Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330CI NA
88 besök senaste veckan (1169 totalt)
SakariasL
Sundsvall
Här sen Okt 2019

Trådstartare
BMW 330CI NA

Tänkte dokumentera detta lite udda långloppsprojekt.

kort info om bilen

Custom hjulupphängningar med Pushrod bak Pull rod fram.
GAZ 2 vägs fjärding och 210 lamell diff.
MAXXECU Street styrning
Bromsar med flyttade ok från Porsche
M3 CSL skivor fram
M3 Framskivor bak

Motormässigt väldigt standard NA m54B30 med extraktor.
Största projektet blir att få dit ITBS från en Daytona 675. Dessa är 3 cylindriga så blir 2st sådana uppsättningar.
Samt en 140mm TTV koppling med TTV svänghjul, hela assemblyn landar på ca 4kg.
Kommer bromsas på e85.

Bilen ska köras i långlopp STEC, eventuellt att vi gästar någon tävling som SSK eller SPVM.
Bilen ska var klar till Påsken 2026.
Skulle ITB designen spåra ur så blir det ett original insug tsv.

Jag har inte designat chassiet utan det är 2 Scania ingenjörer som byggt det.

Malmö
Här sen Mar 2012

Spännande ombyggnad av hjulupphängningarna thumbs up Har du mer bilder och beskrivningar?

kallinge
Här sen Jul 2005

Fattar inte riktigt framvagnen... men det finns nog någon sorts logik...
Gärna fler bilder på länkarna.

Skåne
Här sen Apr 2023

Re:

Michael Th skrev:
Fattar inte riktigt framvagnen... men det finns nog någon sorts logik...
Gärna fler bilder på länkarna.

Kliar mig också lite i huvudet, blir det inte progressiv verkan på stötdämparen beroende på var i fjädringsvägen man är? Eller är det något jag missar?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Känns som om det borde bli sjukt höga laster i de där stagen?

BMW 330i -05
Citera 1
SakariasL
Sundsvall
Här sen Okt 2019

Trådstartare
Har inte kollat igenom filerna i Lotus Shark ännu så kan inte uttala mig om staget som drar i länken, som då trycker på fjäderbenet är under dim. Men kollar jag på pullrod fjädring överlag så känns det inte under dim.

Testar jag komprimera fjädringen så ser den väldigt linjär ut. Skulle vara om spindelns vinkel gjorde att staget drar "mer" i vissa lägen.

Sundsvall
Här sen Okt 2019

Trådstartare
En bild vid halvt komprimerad fjäder.

Pull rod känns ju svårare att greppa ordentligt, medans Pushrod blir mer logiskt eftersom rörelsen liknar en "traditionell" hjulupphängning.

Rättvik
Här sen Jul 2011

Jag har också svårt att förstå hur det där chassit skall fungera bra. Det ser ju snarare ut som "push roden" kommer bryta i infästning för dämparen eller trycka den uppåt. Om man jämför med bild 1 och 2 så har ju avståndet mellan "push rod" och fäste minskat, ser inte ut att vara långt bort innan det blir kontakt? Då är frågan vad hela tanken med denna uppfinning är?
Citera
SakariasL
Sundsvall
Här sen Okt 2019

Trådstartare
Vad pratar du om? det är Pull Rod fjädring. Däcket tar i ovansidan av hjulhuset innan staget har kontakt med länkaget.
Vid fjädring så drar röret i länkaget som då komprimerar fjäderbenet.

Ett rör är starkare vid tryck än vid dragning.

Rättvik
Här sen Jul 2011

"push rod" / pull. Du förstod vilket jag menade
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

SakariasL skrev:
Vad pratar du om? det är Pull Rod fjädring. Däcket tar i ovansidan av hjulhuset innan staget har kontakt med länkaget.

Det jag reagerar på är i alla fall den extrema vinkelskillnaden mellan hjulets rörelse och stagets riktning, det kommer bli mycket mer last i det dragande staget än normalkraften från asfalten. Som vi vet så är ju samma kraft då i de andra stagen eftersom inte spindeln accelererar och den övre länkarmen har böjda ben som försvagar dom rejält. Länkarmarnas infästning ser ut att vara tillverkade av uppkapade tunnväggiga fyrkantsprofiler? Inga förstärkningar?
Staget mellan spindel och omlänkningsarmen sitter med två skruvar i spindeln genom en konsoll i vad, aluminium? Den skruven som går genom leden skulle i alla fall jag efterdra inför varje körning i början för spontant så kommer den glappa upp och sen äta sig genom godset.
Länkarmarnas infästning ser ut att vara tillverkade av uppkapade tunnväggiga fyrkantsprofiler? Inga förstärkningar?

Försöker inte trash-talka ditt projekt här men det är inte dumt att få en genomgång av sitt bygge här på rejsa innan man bestämmer sig för att man gjort rätt, här finns det inte bara Scaniaingenjörer utan Volvoingenjörer, (ex)Saabingenjörer, Koeningseggingenjörer osv osv. (Förutom alla de här som jobbat med att bygga/drifta racingbilar professionellt).

BMW 330i -05
Citera 2
SakariasL
Sundsvall
Här sen Okt 2019

Trådstartare
Lät kanske lite otrevlig men eftersom bakvagnen är push började jag fundera om du tänkte på den. medans ovan pratar om fram.

Men länkaget rör sig som det ska och komprimerar fjädern. hade det varit extrema brytkrafter så hade hela infästningen i hjulhuset redan lossnat det är "bara" svetsat i yttre plåten så det kommer behöva förstärkas

Som sagt jag har inte desginat upphägningarna men rörelsemönstren är ok vid test och sim som gjordes av dom som konstruerat. Dom har bättre koll

Går ju att kika på liknande pull rod lösningar för bättre förståelse

Sundsvall
Här sen Okt 2019

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
SakariasL skrev:

Det jag reagerar på är i alla fall den extrema vinkelskillnaden mellan hjulets rörelse och stagets riktning, det kommer bli mycket mer last i det dragande staget än normalkraften från asfalten. Som vi vet så är ju samma kraft då i de andra stagen eftersom inte spindeln accelererar och den övre länkarmen har böjda ben som försvagar dom rejält. Länkarmarnas infästning ser ut att vara tillverkade av uppkapade tunnväggiga fyrkantsprofiler? Inga förstärkningar?
Staget mellan spindel och omlänkningsarmen sitter med två skruvar i spindeln genom en konsoll i vad, aluminium? Den skruven som går genom leden skulle i alla fall jag efterdra inför varje körning i början för spontant så kommer den glappa upp och sen äta sig genom godset.
Länkarmarnas infästning ser ut att vara tillverkade av uppkapade tunnväggiga fyrkantsprofiler? Inga förstärkningar?

Försöker inte trash-talka ditt projekt här men det är inte dumt att få en genomgång av sitt bygge här på rejsa innan man bestämmer sig för att man gjort rätt, här finns det inte bara Scaniaingenjörer utan Volvoingenjörer, (ex)Saabingenjörer, Koeningseggingenjörer osv osv. (Förutom alla de här som jobbat med att bygga/drifta racingbilar professionellt).

Förstår, trodde de som läste skulle förstå att jag inte designat upphängningen när jag skrev det.

Infästningen är laserskuren plåt men den kommer behöva förstärkas ja. alla ändar i spindeln är frästa om det blir rörelse i dom så att dom nöts vet jag först efter körning, så fokuserar på att få ihop allt och förstärka infästningen i hjulhuset. Det "bästa" är ju att göra något som är lite för klent för att sedan förstärka det just så pass tills det inte är det

kallinge
Här sen Jul 2005

Funderar... varför man inte belastar Övre eller nedre a länk och därmed får mindre grejer.. givetvis behövs då stadiga leder. Men mindre antal ledpunkter och annan belastning.. dvs utan vippa och stag.
Nej jag kan inte detta.. bara vanlig bilintreserad kille som skruvat i över 50 år med bilar..
Och ingen kritik.. less is ofta..more...

Rättvik
Här sen Jul 2011

Re:

SakariasL skrev:
Lät kanske lite otrevlig men eftersom bakvagnen är push började jag fundera om du tänkte på den. medans ovan pratar om fram.

Men länkaget rör sig som det ska och komprimerar fjädern. hade det varit extrema brytkrafter så hade hela infästningen i hjulhuset redan lossnat det är "bara" svetsat i yttre plåten så det kommer behöva förstärkas

Som sagt jag har inte desginat upphägningarna men rörelsemönstren är ok vid test och sim som gjordes av dom som konstruerat. Dom har bättre koll

Ja nej bak förstår jag, inga konstigheter. Det var framvagnen jag klurade en del på! Har du mätt något vilken camber du ligger på nu? Tänker om det blir ännu tightare vid mer camber. Det är så olika vinklar så jag klurar verkligen hur det komemr funka vid tung belastning. Säger som Maz, menar verkligen inte att klanka ner på något, uttrycker bara min oförståelse och hur dom som designat tänkt/räknat
Citera
SakariasL
Sundsvall
Här sen Okt 2019

Trådstartare
Re:

alindquist skrev:
SakariasL skrev:

Ja nej bak förstår jag, inga konstigheter. Det var framvagnen jag klurade en del på! Har du mätt något vilken camber du ligger på nu? Tänker om det blir ännu tightare vid mer camber. Det är så olika vinklar så jag klurar verkligen hur det komemr funka vid tung belastning. Säger som Maz, menar verkligen inte att klanka ner på något, uttrycker bara min oförståelse och hur dom som designat tänkt/räknat

Har lite inställningen att vill jag ha ihop bilen så får jag ta det när allt annat är klart. Sätter jag mig ner med alla filer nu och börjar utveckla vidare eller bara ska bekräfta det någon annan redan gjort, så kommer jag snöa in totalt, så bra känner jag mig själv iaf

Men det kommer ju i framtiden

jag har kollat det kritiska, rör det sig som det ska ser alla vinklar visuellt ok ut? det får duga för nu. fin liret får man ta när det faktiskt går att rulla ut bilen på bana

Staffanstorp
Här sen Okt 2015

Re:

SakariasL skrev:
En bild vid halvt komprimerad fjäder.

Pull rod känns ju svårare att greppa ordentligt, medans Pushrod blir mer logiskt eftersom rörelsen liknar en "traditionell" hjulupphängning.

Du har ingen video eller liknande när du drar fjädringen upp och ner?

När jag snabbt kollar på hur detta ser ut. Så ser det ut som att du kommer knäcka det lilla "pull" staget mot den gula aluminiumbiten vid hårdare komprimering.
Skulle den gula biten varit vriden 180º så dämparen och pull-staget bytte plats (kaross infästning oförändrad), så skulle jag kunna köpa upphängningens funktion.

Genom att vrida så som jag förklarar så hade krafterna genom dem olika lederna blivit rätt.
(Dock ej optimala förhållanden med utväxling på krafterna.)

/ Jesper M.

Sundsvall
Här sen Okt 2019

Trådstartare
Ingen video tyvärr, som jag skrev tidigare så tar däcket i övrehjulhus innan staget tar i länken Men klart värt montera en bumpstop på fjäderbenet.

Men utväxlingen är inräknad vid beställning av fjädrar, då baserat på bilens vikt samt vad du får för häv i länkaget.

Flippar jag det så krävs det nya fjädrar samt ytterligare om design

BMW 330CI NA
88 besök senaste veckan (1169 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande