| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79, byta slutväxel?
|
<< 1, 2, 3 ... 52, 53, 54 12 besök idag (92761 totalt) |
|
Re:
Du har på audin klart över 300Nm från typ tomgång till ungefär 5000 rpm, medans din hobbybil har lågt moment som sakta går upp till 240Nm, trots högre vikt bör Audin vara rappare. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Janne: det är ju en ganska väsentlig skillnad i slutväxel, upplever du bilen som lika "rapp" trots bytet av slutväxel?
Erik: ja de hade vart nått.. för mycket jobb dock känner jag..
Rolle: Menar du att vridmomentet inte är lika "viktkänsligt" som hästkrafterna? Man brukar ju annars säga 10kg = 1hk, skulle det vara 10kg = 1nm också så borde bilarna vara jämförbara vridmässigt? Jag är för dåligt påläst på sånt.. Effekt, tider etc är inte det som är "viktigast" för mig utan snarare upplevelsen. Så lite därav att jag tycker det är tråkigt att den inte upplevs så rapp som jag tycker den borde.. Kanske måste skruva på en kompressor för att få ordning på detta?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Jag har gjort den resan tidigare på flera bilar, byte av utväxling har både för och nackdelar. Visst, bilen blir rappare, speciellt om man byter från en riktig landsvägsväxel som 2,79 till t.ex. 3,5.
Nackdelen är att det blir mer uppenbart vilka utväxlingar du har i växellådan, har du låt säga 3,35 på 1:an och 4,10 i bakaxeln så tar 1:an slut vid typ 40 km/h. Mina bästa matchningar har varit när jag har tänkt samman motorns karaktär, stegen i växellådan och bakaxeln som ett gemensamt paket. Växellådan kan behöva längre växlar för att lira tillsammans med en 3,8/4,10 i bakaxeln. Det är inte kul att varva ut på 3:an i 100 km/h ( lite tillspetsat..) Min slutsats: man bör se till helheten motor/växellåda/bakaxel. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
|
Lättare däck och fälgar samt ett lättat svänghjul för att snabbare komma upp i rätt varvtalsområde efter växlingarna ? Getrag 265:an är ju inte precis optimal, steget mellan växlarna är för stort.
http://www.senator-monza.de/?wM9QUSE Effektförluster i växellådan: http://www.senator-monza.de/?z0DRJRU _________________ Kai Anttila |
||||
|
Ska inte säga jag kan hjälpa mycket, men jag har 1.00 på femman och vad jag minns 3.73 i axeln, så med mina 205/45/16 har jag 3700ish rpm i 110kmt
Visst känns den skapligt snabb ut för mig som inte har så mycket att jämföra med, men den är helt förjävlig att transportera
Jag gissar du kanske kollat i något likande, men jag tycker om den här när jag drömmer mig bort i framtidens motor/låda/utväxling kombo: https://www.blocklayer.com/rpm-gear _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||
Sett ifrån den grafen tycker jag inte heller en annan slutväxel ska göra alltför stor skillnad.. sen säger ju inte en graf allt. Den berättar ju inte hur lång tid det är mellan växlarna t ex. Men något har jag tyckt saknats.. kanske bättre att få ihop allt å köra lite mer. Hårt ställda dämpare bak gör ju att bilen sätter sig mindre vilket kan påverka. Det nya insuget kan säkert göra en del också.. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79, byta slutväxel?
|
<< 1, 2, 3 ... 52, 53, 54 12 besök idag (92761 totalt) |

