Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 24, 25, 26 484 besök senaste veckan (136706 totalt) |
Kul att läsa om dina vedermödor med bilen och att den rör på sig
![]() Nu har jag inte läst hela tråden, men varför kör du Roadsport B med den istället för MX5-cup? _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||
Re:
![]() |
||||
Re:
![]() ![]() /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Re:
Så! Jäkla! Sant! ![]() Niklas, det är helt lysande att se dig ute på banan igen! Hoppas (och tror!!) du inspirerar andra att damma av maskineriet och komma till start. ![]() Kör du med femväxlad eller sexväxlad låda? Du vet garanterat redan detta, men jag säger det för säkerhets skull, för det vore förbaskat trist om motorn tog skada pga en felväxling: Om man redan har: A: Kollat så bussningarna i spakstället är hela och (rekommenderas starkt) bytt till en mässningsbussning längst ned, samt.... B: ...kollat så relevanta bultar i spakstället är dragna (de skakar loss ibland), så... ... brukar byte av diffbussningarna göra underverk för att hitta rätt växel (på Miatan). Ganska tröligt jobb, men det är i alla fall billigt. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
Det är inga mekaniska problem att hitta rätt växel, det är mest mentalt
![]() Får vi se dig på Anderstorp eller Falkenberg då? |
||||
Re:
Inte Anderstorp, men kanske Falkenberg. Arbetet med bilen fortskrider (lagar motorn ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
Kul att ses Niklas
![]() Ni verkar ha haft riktigt kul ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Re:
Vi fick ju som många andra sanera vit smet, även om jag väntade tills jag kom hem (då det torkat fast ordentligt) ![]() |
||||
Re:
Ja, Mumm tyckte det var prioriterat att vi skulle tvätta av vår kärra av den anledningen ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Sommaren har gått mot höst så det är dags för årets sista två race.
Första var Anderstorp i helgen (och Falkenberg är sista om knappt två veckor). På Anderstorp gick det inte åt mycket soppa, lite drygt 20 liter totalt... Fredag fm Paytest a 900kr, ca 4 varv innan rödflagg... Fredag em, test med många bilar så jag gav upp efter ca 6 varv (ett hopp över kurbsen i kurva ett bidrog). Fredag em, kval där jag bara fick ett varv där VF däck fick för sig att lämna fälgbeaden. Men det gick att köra ett helt varv till och in till depåplats utan att få vara sig skarpmärke på fälgen eller uppenbar skada på däcket. Det var bara att peta i 4 bar med kompressor och låta ligga över natt (3,2 bar kvar på kylig morgon). Vibrationerna jag upplevde vid inbromsning med däcket av fälgen skulle visa sig vara nåt annat. Lördag em, Race1 där jag startade sist (2:11 med punka VF halva varvet vet jag inte om det är bra eller bara dumt). Start fungerar bra och drar några stycken längs rakan men vid inbromsning är det rejält skak från VF, och likadant i alla inbromsningar. In i bandepå och får efter mycket viftande några vänliga själar att kolla luftryck VF (har det lossnat igen? Trots att jag switchade sidor fram), nädå det var 2,0. Ut igen och skaket var nu ännu värre VF... Så det blev att linka in till depåplats igen. Nåt är fel med bromseriet. Kontroll av beläggen visar att de börjar bli under halv tjocklek och tunnare på vänster än höger. En cyckeltur runt depån visar att jag tydligen är ensam om att köra Wilwood med 7816 belägg, så teorin att tunna belägg och stort kolvutstick kan vara anledningen kunde inte testas snabbt. Jag fick däremot lite teorier om orsaken. 1. "fläckhärdning" av skivan så det blir väldigt ojämn friktion 2. slitsarna ger med aggresivare belägg variabel tjockelek just efter slitsen (lite som mönstrade däck får hajfenor vid körning) Efter att ha pillat bort skivan så hade baksidan ett antal fläckar (av beläggstorlek) med annan färg. Bara att byta skiva och kanske även belägg då, för det hade jag beställt under sommaruppehållet... Det låg ju naturligtvis i packningen... Nä, det låg prydligt framlagt i garaget, i Karlstad... Så eftermiddag/kväll spenderandes körandes 70 mil för att hämta grejer. Söndag morgon börjades med att byta skiva (bara VF, för mer orkade jag inte) och funderandes på belläggen. Jag har skaffat PFC11 som ersättning för Carbotec XP12, men naturligtvis har PFC 7754.11.16.44 inte exakt samma backplate som Wilwood 7816. Så det behöver karvas en del med vinkelharry för att kunna användas. Inga problem i ett lungt garage, men i depån på betydligt mer frihand kan ju vara bra att undvika om man kan. Så det blev bara skivbyte VF och sidbyte av XP12orna. Återigen starta sist i Race2, och nu fungerade det bättre och tog tom målflagg ![]() Nu fick jat tillräckligt med tid med körning så jag kunde notera att 1,7 bar i kalltryck hade varit rätt om det hade fortsatt att vara mulet och upptorkande (som heatet före oss körde ut i). Men när vi rullade mot lineupp så sprack det upp och blev solsken och heltorrt, varmare än någonsin tidigare i helgen. Så det blev lite smetigt efter några varv, det märktes mest ut på start/mål där det blev några besök på track-out om jag inte väntade löjgligt länge att gå på gas. Jag fick tom efter att tag stort glapp till miator både framåt och bakåt för att märka att när sexan gått i en bit efter tvärvägen så stannade hastighetsmätaren på 190 (omräknat) rätt lång tid innan inbromsning, så jag kör i stort sett med en fallskärm utfälld bakom mig (en fladdrig trasa till tak och avsaknad av bakruta är nog minst sagt obra). Efter halva racet (18min + 1 varv) så började HF vibrera liknande VF tidigare, men inte lika mycket. Men med övertygelse om att det är fläckig friktion så struntade jag i det och bromsade hårdare, och det försvann efter några kurvor ![]() Gubben hade gärna sett att last lap skylten varit målflagg, 20 minuter tar på flåset. Snabbaste tid blev mediokra 1:59 ca 4-5 sekunder långsammare än vad bilen borde klara, men jag skyller lika mycket på rattrost som på 205 Kumho från 2019 (rattrosten förtjänar inte bättre och om de ligger kvar på hyllan så blir de bara äldre). 245 av nåt annat märke på 9"fälg vore bättre men kanske nästa år. Vi får nu se om Falkenberg blir läskig när muren efter esset ska passeras, men vi får väl hoppas på en regnfri final, för inte kan det väl regna i mitten av september? ![]() |
||||
Du får vänja dig vid tanken att leverans från Karlstad till SPVM rejs blir lättare framöver.
Byter lokal i oktober bort till där vi träffades senast, ungefär) Så det kommer vara ett stenkast bort, du kan få adressen på mail. Och jag kommer kunna låsa upp på distans om något behöver fraktas/droppas av och jag inte är i värmland. ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Re:
Äsch, man lever bara en gång - tycker att du skall unna dig en ny uppsättning. Jag kan lösa EXTREMT snälla kreditvillkor, så kalendern hinner slå om till 2026... ![]() _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Re:
![]() Jag lever förhoppningsvis nästa år också. 2026 börjar om två veckor, och med dagens logistiksituation så gäller det att ha beställt allt som ev behövs under 2026 redan då, annars är det nån vital del som har 9 månaders leverans (och då i fel dimension...). |
||||
Re:
![]() Nä, lösningen är att horda allt man kan behöva i plastbackar i depåskåpet, och kånka in och ut hela tiden ... Det är en bevisad fördel att endast ha en uppsättning verktyg som man släpar med sig överallt, samt att vara ensam om att rota bland dem (jag vet exakt vart gängfilen etc finns). Nackdelen är att det blir tyngre och tyngre för varje år ![]() |
||||
Re:
Tänkte mer eftersom jag är borta veckovis och brukar få kasta mig iväg på fredag fm i panik, går det att släppa av prylar under veckorna. Men jag hör vad du säger, hoarda på ![]() ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Det var ju lite skillnad på PFC-beläggens backplate jämfört med Carbotec (som närmare följer formen på Wilwood 7816), här ritsat in vad som ska bort och påbörjat två 5mm borrhål att sikta vilkelharry mot.
![]() Det tog lite tid och jag är glad att jag inte försökte mig på detta under tidspress i depån ![]() ![]() Det passar faktiskt, att borra upp hålen för låsbygeln från 4 till 4,5mm behövdes kanske inte men att ha lite glapp skadar inte. ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 24, 25, 26 484 besök senaste veckan (136706 totalt) |