| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
|
<< 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 13 besök idag (40093 totalt) |
|
Äntligen lite tid för felsökning
Alla Pin# DME till givare felsökta och kablarna inspekterade för eventuella skador utan att hitta några fel i inkopplingen. Alla jordpunkter och +12V rätt i härvan. Jag kompletterade även med fler jordpunkter mellan block/topp och chassie.
2A80 + 2A85 "Kurzschluss nach Minus" kommer tillbaks som felkod vilket gör att jag inte kan köra vanos via INPA. Allt annat uteslutet så kvarstår att utgångstransistorerna i DME är brända. Eftersom ingen VANOS reglering sker så kan jag inte mäta mig fram för att bekräfta.
Börjar bli väldigt sugen på att stå på startgridden så jag får väl leta fram en ny DME och låta Andreas ladda in ny programvara. Visst går det kanske att laga min box, frågan är vad som blir bäst? _________________ Patrik Skoog |
||
|
Ny DME är definitivt snabbast, drygt med sånt här själsdödande strul..
Edit: Får du samma koder med härva ur? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Nu har jag aldrig pillat med BMW elektronik men om vi utgår från att VANOSen är hydraldriven så måste det finnas en aktuator/elektroniskt styrd ventil som pulsar oljetryck som får kammarna att vrida sig. Felkod/medelande säger att det kortis i aktuatorn. Kan du mäta resistansen så kanske någon här kan mäta på en frisk bara för att kunna ringa in felet?
_________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Uno TURBO, Coupe 16VT, Coupe 20VT, Ritmo 105TC, Tipo 16V, Lancia Delta Integrale, Lancia Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||
|
Re:
Ja duktigt drygt...
Bra tanke! Har inte testat att pinna ur kablaget i DME handsken, dock kört utan sensor med samma resultat. Eftersom jag mätt upp kablaget och visuellt följt allt så verkar det helt. _________________ Patrik Skoog |
||
|
Re:
Precis, VANOS solenoiderna fixar detta. De är både uppmätta mer korrekt väde och jag har även testat med två stycken som kommer från en annan motor som fungerar. Vevaxelgivare är helt nya. _________________ Patrik Skoog |
||
|
Nykodad box i retur med vändande post från Fekzen, grym support
Medan jag väntade på ny DME fortsatte jag att felsöka när motivationen kom tillbaks
2A80 + 2A85 "Kurzschluss nach Minus" kommer inte direkt utan först vid belastning och/eller varm motor. Jag klurade vidare på detta och det enda jag kan komma på som kan spöka är VVT motorn. Mäter jag den kall och varm med vanlig multimeter är det inte kortis mellan stift eller mellan stift och jord. Har dock inte meggat den för att kolla överslag.
Det jag vet är att den kan ge upp då den sitter på varma sidan på motorn, drar mycket ström och lever ett hårt liv vid reglering. Kanske är det så att när den blir varm nog så är isolationen bristfällig, det blir överslag mot jord och felkod triggas + att andra signaler störs? Oavsett, ny VVT motor är beställd från BMW tillsammans med en ny vevaxelgivare för säkerhets skull. Då vet jag i alla fall att de flesta givare på N52:an som kan strula är nya. Nya tag när allt dyker upp...
_________________ Patrik Skoog |
||
|
Snabb leverans av FörenadeBil, ny VVT motor och vevaxelgivare. Givaren byttes i förebyggande syfte
Ihop med allt, körde ändlägeskalibrering med INPA på VVT. Varmkörde i garaget och tog en provtur med ett par ordentliga fullgasrepor. Hör och häpna, inga felkoder
Bilen kändes betydligt piggare! Jag tycker dock fortfarande att mellanregistret inte är som det borde, men jag kan inbilla mig efter allt strul. Ny tid i bänken jagas, kanske redan i slutet på denna vecka. Finns tyvärr ingen tid över för träning utan hoppas vi kan köra "race shakedown" på Mantorp 27 september
_________________ Patrik Skoog |
||
|
Re:
Långt mellan uppdateringarna och får väl citera mig själv denna gång och säga att känslan av ett för trött mellanregister stämde bra (tyvärr)
PSI motor klämnde in mig på en fredag för någon vecka sedan med samma resultat som tidigare, dvs VANOS reglerar inte som den skall. Vi försökte lite olika körningar, sakta svap, snabbare mm. Kort film: https://www.youtube.com/shorts/hGnmo Alla sensorer är nu bytta, DME bytt två gånger, alla kablage felsökta. VANOS är känsliga för oljetryck och oljekvalite, samt att mekanismen i oljefilterlocket kan gå sönder som gör att flödet blir fel. Det finns även motorer där skruvarna till VANOS hubben lossnar samt i värsta fall att överfallen till kammarna kan "lossna" vilket genererar VANOS fel. (flöde) Oljetryck fint!
Ser ut som nytt:
Köpte nytt lock och filter samt bytte från 10W60 till 5W30, ingen skillnad. Även testat att koppla ur externa oljekylet för att inte påverka flöde. Ingen skillnad.
En fråga till forumet: Jag körde VANOS systemtest med INPA och för att aktivera "fence adoptation" och "system test" krävs RPM över 1200. Som ni ser så körs systemtestet om varvtal är över 1200. När jag ökar varvtalet ändras endast "actual value" medans "nominal value" är konstant.
Eftersom jag börjar bli knäpp på allt felsökande så kanske det är så att DME triggar VANOS funktion på nominal value istället för actual value, dvs eftersom nominal value inte ändras så blir det ingen VANOS funkition? Fekzen Andreas har programerat bort varvtalsingången i DME som normalt kommer från ABS och hävdar att det skall funka? men kanske är det detta som spökar?
_________________ Patrik Skoog |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
|
<< 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 13 besök idag (40093 totalt) |
