ut överflödesslangen från kylaren till slang från Do88 men med det nya kärlet var den lite för kort, köpte ny slang och kapade i rätt längd. En bit av den gamla slangen användes till utgången vid locket och drog ner den längst rambenet. Fick göra en något längre slang till catchtanken också för att alla slangar skulle kunna samsas om utrymmet.

Med allt på plats!, inget tar i och fästet är riktigt stabilt.

Har nu kört med det nya kärlet i 1 vecka och nivån är oförändrad (mätte med tumstock) så då var det problemet överstökat! Skönt. Och inte var det något fel på topplockspackningen heller som har nämnts av flera, även M-Bilar sist jag fick kärlet utbytt på garanti. Nu måste jag bara åka tillbaka med det senaste skräpet också.

Det enda som kvarstår för att detta lilla projekt ska vara 100% klart är att lura ECU:n att det inte är låg nivå i kärlet. Har beställt ett nytt kontaktstycke så jag kan löda in ett motstånd på ett snyggt sätt utan att kapa några kablar. Men för att veta vilket motstånd jag ska ha behövde jag mäta motståndet med vatten/glykol i det gamla kärlet då nivågivaren är ingjuten i huset. Började mäta och värdet fladdrade som attan och som el-analfabet ringde jag svågern som kom förbi och fick samma resultat.
Men smart som han är gnuggade han geniknölen och kom fram till att det var en givare av varistor-typ (?!), eller vad det hette. Han Googlade lite och hittade att givaren som sitter i F-serie funkar på så sätt att ECU:n skickar ut en liten ström och sedan mäter hur lång tid det tar för signalen att komma tillbaka, hastigheten påverkas av hur snabbt "bygeln" i kärlet kyls av av omgivande vätska och därmed vet ECU:n hur mycket det finns i kärlet. Han kom fram till att jag behöver ett motstånd mellan 2K-10K Ohm. Jag fick ett 7K Ohms motstånd som jag ska löda i när nya kontaktstycket kommer.

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

Westersund skrev:
Fick en fin bild av Ulf W från körningen på Gröndal i måndags.
https://rejsa.nu/im/user/21936/2025-08-22-19-11-27_20250822_aw_bmw_e46 . . . .

Nu kommer ett par bilder på den nya hållaren till den vänstra reservoaren till dämparen som jag fick flytta p.g.a. återgången till original insug. Enda stället där det gick att få till en hållare på ett vettigt sätt.
https://rejsa.nu/im/user/21936/2025-08-22-19-11-27_20250822_aw_bmw_f87 . . . .

Till höger ser ni en M6 skruv som håller en kåpa till torpedväggen som jag kunde använda för fästet. Den skruven bär majoriteten av vikten. Den andra infästningen omsluter en riktigt kraftig metallkoppling till en kylslang som är formad som ett upp och nervänt U, riktigt stadig slang som inte får ta så mycket extra belastning.

Sen tröttnade jag till sist på att byta ut BMW original expansionskärl som alltid släpper i sömmen i mitten av kärlet mot baksidan som är precis ovanför turbon. Gjorde ett Medusa liknande fäste som använder 3 redan använda fästpunkter, fick bara komplettera med längre skruv. Kärlet är ett "Race" från OMP i svart med 1,4 bars lock precis som original, hade gärna haft ett kärl med siktrör eller på något sätt kunna använda en BMW original nivågivare. Men det är bara att glömma.

Fick dra om slangen på undersidan av kärlet från utsidan av värmeväxlaren (olja/vatten) till insidan av värmeväxlaren. Det innebär dock att den hamnade ganska nära turbo/grenrör så jag fick tråckla (inte kul alls) på en värmeisolerande strumpa från Do88 så nu är slangen skyddad mot det lite varmare klimatet. Hade sedan tidigare bytt ut överflödesslangen från kylaren till slang från Do88 men med det nya kärlet var den lite för kort, köpte ny slang och kapade i rätt längd. En bit av den gamla slangen användes till utgången vid locket och drog ner den längst rambenet. Fick göra en något längre slang till catchtanken också för att alla slangar skulle kunna samsas om utrymmet.

Med allt på plats!, inget tar i och fästet är riktigt stabilt.

Har nu kört med det nya kärlet i 1 vecka och nivån är oförändrad (mätte med tumstock) så då var det problemet överstökat! Skönt. Och inte var det något fel på topplockspackningen heller som har nämnts av flera, även M-Bilar sist jag fick kärlet utbytt på garanti. Nu måste jag bara åka tillbaka med det senaste skräpet också.

Det enda som kvarstår för att detta lilla projekt ska vara 100% klart är att lura ECU:n att det inte är låg nivå i kärlet. Har beställt ett nytt kontaktstycke så jag kan löda in ett motstånd på ett snyggt sätt utan att kapa några kablar. Men för att veta vilket motstånd jag ska ha behövde jag mäta motståndet med vatten/glykol i det gamla kärlet då nivågivaren är ingjuten i huset. Började mäta och värdet fladdrade som attan och som el-analfabet ringde jag svågern som kom förbi och fick samma resultat.
Men smart som han är gnuggade han geniknölen och kom fram till att det var en givare av varistor-typ (?!), eller vad det hette. Han Googlade lite och hittade att givaren som sitter i F-serie funkar på så sätt att ECU:n skickar ut en liten ström och sedan mäter hur lång tid det tar för signalen att komma tillbaka, hastigheten påverkas av hur snabbt "bygeln" i kärlet kyls av av omgivande vätska och därmed vet ECU:n hur mycket det finns i kärlet. Han kom fram till att jag behöver ett motstånd mellan 2K-10K Ohm. Jag fick ett 7K Ohms motstånd som jag ska löda i när nya kontaktstycket kommer.

Haha Tyskarna vet hur man krånglar till det, liknande som karaktäristikgivaren i termostathuset på många bimmers.

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Haha Tyskarna vet hur man krånglar till det, liknande som karaktäristikgivaren i termostathuset på många bimmers.

Det är både imponerande och frustrerande på samma gång.

Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Trådstartare
Sen var det då dags att byta spridarna p.g.a. misstänkt läckage på cylinder 4 som misstände på Gelleråsen senast innan jag ens hann köra något. Plockade ur alla stiften först för att kolla så dom såg okej ut. Alls såg bra ut, den enda som var lite sotig var just 4:ans tändstift. Men inga problem att återanvända, dom är trots allt bara 3 månader gamla typ.

Här kan ni se att det är lite sotigt på porslinet.

Köpte ett verktyg för att demontera och montera spridarna, inget måste men sitter dom fast är det ett "måste". Ingen av spridarna satt fast så det gick smidigt och verktyget gjorde det enkelt.

Dom gamla spridarna, 1 till vänster och 6 till höger. Som ni kan se är 4:ans spridare mycket renare än dom andra vilket bekräftar misstanken om en läckande spridare.

Som sagt, 4:ans är mycket renare än dom andra. Dom andra är sotiga som fan så det känns bra att byta samtliga!

Noterade "Flow compensation value" för alla gamla och nya spridare och det var samma på alla. Eftersom alla värdena var samma programmera jag inte in några nya värden. Finns en del som förespråkar det men det avskriver jag som grav OCD, ett värde är ett värde är ett värde...

När bytet var klart åkte jag ut och varmkörde och sen ungdomskörde lite, nu går bilen som den ska! Innan bytet, även utan misständningar, har det känts som att något saknats. Det gör det inte nu. Hoppas det fortsätter så!

Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Trådstartare
Var och körde lite igen på Gröndal i måndags. Har inte däck så det räcker till en "vanlig" trackday med M3:an och det går inte att få tag på nya Yokohama så man får göra det bästa av situationen. Men nu kan jag ju köra med M2:an igen efter byte av spridare. Gaspedalen i M3:an har varit lite "hackig" tidigare och har blivit lite sämre. Plockade bort pedalen och öppnade upp den. rengjorde och torkade bort all gammalt intorkat fett och sprayade bara fullt med silikonspray. Nu är gaspedalen mycket jämnare/mjukare.

Putsade till bästa tid från 41:75 förra måndagen till 41:53 denna måndag, finns mer tid att hämta. Siktar på att komma under 41.

Hela pass 4 men jag har klippt bort uppvärmningsvarv, kylvarv i mitten och på slutet.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22
149 besök senaste veckan (80932 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande