Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -21 Gott Gry ...Gullabo approved
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
78 besök senaste veckan (19493 totalt)
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 423


Trådstartare
Nu har jag kört 3 kvällar och det är som förväntat men inte vad man hoppas på, alltså en hel del gulflagg och bitvis mycket trafik. Men i alla fall inte så mycket bilar med gula skyltar
Så inga rekordtider, hittills 2 varv på 8:44,98 men inget av dem fastnade på film. Och en kväll kvar att köra

Jag har i alla fall fått ordning på hur man ska hantera GPS-pucken Racebox Mini när man vill filma och få med overlay, så nu funkar RaceChrono Pro och även Racebox egen filmfunktion. Alltid lite trickigt att lära sig nya grejor men undrar om jag inte gillar Racebox overlay/visning bättre än RaceChrono Pro.


Här en ett varv med Racebox overlay thumbs up jag har nog inte ens sett något klipp tidigare på tuben med detta.


och ett varv med RaceChrono Pro med samma kamera-position

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 423


Trådstartare
Re:

Det blev 4 kvällskörningar och det kändes väldigt bra att lämna innan alla 90.000 biljettköpare för Rock-am-Ring hade anlänt, hela bygden var redan helt belägrad och det såg ut som en blandning mellan en ockupation och ett stort flyktingläger. Jag som tyckte det var helt knökfullt redan för 2 år sedan vid påsken då det var typ 25.000 extra besökare.

Sista kvällen på banan var det lite lugnare men nån gulflagg hela tiden, bla en +2 timmars gulflagg för att sätta upp nya armco's i Stefan Bellof's.


Mitt snabbaste varv blev bara 8:37 och då var det ändå gulflaggat genom Kesselchen, och utan att körningen var superbra. På detta varvet var ändå min "mellantid" ett nytt klart pb på 4:03 fram till det orangea vid öppningen i Breidscheid, jag kollar alltid mellantiden där på RaceBoxen i vindrutan när jag själv kör och även på "alla" youtube-klipp jag kollar på. Dubblar man den tiden och lägger på ~10 sekunder så har jag en bra prognos på min kommande varvtid om ingen gulflagg etc dyker upp.

Det kanske är dags att anmäla sig till en trackday för att få lite mer fria varv eller att anlita en förar-coach, och det börjar också kännas som att några hk till skulle göra nytta nu
Däcken är inne på sin 3:e säsong och känns lite "runda" i kanterna och inte så greppiga längre så nästa besök behövs nåt annat. Jag ska också ställa ner toe-out:en bak från 5' till 2-3' då det ligger nära till lift-off-oversteer efter tex krönet i Schewedenkreuz och det behövs inte mycket till förrän det börjar kännas lite läskigt

Här är några lånade bilder från racetracker








gtBen skrev:
Bromskylningen verkar funka, men det är något som tar i när man backar med fulla rattutslag så det är något mer som behöver kapas bort

Min nya bromskylning med brake ducts från Audi RS3 funkade väl ok fram till sista kvällskörningen då jag tappade bromsverkan mot slutet av varven när bromsarna fejdade, särskilt i Pflanzgarten efter hoppet. Väl hemkommen såg det ut så här när jag tog bort hjulen och kollade läget i hjulhusen, jag hade tänkt att försöka öka attackvinkeln på skopen.


vänster sida


höger sida
Kanske var det så att det hade funkat bra med originaldimension 18x8" på fälgarna, men att det inte funkade med mina 17x9".

Well, framöver kommer jag att köra med bromskylningen från hrnshn på trackdays och i bästa fall kanske jag slipper ta bort dem för mina nya Hankook TD221 225/35x18 på standardfälgarna som är runt 1 cm mindre i diameter än originalhjulen Michelin PS4S 225/40x18.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 423


Trådstartare
För första gången tog jag mig mödan att lägga på overlay på en Gopro video, alltså inte bara overlay på en mobiltelefonfilmad video
Man behövde få över gopro-filen till Iphonens "bilder" och det lyckades jag inte med, hade jag haft en nyare Iphone med usb-c hade det inte varit så svårt. Jag lyckades i alla fall få över den till min MacBook som jag normalt bara surfar på. Så det var rätt så trickigt att bara få film-filen till rätt ställe, sedan var det väldigt fiddligt att försöka synka overlay:en till filmen med RaceBox-appen då den visas i så litet format i appen, den blev nog synkad inom 0,5 sekunder i alla fall.
Nästa test blir att se hur svårt det är för en digital-illiterat person att göra Racechrono-overlay på en GoPro-film.


Jag tycker det blev väldigt mycket bättre att kolla på än det som är iphone-filmat, jag gillar när ratt + händer + växelspak åtminstone syns i bild. Dessutom mer fartkänsla med det vidare perspektivet thumbs up

Sedan kör jag lite konstigt då jag bla provade att köra några varv helt på 4:an genom vissa partier, men nu vet jag att jag måste växla många fler gånger varje varv ...eller öka varvstoppet så 3:an räcker längre och/eller öka vridet/effekten så 4:an orkar mer. Dessutom har jag problem med tennisarmbåge och klena underarmar så jag är tvungen att shortshifta på några ställen (bron Quiddelbacher höhe, Fuchsröhre, Stefan Bellof's mm) så jag sen kan ha båda händerna på ratten där det är som mest bumpigt.

Man ser ju verkligen på denna filmen hur bumpig banan är på många ställen, men denna gången bekomm det mig inte alls då jag för första gången dessutom körde bilen med 6-punktsbälte.
Det har gjort en enorm skillnad att komma bort från de mjukt fjädrade standardstolarna till sportstolar som inte förstärker bumpigheten och försöker launcha dig hela tiden. Standardstolar + Wiborg-specade MCA-coils gick verkligen inte ihop, men nu

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 423


Trådstartare
Toyota GR Yaris -21 - Gott Gry ...Gullabo approved

Var och körde Superstage med NordicR idag, det blev mycket körning då vi bara var 3 Volvo + 1 miata + 1 GR Yaris.


Alla fick en plakett med sin bästa tid, vilket var mycket uppskattat thumbs up

Nytt pb för mig med 1:25,56 efter 25åk, bilen gick kanonbra med det var riktigt svårt att nå dit. Kanske brände man krutet på att ha medåkare i många av åken. Video kommer på det

Men bäst av allt var att Gullabo var där och att han körde min bil 2 gånger genom banan med tidtagning efter att han provbromsat den på däckvärmningsytan och kört 2 gånger vid sidan om konorna genom hela landningsbanan. Jag överdriver inte om jag säger att han var lyrisk över hur bra den gick, tvärtemot den standard-bil han körde där för några år sedan.
Första tiden blev 1:26,90 , när vi stannat vid tidtagningen och pratat ett bra tag säger han ...jamen kan jag köra ett åk till med den självklart thumbs up och då klämde han till med 1:25,13 som är 0,41 snabbare än mitt nya pb . Jag är glad att han inte var 3-4 sekunder snabbare än jag var
Han körde väldigt rakt och snålt, vänsterbromsade till lite vid varje kon och körde sen rakt mot nästa kon. Vilken fin teknik han hade vid bromsning och vid vändningen längst ner
Jag har GoPro-video på hans körning men kameraplaceringen var kass så det är tveksamt om jag hittar något som är värt att publicera från det.

Det är första gånger jag satt i passagerarsätet vid hårdkörning, fan ...jag hängde som en snorvalp i bältet nere vid vändningen
"Vill du göra ett reportage i Bilsport" - tack men nej tack. Sedan var han väldigt öppen och pratade bankörning och Ringen mm med oss, och om att han officiellt kört 493 bilar i Superstage som publicerats i Bilsport.

Tack NordicR för en kanondag

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 423


Trådstartare
Toyota GR Yaris -21 - Gott Gry ...Gullabo approved

gtBen skrev:
Nytt pb för mig med 1:25,56 efter 25åk ...Video kommer på det


Tyvärr utan något overlay.
När jag ser tillbaka på detta åket så är det så bra som jag kan köra i Superstage med den körstilen jag använder, och jag hade totalt 10 åk inom sekunden över denna tiden.

Det är synd att priset för superstage-banan inklusive tidtagningsutrustningen numera är:
16.400:- för en vardag och 25.600:- för en lördag eller söndag

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 423


Trådstartare


Jag hittade ett fint klipp på mig från sista ringen-besöket thumbs up tack till @redracing för det

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 423


Trådstartare
Jag ville ju ha lite extra pulver och funderade på att gå all-in och avsluta med en mappning, men har blivit avrådd då det snarare är regel än undantag att det slutar med lysande motorlampa ...följt av om-mappning och ny lysande motorlampa. Mappning ska inte bli min nya hobby.
Att byta motorstyrsystem finns inte på kartan.

Rekommendationen blev en "box" som höjer laddtrycket lite, så jag köpte ett begagnat Racechip RS.

Jag blev väldigt positivt överraskad vilken skillnad det blev, nu känns det som bilen kommer att kunna köras på en högre växel och skippa nedväxlingar på flera ställen på ringen.
Än så länge bara subjektiv känsla men ska se om jag kan logga lite på det när den värsta semestertrafiken går över.
Nu hoppas jag på bra priser vid black friday så man kan komplettera med oljekylare och bättre intercooler.



I UK har Toyota själva börjat med en mjukvaru-uppgradering för £995 , det känns inte direkt prisvärt med +20Nm för 13.000SEK.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 209



Re:

gtBen skrev:
Jag ville ju ha lite extra pulver och funderade på att gå all-in och avsluta med en mappning, men har blivit avrådd då det snarare är regel än undantag att det slutar med lysande motorlampa ...följt av om-mappning och ny lysande motorlampa. Mappning ska inte bli min nya hobby.
Att byta motorstyrsystem finns inte på kartan.

Rekommendationen blev en "box" som höjer laddtrycket lite, så jag köpte ett begagnat Racechip RS.

Jag blev väldigt positivt överraskad vilken skillnad det blev, nu känns det som bilen kommer att kunna köras på en högre växel och skippa nedväxlingar på flera ställen på ringen.
Än så länge bara subjektiv känsla men ska se om jag kan logga lite på det när den värsta semestertrafiken går över.
Nu hoppas jag på bra priser vid black friday så man kan komplettera med oljekylare och bättre intercooler.



I UK har Toyota själva börjat med en mjukvaru-uppgradering för £995 , det känns inte direkt prisvärt med +20Nm för 13.000SEK.


Att biltillverkare låser prestanda ifrån en med mjukvara är väl inga nyheter, men detta känns som att Toyota är "saying the quiet part out loud" som britterna själva säger.


Som konsument känns det irriterande att få höra att man måste betala extra bara för att använda det man redan betalat för. Glad att du hittade ett bättre sätt att få loss lite prestanda

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 423


Trådstartare
Re:

MelvinL skrev:
gtBen skrev:
I UK har Toyota själva börjat med en mjukvaru-uppgradering för £995 , det känns inte direkt prisvärt med +20Nm för 13.000SEK.

Att biltillverkare låser prestanda ifrån en med mjukvara är väl inga nyheter, men detta känns som att Toyota är "saying the quiet part out loud" som britterna själva säger.
Som konsument känns det irriterande att få höra att man måste betala extra bara för att använda det man redan betalat för. Glad att du hittade ett bättre sätt att få loss lite prestanda

Toyota vill nog att grejorna ska hålla i alla förhållanden, men när samma motor i både GR Yaris och GR Corolla i Japan ger 300hp och 400Nm är det lite snålt att vid en re-map inte ge en enda extra hp och bara 20Nm utöver originalets 261hk/360Nm.
https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_G16E_engine

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 423


Trådstartare
Re:

gtBen skrev:
Jag blev väldigt positivt överraskad vilken skillnad det blev, nu känns det som bilen kommer att kunna köras på en högre växel och skippa nedväxlingar på flera ställen på ringen.
Än så länge bara subjektiv känsla men ska se om jag kan logga lite på det när den värsta semestertrafiken går över.

I fredags kväll kändes bilen som en raket med racechipet jämfört med innan, idag kändes det bara "ok"

Jag var ute på testbanan och loggade, detta är siffrorna på det slöaste och det snabbaste läget. Det som är loggat är en repa fullgas från 80/90km/h på 4:an till 7000rpm (180km/h på bilens hastighetsmätare).

Så den varvar ur på 4:an 0,5-0,6 sek snabbare, det bekräftar gott och väl känslan man får thumbs up Hoppas nu bara att den inte går alldeles för varm för snabbt

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 71



Re:

gtBen skrev:
gtBen skrev:
Jag blev väldigt positivt överraskad vilken skillnad det blev, nu känns det som bilen kommer att kunna köras på en högre växel och skippa nedväxlingar på flera ställen på ringen.
Än så länge bara subjektiv känsla men ska se om jag kan logga lite på det när den värsta semestertrafiken går över.

I fredags kväll kändes bilen som en raket med racechipet jämfört med innan, idag kändes det bara "ok"

Jag var ute på testbanan och loggade, detta är siffrorna på det slöaste och det snabbaste läget. Det som är loggat är en repa fullgas från 80/90km/h på 4:an till 7000rpm (180km/h på bilens hastighetsmätare).

Så den varvar ur på 4:an 0,5-0,6 sek snabbare, det bekräftar gott och väl känslan man får thumbs up Hoppas nu bara att den inte går alldeles för varm för snabbt


Kul att se att vetenskapen bekräftar att den gör skillnad! Känslan kan vara nog så viktig men den sänker sällan varvtiderna

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 423


Trådstartare
Re:

andreaswinroth skrev:
gtBen skrev:
Så den varvar ur på 4:an 0,5-0,6 sek snabbare, det bekräftar gott och väl känslan man får thumbs up Hoppas nu bara att den inte går alldeles för varm för snabbt

Kul att se att vetenskapen bekräftar att den gör skillnad! Känslan kan vara nog så viktig men den sänker sällan varvtiderna

Jag får ta nästkommande besök på ringen som en test på om det funkar och vad mer som behöver göras. Går det varmt för snabbt får jag skruva ner inställningen eller koppla bort racechipet helt, så jag ska inte bli strandad i alla fall.

Hjulinställning är inbokad för att skruva ner toe-out:en bak lite, jag tänker skruva från 0º5' till 0º2-3' då det kändes för svajigt i bak innan man bromsade innan Schwedenkreuz. Kanske kan ev lufttrycket i däcken spela in också, förra gången gick jag ner till 2,1Bar varmt både fram och bak, det var en sänkning med 0,1Bar respektive 0,2Bar mot tidigare. Jag ska ha bromskylningen monterad vid hjulinställningen så att jag får riktig koll på frigången.

Det kändes inte bra att få antydan till lift-off oversteer där då, och 4 veckor efter hemkomst gick en GRY av där med dödligt utfall. Föraren avled efter att ha kastats ut ur bilen, ev kastades även en av de två passagerarna också ut men de båda klarade sig i alla fall

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 423


Trådstartare
Re:

gtBen skrev:
Det kanske är dags att ...att anlita en förar-coach, och det börjar också kännas som att några hk till skulle göra nytta nu
Däcken är inne på sin 3:e säsong och känns lite "runda" i kanterna och inte så greppiga längre så nästa besök behövs nåt annat. Jag ska också ställa ner toe-out:en bak från 5' till 2-3' då det ligger nära till lift-off-oversteer efter tex krönet i Schewedenkreuz och det behövs inte mycket till förrän det börjar kännas lite läskigt

Nu är det mesta av det ovanstående åtgärdat thumbs up
En tentakel ute med en förarcoach under nån kväll, dock inte 100% än
Några hk till är fixat med Racechipet
Däck för nästa körning blir mina nya Hankook TD 225/35x18, lite smala och bara 4cm gummi runt fälgarna mot original 4,5cm
Ny hjulinställning utförd med lite korrektioner

Vid dagens hjulinställning visade det sig att toe bak hade ändrat sig en hel del på vänster och att även camber höger bak hade ändrat sig lite. På båda dessa stag var det mer eller mindre lösa låsmuttrar, nu hoppas jag att det ska sitta och imorgon blir det att sätta lite märk-färg så jag kan se om något har flyttat på sig. Det sitter uniballs i båda ändarna på de stagen så de lever ett hårt liv, kanske är det curbsen som plågar dem för mycket. Eller så har de inte rört sig där utan att det är någon/några av de 3 infästningar/sida bak som fortfarande är i gummi som har börjat lämna in!
Både vad gäller däcken med mindre gummi på än tidigare och hjulinställning som ballar ur så tänker jag försöka hålla mig borta från curbsen


före-värden bak, med denna toe bak var det inte undra på att det började kännas läskigt i Schwedenkreuz men bra att vi hittade anledningen.


Så här blev det denna gången

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -21 Gott Gry ...Gullabo approved
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
78 besök senaste veckan (19493 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande