Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp att räkna på bromssystem
21 besök senaste veckan (320 totalt)
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006

Trådstartare

Behöver hjälp att se över mina bromsberäkningar och om något är feltänkt då bromsverkan inte är vad den borde vara.

Jag trodde mig vara klar med mitt replikabygge av en Ford GT40. Men SFRO2 höll inte med om saken.
B.la. bromsverkan var ett av nedslagen. (uppnådde 8m/s2)
Jag låser upp däcken fram utan bekymmer, lite väl lätt t.om. skulle jag säga.
Jag har inte erfarenhet av pedalställ med våg för balansjustering sedan tidigare.
Därav är jag osäker på hur jag ska lokalisera vad som är fel och behöver korrigering.
Räcker det att balansera om, byta däck eller bara bromsa in beläggen?
Eller måste jag byta cylindrar för att få ordning på det?

Lite teknisk info:
Bromsar fram: Corvette Z06 -07 6-kolvs ok samt skivor 355mm.
6x33mm O cylindrar i främre oken per hjul.
Belägg har friktion GG

Bromsar bak: Corvette Z06 -07 4-kolvs ok samt skivor 340mm.
4x30mm O cylindrar i bakre oken per hjul.
Belägg har friktion GG

Huvudcylindrar är 0,7" för respektive krets.
OBP pedalbox med 5.45 i utväxling för bromspedalen.
Jag har räknat på 40kg tryck som skall appliceras med bromsfoten, lagom, för lite eller för mycket?

Viktfördelning 510kg fram, 670kg bak.

Se bifogad bild från brakepower hur jag räknade initialt när jag inte hade coefficienten för bromsbeläggen och gick på standard 0.35.

Beräkningen från sidan ser heeeelt annorlunda ut om jag räknar på klibbigare däck, då ska jag ha större cylinder för bakre kretsen och mindre fram.
Förstår inte riktigt det, men men.

Det ska nämnas att däcken torkat en del sedan jag köpte dem för 8 år sedan, och att fjädringen var felaktigt utförd i fram, så när bilen var vid ride height så låg den precis o touchade gummina. Dvs. den satt sig aldrig vid inbromsning då ingen fjädringsväg fanns att tillgå.
Bilen står nu på pallbockar och dämparna är ivägskickade för att modifiera till längre kolvstång för att svälja air cups och gummits längd som idag stjäls av slaglängden.
Dvs. jag ska återfå slaglängd och hamna ca i mitten av slaglängden när bilen står på egna ben.

Hur stor inverkan kan detta fel med fjädringen ha haft på bromsarna?

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Du har ju fått lite av mina erfarenheter/synpunkter på annat håll;

- Ja, fjädringen är mycket viktig för att få ut rätt (bra) bromsvärden, och går bilen direkt på genomslagsgummi fram kan det absolut ge lågt grepp som ger låg retardation

- En GT40 (eller annan baktung bil med breda bakdäck) behöver relativt mycket broms bak för att få retardation

Svårare med beräkningarna men har du 65% fram med bromsvågens balanspinne i mitten borde det rimligen vara i rätt härad. Men kontrollräkna med 20, 60 och 80 kg pedaltryck också och se vad som händer? För, låser du framhjulen med 40 kg pedaltryck?

Jag skulle också säga att innan man provat med korrigerad fjädring så ska inget annat ändras.

Fungerar det fortfarande inte bra kan man prova att flytta bak lite bromsverkan. Ett knep jag provar ibland är att "hjälpa till" med parkeringsbromsen lite lätt vid bromsprovet. Går retardationen direkt upp markant (utan att bilen blir instabil) är det ett tecken på att man kan prova mer bromsverkan bak. Man ska dock vara medveten om att en bil som GT40 fort ändrar karaktär i högre farter så var försiktig.

Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014

Har du en justerbar bromsvåg?
Isf skall du provköra och justera så du låser upp bakhjulen först , sedan justera tillbaka lite så du precis låser upp fram , då borde du ha bra bromsbalans
Du behöver ha lite mer bakbroms på en mittmotorbil än på en med motorn fram
Kan vara så att du har lite för lite bakbroms och får kompensera med en annan huvudcylinder.

SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Tack för input.
Ja frågan är ställd i annat forum.
Jag försöker bara ligga steget före i problemet så att säga för att se om uträkningen kan tänkas vara fel, för då kan jag göra den ändringen nu när bilen ändå står på pallbockar i väntan på ombyggda dämparna.
Ja jag har justerbar bromsvåg.
30 klick har jag på den, varje klick skall motsvara 2% justering.
Just nu är den ställd med större delen fram, så får ta tillbaka den till mittläget och testa när bilen väl rullar igen med ny längre stång till dämparna så jag får den tänkta färdvägen.

Justerar jag beräkningen till R-däck t.ex. så ser balansen helt annorlunda ut, och jag ska enligt verktyget gå ner ordentligt i cylinderdiameter för främre kretsen.
Jag får dock inte det resultatet med standard 0.9 friktion på däcken vid uträkningen.

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

Per Honda skrev:
Har du en justerbar bromsvåg?
Isf skall du provköra och justera så du låser upp bakhjulen först , sedan justera tillbaka lite så du precis låser upp fram , då borde du ha bra bromsbalans
Du behöver ha lite mer bakbroms på en mittmotorbil än på en med motorn fram
Kan vara så att du har lite för lite bakbroms och får kompensera med en annan huvudcylinder.

I grunden håller jag med men vill skicka in en brasklapp att "precis låser upp fram" beror också på i vilken hastighet man provar.

Jag har, på ett flygfält, provat en mittmotorbil av liknande konstruktion. I "normala" farter, där vi normalt sett gör bromsprov (80-120 km/h) så var det precis så - bilen låste upp framhjul strax före bakhjulen.

Sedan provade vi i högre fart (kan ha gått kanske 150-160 nånstans) och den ökade viktförskjutningen gav bakhjulslåsning.

Det jag menar är att man behöver viss marginal, för det är inte värt risken att öka retardationen något i lägre fart om man riskerar plötslig bakhjulslåsning när det går fort.

Just detta är en av de svåraste sakerna med att justera bromsar. När det gäller amatörbyggt och ombyggt fordon är ju ett av kraven "Dess köregenskaper ska vara sådana att trafiksäkerheten tillgodoses upp till fordonets konstruktiva största hastighet."

Citera 1
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009

Håll oss uppdaterade om hur det går!
Står själv och ska designa ett bromssystem med liknande viktfördelning, kanske lite tyngre bak med 40/60 så är intressant att se vad ditt recept slutade på.

Vad vill SFRO ha för värde på retardationen?

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009

Jag gick igenom värdena och där är två grejer som sticker ut i mina ögon. Då jag inte har hemsidan du använder så kan jag inte kontrollera vilken information som står på "?".

Din kolvarea är det som sticker ut. Det bör finnas information som bestämmer om det är arean för solida ok eller flytande ok du ska mata in. Flytande ok får man ta kolvarean gånger två tex. Däremot är inte uträkningarna helt off om du ser till nedan.

Sen sticker även center of gravity ut på 600 mm. Bilen är väl bara drygt 1000 mm hög så tycker det känns högt.

Har ett exceldokument sparat som jag hittat på nätet där jag har knappat in dina värden i. Då får jag fram:
Fram: 18,89 mm
Bak: 19,31 mm

Får även fram ca 65% front brake bias, så de värdena bör ju vara rimliga då.

Sänks CG till 450 istället så får jag:
Fram: 19,75 mm
Bak: 17,91 mm

Däremot nu börjar jag tvivla på de olika kalkylatorerna som finns tillgänliga...

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Alex H skrev:
Jag gick igenom värdena och där är två grejer som sticker ut i mina ögon. Då jag inte har hemsidan du använder så kan jag inte kontrollera vilken information som står på "?".

Din kolvarea är det som sticker ut. Det bör finnas information som bestämmer om det är arean för solida ok eller flytande ok du ska mata in. Flytande ok får man ta kolvarean gånger två tex. Däremot är inte uträkningarna helt off om du ser till nedan.

Sen sticker även center of gravity ut på 600 mm. Bilen är väl bara drygt 1000 mm hög så tycker det känns högt.

Har ett exceldokument sparat som jag hittat på nätet där jag har knappat in dina värden i. Då får jag fram:
Fram: 18,89 mm
Bak: 19,31 mm

Får även fram ca 65% front brake bias, så de värdena bör ju vara rimliga då.

Sänks CG till 450 istället så får jag:
Fram: 19,75 mm
Bak: 17,91 mm

Däremot nu börjar jag tvivla på de olika kalkylatorerna som finns tillgänliga...

Min kolvarea är korrekt angiven.
Har räknat den manuellt på sidan av också, 33mmO x 6st i fram. Och 30x4 i bak.
Beräkningen ser annorlunda ut för flytande ok ja.

Instämmer om olika sajters kalkyler.
Brakepower.com är den sida jag använt som verkar stämma med mina manuella uträkningar, så förlitar mig på den.

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

Alex H skrev:
Håll oss uppdaterade om hur det går!
Står själv och ska designa ett bromssystem med liknande viktfördelning, kanske lite tyngre bak med 40/60 så är intressant att se vad ditt recept slutade på.

Vad vill SFRO ha för värde på retardationen?

En bil som denna bör nå 10 m/s2 men det är inte ett fast krav.

Bedömningen handlar också om att systemet ska "fungera" dvs det ska leverera den retardation man kan förvänta sig av konstruktionen. Det ska också vara doserbart.

Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Använde mig av kalkylatorn igen och nu med r-däck.
Leker jag med kraften på pedalen så visar det sig snabbt att dom cylindrar jag har funkar även för R-däck om man balanserar om balansen lite bara.

Citera
Skruva banåkabil
21 besök senaste veckan (320 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande