Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
88 besök senaste veckan (1169 totalt) |
BMW 330CI NA
Tänkte dokumentera detta lite udda långloppsprojekt. kort info om bilen Custom hjulupphängningar med Pushrod bak Pull rod fram. GAZ 2 vägs fjärding och 210 lamell diff. MAXXECU Street styrning Bromsar med flyttade ok från Porsche M3 CSL skivor fram M3 Framskivor bak Motormässigt väldigt standard NA m54B30 med extraktor. Största projektet blir att få dit ITBS från en Daytona 675. Dessa är 3 cylindriga så blir 2st sådana uppsättningar. Samt en 140mm TTV koppling med TTV svänghjul, hela assemblyn landar på ca 4kg. Kommer bromsas på e85. Bilen ska köras i långlopp STEC, eventuellt att vi gästar någon tävling som SSK eller SPVM. Bilen ska var klar till Påsken 2026. Skulle ITB designen spåra ur så blir det ett original insug tsv. Jag har inte designat chassiet utan det är 2 Scania ingenjörer som byggt det. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Sakarias Lidén |
||||
Re:
Kliar mig också lite i huvudet, blir det inte progressiv verkan på stötdämparen beroende på var i fjädringsvägen man är? Eller är det något jag missar? _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Har inte kollat igenom filerna i Lotus Shark ännu så kan inte uttala mig om staget som drar i länken, som då trycker på fjäderbenet är under dim. Men kollar jag på pullrod fjädring överlag så känns det inte under dim.
Testar jag komprimera fjädringen så ser den väldigt linjär ut. Skulle vara om spindelns vinkel gjorde att staget drar "mer" i vissa lägen. _________________ Sakarias Lidén |
||||
Jag har också svårt att förstå hur det där chassit skall fungera bra. Det ser ju snarare ut som "push roden" kommer bryta i infästning för dämparen eller trycka den uppåt. Om man jämför med bild 1 och 2 så har ju avståndet mellan "push rod" och fäste minskat, ser inte ut att vara långt bort innan det blir kontakt? Då är frågan vad hela tanken med denna uppfinning är?
![]() _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Vad pratar du om? det är Pull Rod fjädring. Däcket tar i ovansidan av hjulhuset innan staget har kontakt med länkaget.
Vid fjädring så drar röret i länkaget som då komprimerar fjäderbenet. Ett rör är starkare vid tryck än vid dragning. _________________ Sakarias Lidén |
||||
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Re:
Det jag reagerar på är i alla fall den extrema vinkelskillnaden mellan hjulets rörelse och stagets riktning, det kommer bli mycket mer last i det dragande staget än normalkraften från asfalten. Som vi vet så är ju samma kraft då i de andra stagen eftersom inte spindeln accelererar och den övre länkarmen har böjda ben som försvagar dom rejält. Länkarmarnas infästning ser ut att vara tillverkade av uppkapade tunnväggiga fyrkantsprofiler? Inga förstärkningar? Staget mellan spindel och omlänkningsarmen sitter med två skruvar i spindeln genom en konsoll i vad, aluminium? Den skruven som går genom leden skulle i alla fall jag efterdra inför varje körning i början för spontant så kommer den glappa upp och sen äta sig genom godset. Länkarmarnas infästning ser ut att vara tillverkade av uppkapade tunnväggiga fyrkantsprofiler? Inga förstärkningar? Försöker inte trash-talka ditt projekt här men det är inte dumt att få en genomgång av sitt bygge här på rejsa innan man bestämmer sig för att man gjort rätt, här finns det inte bara Scaniaingenjörer utan Volvoingenjörer, (ex)Saabingenjörer, Koeningseggingenjörer osv osv. (Förutom alla de här som jobbat med att bygga/drifta racingbilar professionellt). _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Lät kanske lite otrevlig men eftersom bakvagnen är push började jag fundera om du tänkte på den. medans ovan pratar om fram.
Men länkaget rör sig som det ska och komprimerar fjädern. hade det varit extrema brytkrafter så hade hela infästningen i hjulhuset redan lossnat det är "bara" svetsat i yttre plåten så det kommer behöva förstärkas ![]() Som sagt jag har inte desginat upphägningarna men rörelsemönstren är ok vid test och sim som gjordes av dom som konstruerat. Dom har bättre koll ![]() Går ju att kika på liknande pull rod lösningar för bättre förståelse ![]() _________________ Sakarias Lidén |
||||
Re:
Förstår, trodde de som läste skulle förstå att jag inte designat upphängningen när jag skrev det. Infästningen är laserskuren plåt men den kommer behöva förstärkas ja. alla ändar i spindeln är frästa om det blir rörelse i dom så att dom nöts vet jag först efter körning, så fokuserar på att få ihop allt och förstärka infästningen i hjulhuset. Det "bästa" är ju att göra något som är lite för klent för att sedan förstärka det just så pass tills det inte är det ![]() _________________ Sakarias Lidén |
||||
Funderar... varför man inte belastar Övre eller nedre a länk och därmed får mindre grejer.. givetvis behövs då stadiga leder. Men mindre antal ledpunkter och annan belastning.. dvs utan vippa och stag.
Nej jag kan inte detta.. bara vanlig bilintreserad kille som skruvat i över 50 år med bilar.. Och ingen kritik.. less is ofta..more... _________________ Michael Thulesius |
||||
Re:
Ja nej bak förstår jag, inga konstigheter. Det var framvagnen jag klurade en del på! Har du mätt något vilken camber du ligger på nu? Tänker om det blir ännu tightare vid mer camber. Det är så olika vinklar så jag klurar verkligen hur det komemr funka vid tung belastning. Säger som Maz, menar verkligen inte att klanka ner på något, uttrycker bara min oförståelse och hur dom som designat tänkt/räknat ![]() _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Re:
Har lite inställningen att vill jag ha ihop bilen så får jag ta det när allt annat är klart. Sätter jag mig ner med alla filer nu och börjar utveckla vidare eller bara ska bekräfta det någon annan redan gjort, så kommer jag snöa in totalt, så bra känner jag mig själv iaf ![]() Men det kommer ju i framtiden ![]() jag har kollat det kritiska, rör det sig som det ska ser alla vinklar visuellt ok ut? det får duga för nu. fin liret får man ta när det faktiskt går att rulla ut bilen på bana ![]() _________________ Sakarias Lidén |
||||
Re:
Du har ingen video eller liknande när du drar fjädringen upp och ner? När jag snabbt kollar på hur detta ser ut. Så ser det ut som att du kommer knäcka det lilla "pull" staget mot den gula aluminiumbiten vid hårdare komprimering. Skulle den gula biten varit vriden 180º så dämparen och pull-staget bytte plats (kaross infästning oförändrad), så skulle jag kunna köpa upphängningens funktion. Genom att vrida så som jag förklarar så hade krafterna genom dem olika lederna blivit rätt. (Dock ej optimala förhållanden med utväxling på krafterna.) / Jesper M. _________________ Jesper Persson Malmborg |
||||
Ingen video tyvärr, som jag skrev tidigare så tar däcket i övrehjulhus innan staget tar i länken
![]() Men utväxlingen är inräknad vid beställning av fjädrar, då baserat på bilens vikt samt vad du får för häv i länkaget. Flippar jag det så krävs det nya fjädrar samt ytterligare om design ![]() _________________ Sakarias Lidén |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
88 besök senaste veckan (1169 totalt) |