| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> Jag hade iaf tur med vädret?
|
<< 1, 2, 3 ... 123, 124, 125 387 besök idag (723196 totalt) |
|
det här är verkligen den ultimata tråden när det gäller att finna motivation till att bara få saker gjort.
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
|
Re:
Har ju ingen sticka och har inte riktigt fått BSD givaren att funka. Måste ha gjort något fel med inkopplingen, för det funkade på N54an... Så jag brukar tömma och mäta mellan varje körtillfälle.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
|
Re:
Race rapport kommer. Har haft fullt upp sen jag kom hem. Men kort... Jag fick bryta innan Kval denna gången också. Då blir det inga officiellatider. Jag fick till 2:05 på. Andra uppvärmningspasset. Men sen började bilen bråka med mig. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
|
Ok. nu kör vi en Racerapport.
Det börjar ju redan på Kinnekulle innan jag skulle åka. Testet gick bra som jag redan avhandlat, och sen helt plötsligt blev det lagerknack?? Märkligt. Detta har jag nu haft tid att analysera klart. Någon kanske minns att jag i våras fick plocka ner och byte lager, för att det var spån i oljan. Jag bytte vev och skickade in den som satt i på polering för säkerhets skull. Lager hade jag hemma, så dom kastade jag i. Dessa lager skulle egentligen i min N54 reservmotor. Det jag upptäckte nu var ju att den har standard lager. Min S55 kör jag HX lager i. Alltså ett tunnare lager så det blir lite mer lagerspel. Detta i kombination med att det säkert var lite skit kvar i motorn gjorde nog att det började knacka lite nu på hösten. Jaja, nu ska ju allt isär för att göra rent på rätt rätt. så det spelar ingen roll egentligen. Jag måste plocka toppen och kolla hur sprickorna ser ut och kanske sätta dit den jag har svetsat ihop, men det får vi se senare.. Efter panikbyte av lager, så lät motorn som den skulle och allt var grönt för att åka. Sponsorjackorna hämtade jag ut på vägen ut ur stan, med lastad bil och släp. Det var ca 20 min tillgodo, så lite tight var det allt. Jag fick jackor av chefen som vi sen tryckte Speedcircus loggan på. Jag och Ludwig drog neråt Växjö. Där stannade vi hos Torbjörn på Racegear och plockade upp en låda med Firess släckare som skulle med till Ringen. Sen några mil till för att hämta upp Öhman utanför Ljungby. Hemma hos Öhman så tryckte vi klart jackorna... jorå, bra med tid Vi drog vidare ner mot Trelleborg för att åka färja. Vi hade till och med tid att stanna och käka på Donken. När vi sitter där och äter och skojar lite om pass och sånt säger Öhman den gamla klassikern... "Nej det räcker med körkort" Jag och Ludde garvar och säger "haha jorå, eller hur" Sen ser jag på Öhmans min att han menar allvar.. "va?!, vänta nu, har du inte passet med dig???" Det hade han inte.
Det blev lite stressigt där och då. Jag tänker inte skriva hur det gick till, men på någon magiskt sätt fick vi med oss Öhman på båten. Dagen efter skulle Andreas åka ner till Ringen, så han fick hämta upp Öhmans pass och ta med det ner till hemresan. Väl på båten var det godnatt på riktigt. Jag hade bokat en fin hytt med havsutsikt till mig och Öhman. Ludde kom senare, så han fick sova i en sov-pod. Vi drog nit-lotten här. Vår hytt låg monterad på ventilkåpan till styrbords motor på färjan. Samtidigt hade de passat på att se till att motorn hade 1st dålig cylinder, så den skakade extra mycket. Det blev inte mycket sova. Havsutsikten kl 23:30 i Oktober var inte mycket att hurra för heller. Ludde däremot hade sovit som ett litet lamm...
kl 06+moms körde vi av färjan i Rostock och började kuska på neråt Nürburg. Lite stanna och käka och tanka senare så var vi i Köln. Där bygger de ganska mycket. Förra gången 2021 så tog det oss en timme att åka runt för att byggarbetarna inte släppte igenom oss. Till slut så kom vi tillbaka till samma ställe och bara körde, trots skrikande vägarbetare.... Denna gången tänkte vi att de säkert var klara. Fast nej Det kom skyltar om högst 3,5 ton och bommar och skit. Jag tänkte att min Amarok väger ju inte 3,5. Släpet är ju bara 3 ton, så vi borde få åka. Jag får ju erkänna att jag ibland är ganska naiv SUCK. Bommen kom ner med samma kraft som frugans humör när man ställer in semestern för att köpa en ny S55 motor Sen kom det 2st!! reflexväst terrorister varav en hade en surfplatta. Vi blev av vinkade duktigt.. Sen fick vi en fin tur genom Köln. Köer som fan, och trångt att köra med 7,5m släp. Vi skulle in till stationen och hämta Puppan, för han kom med tåg från Amsterdam. Fast här någonstans kom vi fram till att vi inte kulle hinna komma till Ringen på den här sidan av nyårsafton om vi körde in i smeten. Trafiken var lika trög som jag är när världen försöker säga att jag ska sluta leka med bilar.
Puppan kläcker den briljanta iden att han tar en Uber till ett köpcentrum, där vi möts upp. Det var kanon. Så var vi alla 4 muppar i Amaroken helt plötsligt. Sen var det relativt problemfritt att ta sig ner till Nürburg. Väl framme som fick vi GULD hjälp av Ranald att parkera släpet bakom lås och grind. Detta var ju fredagskväll och jag fick komma in i pitbox på Lördag kl 18:30 enl papper. Så Vi låste in släpet och drog till Adenau för att checka in på Blau Ecke. Kl 19 var vi där och knäppte en Bitburger. Där bodde även 2 av mina polare hemmifrån. Martin och David. Dessa 2 var nere och skulle mosa trackday på måndagen med Davids Cayman GT4. Vi drog pizza på Pinocchio och sen var det dags att bli klubbad. På Lördagen var det ju NLS och vi skulle heja på Gråberg som körde rejset. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
|
Lördag. Dagen innan ETAM.
Vi käkade en stadig frulle efter en natts kanon sömn. Gasthaus Blau Ecke rekommenderas. Sen promenerade vi upp till banan i Adenau och kollade NLS träningen. Riktigt trevligt, ni som varit där vet ju hur fantastisk naturen är här. Mycket trevligt. Efter Träning drog Martin ut på en löpartur, då han tränar inför ett trailrun. Puppan bokade snabbt in sig i GT4an och jag, Öhman och Ludde hämtade Micke Jarosinski på hans hotell och drog upp till banan. Vi kollade Boulevard och kastade in Ludwig i shoppen så han kunde köpa kepsar och dekaler. Det är ju obligatoriskt vid första besöket på Ringen. Sen dumpade vi Micke och drog för lunch i Adenau. Tillslut var det ju dags för race. 10000 steg nånting brände vi av när vi traskade runt och kollade, skittrevligt att kolla race med grabbgänget. Nu hade även Martin anslutit. Alla 6 satt och fikade precis i början av Nordslingan vid start. Sen drog vi mot Schweden kreutz och sist vidare ner mot Adanau. Puppan har ju fått någon tillfällig sinnes förvirring och köpt en Mustang. Så han var ju lyrisk över att HRTs 2 Mussar låg 3-4 eller om det var 1-2 Det var dessa och 2st Falken GT3-R som var top 4 ialla fall. Vi återkommer till Mussarna lite senare
Sen fick vi besked om att NLS drog ut på tiden och vi skulle inte få våra pitboxar förren 20:00 Vilket gjorde att vi bokade bord på Pistenklause kl21. Det tog inte lång till innan Jarosinski ville vara med, så då ringde vi och ändrade bokningen så han fick vara med... Fast sen fick vi ringa igen, för då flyttades tiden fram till 21:30 för pitbox. Så vi käkade kl 19. Sen började jag jaga Ranald för att hämta bilen. Han svarade inte, för han satt på Bio. Här någonstans fick jag panik på riktigt. kl var 21 och jag hade ingen plan för att få tag i min bil. Dock släppte detta på typ 4min när han hörde av sig och öppnade grinden, så vi kom åt bilen. Återigen är han helt fantastisk och löser allt. Vi hämtar bilen och drar upp till banan. Bra med kaos när alla ska in samtidigt som alla NLS ska ut. Det var rätt bisarrt att se när de kör GT3-R på gatan. De har nämligen tillstånd att köra racerbilarna på gata från banan och ner till industriområdet borta vid långrakan. Skitfrånt.... Vi mötte även 2 bilar med gult lyse. Vi garvar och säger, det skulle kunna vara mustangerna. Skapligt paff vi blev när det faktiskt VAR mustangerna. Trots folk överallt, så klarade de sig till teamet utan olyckor. Sjukt
Vi kom til slut in i boxarna. Jag delade box med Karel och vi fick bilarna besiktade och allt var klart med verktyg och grejjer. Då vare dags att bli klubbad i huvudet igen. Helt vansinnig dag... _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
|
Söndag. Raceday för ETAM!
Förarmötet gick smidigt. Det är ju en riktigt imponerande anläggning de har där. Långa rader av bord och alla rader har en egen rad med monitorer i taket som det visas info på. Mäktigt! Hela anläggningen är rätt ball för oss småfolk från Sverige. Förra gången jag var där hade vi mötet i ett garage. Detta var lite mer mindblowing! Teamet gjorde klart i boxen efter ett mindre inbrott. Karel hade nämligen nyckeln och hade försovit sig... När jag kom ner efter mötet satt däckvärmarna på och allt var redo. Jag kör ju alltid själv annars. Jag känner lika mycket folk som Dominic Torretto, men verkar vara lika intressant att hjälpa som Ove Sundberg Skämt åsido, så var det guld värt med hjälpreda i boxen. Vi var lite halvcoola i likadana jackor också.
Första träningspasset: Jag går ut på hyffsat varma däck. Har tränat en del i simulatorn och jag har ju kört banan 8varv förut. Men denna gången körde vi inte Mercedes komplexet pga drifting där. Jag tog det väldigt lugnt. 2:15 som bästa tid. Loggningen funkade, vilket den inte gjorde förra gången. Nu är ju allt utbytt och det var ju skönt. Jag körde till målflagg. Då låg jag på plats 77 eller nåt. Andra träningspasset: Jag hade fått skäll för att jag gasade för lite. Däcken hade gått NER i temp efter passet. Jag är ju kraftigt rostig och egentligen inte allt tillräckligt bra förberedd för att göra detta. Jag hade inte ett enda fullgas attackvarv i kroppen från 2025. Så mitt mål i andra passet var att jag skulle gasa 100% TPS. Även om det bara var på 500hk mappen, så skulle plattan ner. Det hade jag inte gjort i första passet. Så...jag åkte ut. Bilen kändes riktigt bra, men det var något som "brusade" på baksidan när vi kör fort.Även i högersvängar lät det som ett hjullager var på gång. Jag minder problemen vi hade haft i bänken, men körde klart första passet ändå. Nu innan andra så hade Ludde och Öhman plcokat av hjulen bak och kollar hjullager och bussningar. Allt såg bra ut. Så vid första passagen på Start/Mål så vinkade alla 3 killarna åt mig. De lixom vevade med händerna och jag tog det som ett tecken som betyder: "GASA DÅ FEGIS!!!" Så jag bestämde mig och golvade pedalen. Bilen går nu helt vansinnigt bra. Allt känns bra. Motorn drar precis som den ska med alla 500. (jag har ju 600 och 700 om jag vill) Bromsarna är helt perfekta. Chassiet sitter kanon. Jag håller i och börjar känna att det känns bra. Sätter en 2:05xx och grabbarna vinkar som fan. Då tänker jag att, nu ska ni få se!! Tar i mer. Jag brukar alltid bygga upp farten. Jag är bara amatör, jag är inte Max Verstappen. Jag är inte snabb direkt. Men ut ur Schumacher S ( som det heter nu för tiden) så börjar motorn tveka. Den misständer lite. Säkert för lite soppa tänker jag. Jag kyler och känner lite på det är planen. Nu när jag passerar start/mål så vinkar Puppan TYDLIGT att han vill att jag kommer in. Jag ska ju ändå det, så jag åkar tempot en aning och kommer sen in i depå. På slutet blir misständningarna värre. Väl inne i depå så är min personal upprörd. Varför stannade jag inte undrar de??? Jag hävdar att de vinkade att jag skulle gasa, men de hävdar att de vinkade in mig. Någon hade visst glömt att dra bakhjulen ordentligt Jaja, det gick ju bra.
När hjulen var dragna så tankade Öhman och råkade spilla över. Jag sa att det går i en 25a lätt, men det gjorde det inte. Konstigt... Nästa pass är det som kallas Warmup. Efter det är kval och sen Superlaps final. Nu blir tiderna officiella. Warmup! Jag linar upp tidigt för att få ett bra pass. Innan har Karel stått lite ivägen så jag fått vänta. Det ville jag inte nu. Går ut depå och ger gas. Nu spottar bilen som om det gick på minestronesoppa istället för Goatfuels?! Känner lite, men så fort det blir belastning så missar den. Jag drar varvet runt och gå i depå direkt. Jag har alltså inte kört över mållinjen ännu. Jag har med mig extra spolar. Öhamn byter fort och jag ska ta mig ut igen. Startar och nu går den knappt på tomgång ens... Vi byter stift bestämmer vi. Jag har en extra uppsättning med original stift. De som sticker ut för mycket, men det får duga. Jag ska tävla!! Men nu blev det dåligt. Stift 3 sitter fast. Det går inte att skruva ur, och ridån går ner med ett brak som hörs över 7häradsslaget... Här ger jag upp. Vi mosar på spolarna igen och jag kör in i boxen. Kollar loggar och ser att lambdan är skyhög stötvis, men trycket är bra. Detta är inget som jag kan fixa på plats så vi börjar packa. Sen köper vi öl och sätter oss på läktaren för att kolla på de andra som tävlar. Efter racet är klart, så lastar vi bil och alla verktyg och åker ner till Adenau och drar en fulparkering vid kyrkan. Beslutet är att dra innan kl 8 på måndagsmorgonen innan det blir betalning på parkering, eller folk blir sura på att jag pajjat en hel parkering med mitt ekipage. David och Martin joinar till middag och vi dricker öl och har riktigt trevligt. Här bestäms att vi drar upp till HRT på Måndagsmorgonen och kollar om de säljer någre delar till Puppans bygge...
Forts. följer...
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
|
Måndag morgon..
Frulle på Blaue Ecke och vi åker 07:56 från Adenau. Vi drar utt på HRT för att kolla lite. Haupt Racing Team. en Riktigt stekig byggnad men är det ens öppet måndag efter race? Jodå, det var folk där. Vi parkerar Amarok och mitt släp utanför vid deras feta racetrailers och kliver in i foajén. Det första vi möts av är en Merca GT3. Den var rätt cool att titta på. Längre in står en Ford Sierra Cossie med Texaco loggor på och den gamla stora vingen. Det finns en 993 och en äldre Merca GT3 med måsvinge dörrar. En svart Carrera GT så klart. Som i alla bra foajér så har de en bar och en stor hylla med troféer. Puppan börjar prata med en receptionist om bakvagns detaljer och hon skruvar lite på sig och frågar om hon ska hämta en kille från verkstan. Ut kommer en kille i teamkläder och hälsar. Han presenterar sig som Patrick Assenheimer. Efter lite artighetsfraser så njuder han med oss ut i verkstaden för att spana in Mustangerna.... och där står dom. Skitiga och lite ärrade sen 6timmars i Lördags. Det står ävet ett gäng Merca GT3 i olika nedplockade stadier. Den blå Mussen är orörd. Den vita har de plockat ner till hälften. Vi fick spana in precis ALLT. Inga konstigheter med hemligheter. Dock foto förbud. Därför har jag inga bilder, men alltså... ett "riktigt" team som tog sig tid för att tramsa med oss "vanliga" pojkar. Det var en fantastisk upplevelse. Mycket lärorikt och spännande. Efter nån timme började vi få lite dåligt samvete för att Patrick skulle få jobba. Han skulle riva Mecatronic på en av Mercorna. Så vi tackade för titten och avlagsnade oss. Ute i bilen var det en hel del glada rop och diverse google kamp. Där upptäcktes att Patrick är en rätt händig förare också. Inne i verkstan frågade vi vad han har för banbil och han körde MX5 sa han. Fast inte på jobbet, för då körde han GT3 Störtskön snubbe! Vi drog sen vidare till Düsseldorf och kastade av Pupp-skrället på ett flygplan innan vi tuffade vidare mer eller mindre helt utan kö till Puttgarten. En sväng in på bordershop innan färjan blev det också. Sen drog vi bron och hem till Öhman i Agunnaryd utanför Ljungby. Framme ca 03 på natten. Där knoppade vi till kl 06 innan jag och Ludwig fortsatte hem till Västervik. Ludde drog som en avlöning till sitt i Eskilstuna. Målaren skulle komma eller nåt. Jag lastade av och körde ner bilen i garget. Packade ur allt och sorterade upp verktygen. Sen åkte jag hem och tog det lugnt resten av dagen.
Men... det gnagde mig en del med motorn så klart. Nu efter all besvikelse så började ju ADHDn krypa på lite. Så jag åkte ner och började riva lite. Kollade bränslefilter. Jag tyckte det var långsökt, eftersom trycket var bra, men det är tydligen så att det kan hända säger de flesta mappare. Filter var ok. Jag testade flödet i ledningarna och det såg bra ut. Sen sa Nader på Autogruppen åt mig att testa en pump i taget för att se om de drar olika mycket ström eller bygger olika mycket tryck. Det såg bra ut allt ihop. Sen frågade han om spridar filtren... Här någonstans så kändes det som att någon släppte ett piano i huvudet på mig. Jag byter ju spridare varje år och skickar den andra uppsättningen på service (jag har 2) Detta för att alltid ha fräsha spridare. Jag kör Bosch Motorsport spridare. De har i 3 delar. En hylsa som sitter i insuget. Mittendelen med munstycke och själva ventilen och en övre del som sitter i railen med låsblecket med 2 insex skruv i. Sist när jag bytte så orkade jag förmodligen inte skruva loss över hylsan, utan bytte bara själva spridaren. Den sitter ju bara med ett sånt där fjädrande clips. (bilder kommer i nästa inlägg) I den övre hylsan sitter dock det lilla spridarefiltret. Dessa var rätt tråkiga nu. Jag hade ju nya som låg, så jag provade att blåsa i dessa och i de som satt på bilen. Jag kände en tydlig skillnad i flöde. Så där hade jag hittat varför den gick tunt på Ringen.
Nu vill jag vara noga med att poängtera att detta INTE är felet som ha smält kolvar. Så börja inte att skriva om det. Då var lambdan bra, nu var den inte det. Jag har följt tidslinjen tillbaka och sett att Lambda regleringen har fått kompensera mer och mer från i början på sommaren. Så felet har varit där halva säsongen, men jag har inte sett det bara. Nu sitter de nya spridarna i med nya filter och nu funkar det som det ska. Förutom att stift nr 3 till slut sade upp sig helt. Men toppen ska ju ändå av, så jag plockar det då. Ja... lång rapport om ett fiasko till race, men en sjukt go grabbresa! _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Paniktryck jackor innan avfärd (utan pass )
På plats i pitbox ihop med Karel.
Birburger så klart.
NLS
Middag på Blau Ecke
Förarmöte på Nürburgring GP. Notera skärmarna i taket.
Haupt Racing Team, blev ingen mer bild än denna för mig. Ludde har några bilder på Carrera GTn _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
|
|
||||
|
Underbar läsning även om utgången var trälig.
Men det är ju helt klart värt en speedcirkus avsnitt med puppan som i tervjuarr kan jag tycka 😁 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
|
Re:
Du menar att Puppan intervjuar mig? Kul idé. Det kan vi nog lösa. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
|
Re:
Jamen precis 😊 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
|
Såg att jag hade glömt bilden på spridare, här är spridare och filterhylsan. Den nedre hylsan sitter kvar i insuget.
||||
|
Kul att ni gillar det. Då blir det roligare att skriva. Nästa steg är att riva motorn igen och inspektera sprickorna i toppen. Göra rent allt invändigt står också på schemat, men jag har lite kundjobb att göra först. Så mina grejjer får vänta. Kanske fram mot Januari.
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> Jag hade iaf tur med vädret?
|
<< 1, 2, 3 ... 123, 124, 125 387 besök idag (723196 totalt) |