Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum 9-timmars - officiell gästbok | << 1, 2, 3, ... 22, 23, 24 >> 5 besök senaste veckan (156197 totalt) |
Angående regler som går utanför GT, vad är tanken med att avgassystemet måste sluta bakom bakaxeln?
om man inte skall ha någon ljuddämpare där bakom så känns det bara som en onödig utgift samt främst krångel att tvingas dra röret förbi bakaxeln, när så inte krävs i GT. Det är ju inte direkt nån effektvinst det handlar om. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
De flesta långloppsserier har under året sett vikande siffror på deltagande team, vi får väl hoppas att det inte är tecken på vikande trend utan istället en tillfällig svacka. Har ni funderat över att ändra volymgränsen för t.ex 4-ventilers bilar till 2,0? Denna gräns utesluter ju ganska många bilmodeller! / Stig _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||
Hoppas att det här är rätt sätt att svara på (har inte riktigt koll på läget på det här forumet, än)
När det gäller avgasystemet och vart det ska sluta, så är det sviter från ett gammalt tekniskt reglemente som vi när du tar upp det direkt ser över. 1,8 eller 2,0 liter?? anledningen till att vi satt nivån på 1,8 och 4 ventiler 7 cyl är att enligt vad vi fått fram så stämmer "trimningsgraden" med 2,3 liters motorer som har 2 ventiler /cyl. Vi är naturligtvis medvetna om att ju högre vi sätter cylindervolyms gränsen desto fler bilar finns det att tillgå. Men eftersom vi försöker att göra en tävlingsform som håller i första hand ekonomin på en låg nivå såg vi det kostsammare att släppa upp cylindervolymerna mer än till 1,8 resp. 2,3. //Jimmy _________________ Jimmy Jardefalk |
||
Tja. Tackar alla inblandade från helgen på Kinnekulle. Det va j..ligt kul så nu ska vintern ägnas åt lite väghållning på bilen, hoppas vi inte va en allt för stor stoppkloss på banan. Grattis till segrarna i de olika klasserna. H: rookiesarna i bil #51 _________________ Stefan Lindblad TVR #51 |
||
Nej, vi kommer inte att tillåta plastskärmar nästa säsong. Orsaken till detta är att 9-timmars ska vara en billig racing serie. Att tillåta plastskärmar får den effekten att många av de befintliga teamen också kommer att montera plastskärmar, vilket egentligen bara glädjer den som säljer dessa produkter. Montera på plåtskärmar och kom och åk 9-timmars. _________________ Micke Jakobsson f.d 9-timmars |
||
Ang. reglementet och antal team vill jag gärna tro att det skulle gynna serien på sikt om man tillät R-däck. R-däck måste vara det absolut billigaste sättet att trimma en bil. De få hundralapparna extra betalar sig genom livslängd och för att inte tala om körmässigt. Om man införde ett enhetsdäck som 9-timmars skötte inköpet av så tror jag att man skulle kunna förhandla fram ett riktigt bra pris från den leverantören, speciellt om man letar leverantörer i tex Tyskland.
Det som lockar fler tävlande till 9-timmars är en "rimlig" start avgift, variation av banor och ett hyfsat enkelt reglemente. Jag tror det är lättare att få fler tävlande genom de befintliga team och bilar som kört andra serier/klasser än att föröka locka team som måste bygga nya bilar enbart för 9-timmars. Skruvade plåtskärmar bytes mot plastskärmar tycker jag är helt ok. Dels för att det inte är sån värst stor viktskillnad mellan plast respektive plåtskärmar och för att det finns en större tillgång på färdiga racebilar. Och jag glädjer heller en hobbykille som gjuter billiga plastskärmar än någon större bilkoncern och deras dyra plåtskärmar. En kul sak vore att köra 9-timmars mot någon annan serie med liknande reglemente tex ERF i en stor höstfinal. Serierna kör skilda deltävlingar och sluter upp på Mantorp och gör upp i Endurance Grand Finale. _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||
Hej på er i julstöket.
I dagarna rullar vi igång vinterns stora satsning från oss som arrangerar 9-timmars för att informera om våra tävlingar 2005. Meningen är att visa hur lättillgänglig och seriös vår tävling är, att det inte kostar en förmögenhet och inte tar all ledig tid är några av budskapen. Vi har nu valt att plocka fram en tidning, ja just det en tidning!! En tidning i A4 format, hårt papper tryckt i 4-färg, en journalist har fått skriva och proffs har satt tidningen. Den 8 sidor feta tidningen distrubieras nu till 5000st bilverstäder över hela Sverige, ytterligare 1000ex sprids också manuellt. Naturligtvis så är målet att försöka fylla startfältet i kommande tävlingar. I och med att tidningen publiceras så är de ytterst små och få regeländringarna klara och finns att läsa på www.9-timmars.com För de team som vill ha några av överexen att sprida till tänkta kommande team så finns de att avhämtas på TC Bilvård i Södertälje. God jul och ett gott nytt år! _________________ Jimmy Jardefalk |
||
_________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||
Hallå.
Hoppas det går bra för alla i garagen, här kan ni se lite bilder på hur det ser ut i vårat garage för tillfället. Känns som 17 April närmar sig lite väl fort! http://fsr.mobilindivid.com/docs/gal Bästa hälsningar Magnus #23 FSR |
||
Håller med föregående talare. Vi håller för fullt på att renovera motorn, men i vårat nuvarande tempo så är vi nog klara 2008. Men det är bara att bita i hop och bosätta sig i garaget några veckor framåt, för premiären på Gelleråsen är något som vi siktar på. Ha't ! /Stefan _________________ Stefan Lindkvist Hemsidor: Racing: http://www.spattex.net Rally och annat grusvänligt: http://www.142an.se |
||
|
||
Tjena alla gasglada.
Jag har en fråga i ämnet stolsunderrede. I höstas sa man att det inte längre skulle vara tillåtet med bara två sprintar i låsanordningen till justerbart stolsunderrede, 2005 skulle det vara 3 låssprintar. Frågan är vart jag hittar den texten i reglementet. Stefan #51 TVR _________________ Stefan Lindblad TVR #51 |
||
Det finns idag inte några regeländringar gällande stolsundereden utan allt som var godkänt förra året är fortfarande godkänt. Olyckan med Ravilas (tror det var deras bil) är inte utredd och inga beslut är tagna. Detta är vad vår besiktningsman säger så sent som förra veckan. Vad som häne där var att bilen gick bakklänges in i räcket med hög fart i kombination med att stolen var skjuten max bakåt. Skenorna fick ta hela smällen då bältena inte hjälpte till pga baklängesåka. Så invänta ev nya regler ........ _________________ Torleif Cumléus TOOLS Hooka Hey Racing https://www.facebook.com/toolshookaheyracing |
||
Allmänt banåkaforum 9-timmars - officiell gästbok | << 1, 2, 3, ... 22, 23, 24 >> 5 besök senaste veckan (156197 totalt) |