Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Användbart Enbilsgarage 30kvm - LED-armaturer?
<<   1, 2
12 besök idag (1779 totalt)
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
Jag har 6st sådana långa julaarmaturer i garaget på 17m2 och 4st i källaren 34m2.

Jag tycker de lyser bra. Tipset är att sätta de i rader med en kort bit kabel emellan. Jag hade nog satt iaf 4st i två rader och en eller två mot ingången.

Man kan sällan ha förmycket ljus i ett garage men tipset med armatur på sidan är bra, blir ofta skugga i nått hjulhus eller under bilen ändå men med bra grundbelysning ser man hyffsat ändå.

Sen kan man alltid ha batteridrivna extralampor när man ska mecka med nått speciellt i bilen eller i hjulhusen. Tipset är att alltid ha två ljuskällor så man undviker att skugga det man jobbar med.

Bra input, tack! thumbs up . Jag handlade precis ett dussin motsvarande armaturer från Clas Ohlson på kampanj. Vet inte om jag kommer att behöva alla i garaget, men det finns ju ett snickeri i källaren som säkert behöver bättre belysning med

Får klura vidare på hur många som ska sitta i taket och hur många på väggarna.

Skåne
Här sen Apr 2023

Re:

Filip N skrev:
Andreas Millbro skrev:
Jag har 6st sådana långa julaarmaturer i garaget på 17m2 och 4st i källaren 34m2.

Jag tycker de lyser bra. Tipset är att sätta de i rader med en kort bit kabel emellan. Jag hade nog satt iaf 4st i två rader och en eller två mot ingången.

Man kan sällan ha förmycket ljus i ett garage men tipset med armatur på sidan är bra, blir ofta skugga i nått hjulhus eller under bilen ändå men med bra grundbelysning ser man hyffsat ändå.

Sen kan man alltid ha batteridrivna extralampor när man ska mecka med nått speciellt i bilen eller i hjulhusen. Tipset är att alltid ha två ljuskällor så man undviker att skugga det man jobbar med.

Bra input, tack! thumbs up . Jag handlade precis ett dussin motsvarande armaturer från Clas Ohlson på kampanj. Vet inte om jag kommer att behöva alla i garaget, men det finns ju ett snickeri i källaren som säkert behöver bättre belysning med

Får klura vidare på hur många som ska sitta i taket och hur många på väggarna.

Tips när du ändå skall dra ny belysning, dela upp det på minst två olika grupper på två olika huvudsäkringar - dödar du elen för att du är lite för ambitiös med en plasmaskärare eller dylikt blir det inte kolsvart om en fas ryker

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

OscWan skrev:

Tips när du ändå skall dra ny belysning, dela upp det på minst två olika grupper på två olika huvudsäkringar - dödar du elen för att du är lite för ambitiös med en plasmaskärare eller dylikt blir det inte kolsvart om en fas ryker

Bra att koppla all belysning på en annan grupp än vägguttagen.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare

Har inga så fancy verktyg, men hittar garanterat andra sätt att mörkläggning oplanerat... Tar båda dessa tips + dela upp belysningen i flera grupper med elektrikern

Uppsala
Här sen Okt 2004

Har man jordfelsbrytare (vilket man ju bör) så finns det många sätt att släcka allt i ett garage .

Har man mycket ljus kan det vara trevligt att ha de på två knappar. Slipper man ha operationssalsbelysning så fort man ska in i garaget.

Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re:

Filip N skrev:
Nillet skrev:
LED-paneler ger ett okoncentrerat ljus, sådana ska jag montera när jag får tid över.
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/belysning/inomhusbelysnin . . . .
Man får räkna på lumen och höjder för att ta reda på hur många man bör ha.
https://www.zhitov.com/sv/light/

Med risk för att vara lite trög Menar du att man förutom LED-paneler vill ha mer koncentrerat ljus i punktbelysning, typ över bänk? För det låter ju rimligt och finns i min plan. Eller vad menar du?

Tack för länk till verktyget! Verkar ligga mer på min nivå av önskad tidsinvestering än DIAlux gjorde thumbs up

Med okoncentrerat ljus menar jag att det inte är bländande på samma sätt.
Belysning vid bänkytor bör man också ha, finns smalare LED-paneler att använda för det...

Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004

Hej jag har satt upp hexagonbelysning från ivonligth i mitt garage , det bästa jag gjort , uppdelat så man bara kan köra ramen runt , för vanlig belysning, sen tänder man allt då har man ljus mvh erik

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

nygge skrev:
Hej jag har satt upp hexagonbelysning från ivonligth i mitt garage , det bästa jag gjort , uppdelat så man bara kan köra ramen runt , för vanlig belysning, sen tänder man allt då har man ljus mvh erik

Ivon borde annonsera här på Rejsa

www.ivon.se

Norrköping
Här sen Jun 2006

Kul med garage!

Mycket bra tips här i tråden redan men här kommer lite fler tankar!
Du skrev att du testat Dialux, vill ändå göra en beräkning så lägg taket på högsta punkt och sedan vinkla själva armaturerna och försök syfta vinkeln

Önskvärd ljusnivå är minst 500lux på golvnivå - men gärna uppåt 800-1000.

Att dela upp armaturerna på två olika slingor är som sagt inte fel.

Lite beroende på hur förutsättningarna ser ut på befintlig installation kan det vara smidigt att installera 5G1,5 mellan armaturerna, två tändningar och en fast fas.

Den fasta fasen kan du då koppla in i exempelvis en sån här:
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/ccl-01
Då får du möjligheten med en lite mer "normal" belysning som dessutom har sensor som kan vara trevligt när man bra passerar.

Projekt Användbart Enbilsgarage 30kvm - LED-armaturer?
<<   1, 2
12 besök idag (1779 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande