Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 124 besök senaste veckan (61215 totalt) |
Re:
Janne och jag är ju part i målet men håller med! ![]() Hursomhelst, torsdagen blev delvis ganska intensiv. Jag började morgonen med att kl. 9.10 besikta den! Det var nämligen körförbud sedan maj, då 2-års tiden passerades. Jag hade i princip bara kört en gång i år (!) innan. ![]() Alltid kul att få gå under och kika! ![]() Besiktningen gick bra iaf och besiktningskillen var imponerad av bilen ![]() Efter det - iväg till jobbet med bilen och jobba, äta lunch, jobba lite till . Hade kollat restiden till Arlanda TT och google sa "41min till 1h15min beroende på trafik". Jag ville inte komma försent, så stack iväg strax efter 15. Stockholmstrafiken visade sig från den goda sidan, men s*tan vad varmt det var... ![]() Jag hade lite småfix att göra för att färdigställa bilen för race (dumt att ha såna inställningar på bilprovningen ![]() Mek och installation av kamerafäste mm på Kunglig mark ![]() ![]() Google hittade en genväg från slottet till banan som bla gick på 30km/h skyltade grusvägar genom fina sommarstuge- och villaområden (ni som bor i närheten vet nog vilken väg jag menar) Kom fram till banan 16.40 - perfekt! Förarmöte, jag valde "lugna" klassen och sen var det bara att ge sig ut. Som sagt, premiär för mig på Arlanda TT, hade aldrig satt min fot där. Dåså! I med mobilen i baksätet, och... -Nu köööör vi! ![]() _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 ![]() |
||||
Kul att se film!
När du börjar hitta runt så tror jag att du kan hålla i lite mer uppför backen. Jag håller fullt hela vägen i den svaga vänstern men bilen är ju lite orolig om man ligger fel över de två krönen, och det är väl där folk har kört av ibland med... ![]() _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Re:
Manuell låda vore ju betydligt roligare förstås! Men som det ser ut just nu är jag glad bara jag hinner komma iväg på nån enstaka trackday ![]()
Tack för tipset Tord! (Gärna mer sånt tack!) Faktum är att jag tittade på videon först nu första gången (med min fru: ".... du sa ju att det var 3 varv jag behövde se, nu är vi inne på fjärde..." ![]() Men absolut, börjar man lära sig banan lite mer så finns det mycket att hämta där, skönt parti också med uppförsbacken och sen lilla vänsterkurvan! Men hålla fullt vet jag inte, då skulle det nog bli som Dan skrev i din tråd: "Code Brown" ![]() ![]() Och Tack Magnus också för att du hjälpte till så att jag fick in banan i RC ![]() _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 ![]() |
||||
Hej Pelle - kul att träffas i torsdags! Och kul att se/höra Monzan, "Battle of the V8's".
![]() Vad har du för system i bilen som gör att du kan fånga all den där datan? Gissar att OBD-porten är svårt att hitta... _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||
Hej Dan, tack detsamma!
Faktum är att jag har OBD då 350ci-motorn jag ersatte original 262:an med togs från en 1987 Cheva G20 Van, och de hade s.k. TBI - Throttle Body Injection. Funkar kanon! Men det är OBD-1, och det protokollet kan mig veterligen inga appar tolka, så jag har en svensktillverad pryl som kallas OBDX som interface mellan GM-sprutet och tex Racechrono. Om du backar till "sid 3" i min tråd så har jag beskrivit det närmare ![]() _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 ![]() |
||||
Äntligen garagemek!
Men... tyvärr inte med Monzan ![]() Men...! det betydde lite rockader på tomten och att Monzan fick låna ut sin plats i garaget ![]() OBS Ljud via hötalare + subwoofer alt. bra hörlurar är ett måste, V8:ors ljud låter förskräckligt i mobilen ![]() (Disclaimer: Denna knappt 5 minuters video innehåller... typ ingenting av värde. Utgivaren frånsäger sig alla anspråk på förlorad tid) ![]() _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 ![]() |
||||
Uppdatering! och en härlig sådan, inklusive rent (läs vidare!) V8-ljud!
Det har inte blivit många mil med Monzan senaste tiden, bara korta "helgturer". Sista bankörningen var i juli-2023 på Arlanda... Nu lite historia: en sak som plågat mig länge till och från, är att motorn ibland inte gått rent. Vi pratar alltså om flera år(!) med dessa intermittenta störningar. Oftast har de gått över hyfsat fort, men ibland längre. Bränsleflöde, bränslekvalité, tändning, tändningskablar you name it - mycket har testats. (För er som inte läst hela tråden så är motorn en Cheva 350 med GM TBI-insprutning och databox från 1987!) Intermittenta störningar är ju dessutom så "roliga" att när man väl tar sig tid att fortsätta felsöka så går den praktisk taget rent... Nu tillbaka till nutid: I början på juli tänkte jag iaf att jag skulle ta en lite längre tur (typ 7 mil) för att kika på andra amerikanare i Västerås på Summer Meet. Startade motorn, den lät "lite" konstig men jag tänkte att den har ju stått ett tag och är kall osv. Ska svänga ut på 70-vägen och trycker på lite gas, och då stannar motorn! "Va nuda?" Startar igen, motorn går ganska bra. Trampar på gasen - motorn dör igen! Så här illa har den aldrig betett sig. Jag bokstavligen lunkar eller smygkör i 50km/h och bara försiktigt ändrar läget på gaspedalen, vänder tillbaka hemåt... suck.På vägen hem går tankarna i huvudet..."Hmmm det är ju nästan som att det skulle vara fel på acc-pump/munstycke på en förgasarmotor... mår MAP-sensorn bra?" Väl hemma - upp med motorhuven, in i garaget för att leta upp min gamla ANALOGA multimeter* . Jagar fram elscheman + en j*kligt bra insprutningsbok och kopplar instrumentet till givaroutput på MAP-sensorn. Första filmen: - Det där såg inte helt rätt ut... Gör lite andra tester och jag blir nästan helt säker på att jag har en trasig MAP-givare! Dagar förflyter innan ny MAP-sensor inhandlas på Hansen: ![]() Så, i med den nya MAP-sensorn och testa igen! Andra filmen: Jeeejj!!! Vilken skillnad! ![]() Och där är vi nu. Det har ju hunnit gå en tid nu och motorn går som en klocka. Jag är nästan 100% säker på att det är denna MAP-sensor som under lång tid förorsakat även de intermittenta problem jag haft. Och "tack vare" att sensorn ballade ur totalt så gick det mycket enklare att härleda felet Och inte nog med uppdateringar för nu - jag kom iväg på TrackDay i Eskilstuna i förrgår! Mer om det + bilder kommer senare ![]() _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 ![]() |
||||
Grattis!
Den multimetern alltså! ![]() Jag gick El/tele på gymnasiet i början av 80-talet och vi fick bygga en sådan i klassen. Betygsgrundande. Den finns nog kvar i föräldrahemmet. ![]() _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||
Re:
Haha! Det stämmer, jag gick också El/Tele och byggde instrumentet där. Jag satte en asterix där i tråden just om multimetern men glömde skriva. Tack för kommentaren ![]() _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 124 besök senaste veckan (61215 totalt) |