Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 328i 2000
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
36 besök idag (18484 totalt)
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Re:

Westersund skrev:
Skadan ser ut att vara så långt fram på tråget att det linjerar med kamkedjan/drevet till oljepumpen. Tråkigt i båda fallen.


Ja låter rimligt. Jag kanske får öppna upp och se vad som hänt, har hunnit bli lite nyfiken sen igår.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 236



Riktigt tråkiga missöden du råkar ut för, men jag är bergis på att du kommer att lösa det. Kul för övrigt men någon från enebyberg på Rejsa, där växte jag upp . Måste ha passerat ditt hus många gånger utan att ha vetat vad som fanns i garaget

Var den rasade motorn originalmotorn? Man kan ju misstänka att unge herr pizzaräser som du köpte av kanske inte höll sig till oljebytesintervall så noggrant.

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Re:

MelvinL skrev:
Riktigt tråkiga missöden du råkar ut för, men jag är bergis på att du kommer att lösa det. Kul för övrigt men någon från enebyberg på Rejsa, där växte jag upp . Måste ha passerat ditt hus många gånger utan att ha vetat vad som fanns i garaget

Var den rasade motorn originalmotorn? Man kan ju misstänka att unge herr pizzaräser som du köpte av kanske inte höll sig till oljebytesintervall så noggrant.


Hehe ja mig veterligen var det originalmotorn - och du har helt rätt. Med tanke på hur bilens övergripande skick var kan jag verkligen tänka mig att oljebyten och annan service inte gjorts som det var tänkt.

Men kul att du växt upp i Enebyberg! Flyttade hit 2016, och sedan 2019 har det funnits någon slags banbil i garaget iaf.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 236



Re:

jonaslundin skrev:
MelvinL skrev:
Riktigt tråkiga missöden du råkar ut för, men jag är bergis på att du kommer att lösa det. Kul för övrigt men någon från enebyberg på Rejsa, där växte jag upp . Måste ha passerat ditt hus många gånger utan att ha vetat vad som fanns i garaget

Var den rasade motorn originalmotorn? Man kan ju misstänka att unge herr pizzaräser som du köpte av kanske inte höll sig till oljebytesintervall så noggrant.


Hehe ja mig veterligen var det originalmotorn - och du har helt rätt. Med tanke på hur bilens övergripande skick var kan jag verkligen tänka mig att oljebyten och annan service inte gjorts som det var tänkt.

Men kul att du växt upp i Enebyberg! Flyttade hit 2016, och sedan 2019 har det funnits någon slags banbil i garaget iaf.


Tråkigt att jag verkar ha missat att se någon av dina bilar helt då, jag bodde där 2013-2024 men har fortfarande kvar både föräldrahem och garage i området. Hojta till om du ser en silvrig 944, då är det nog jag

Och lycka till med motorbytet!

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Jahapp, nu har jag ju en vintersäsong på mig att få bilen att rulla igen. Köpte två st M54B30; den ena skickade jag till BMT för renovering och den andra tänkte jag att jag försöker mig på att renovera själv. Då har jag garanterat minst en fungerande motor för bansäsongen 2026! 😅 Köpte den ena av en användare här på rejsa och den andra hittade jag riktigt billigt på Blocket.

Denna kom hem för ett tag sen:


Men - jag hade ju fortfarande en trasig M52TUB28 i bilen som måste ut... och förmodligen även dissekeras så jag får reda på vad det är som gått fel. Också alltid bra att ha något att övningsskruva på då jag inte renoverat någon motor tidigare - M52TU och M54 är ju i stort sett samma motor.

Började med att plocka bort fronten på bilen för att det skulle bli lättare att lyfta ut motorn. Tog såklart även bort kylaren, men glömde ta en bild när allt var borta.


Började med att ta bort insug och några av de lättåtkomliga komponenterna. Ganska direkt syntes att något inte stod rätt till...





Köpte sen en verkstadskran på Biltema. Var lite orolig att jag inte skulle få plats i mitt garage att ta ut motorn, men när jag väl hade rullat bak bilen hela vägen till bakre väggen så fanns det en hel del yta att jobba på. 👍



Började sedan att baxa ur motorn. Gjorde en massa superkorkade misstag (typ glömde koppla loss växellänkaget och förstod inte varför den inte ville ur ) men lyckades till slut få ut den ur bilen. Valde att lyfta ut den med växellådan då jag inte hade ett bra sätt att hålla upp växellådan under bilen. Hade så klart kunnat köpa en lyft för det, men...




Köpte även ett motorstativ på Biltema så jag skulle kunna jobba med motorn lite mer obehindrat. Lite meck (och några Amazon-bultar) senare så var motorn uppsatt och redo för att bli nedplockad.



Efter att oljetråget blivit bortlyft så blev man lätt påmind om att skadan var ganska omfattande. Hmm, aluminiumflis någon?



Hmm, ska inte den här kedjan sitta fast någonstans?



Nåväl. Jag fortsätter nedmonteringen imorgon. Någon som har en hypotes på vad som hänt och varför?

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5279



Re:

jonaslundin skrev:
Jahapp, nu har jag ju en vintersäsong på mig att få bilen att rulla igen. Köpte två st M54B30; den ena skickade jag till BMT för renovering och den andra tänkte jag att jag försöker mig på att renovera själv. Då har jag garanterat minst en fungerande motor för bansäsongen 2026! 😅 Köpte den ena av en användare här på rejsa och den andra hittade jag riktigt billigt på Blocket.

Denna kom hem för ett tag sen:
https://rejsa.nu/im/user/27609/2025-10-25-21-19-28_20251003_161430758_ . . . .

Men - jag hade ju fortfarande en trasig M52TUB28 i bilen som måste ut... och förmodligen även dissekeras så jag får reda på vad det är som gått fel. Också alltid bra att ha något att övningsskruva på då jag inte renoverat någon motor tidigare - M52TU och M54 är ju i stort sett samma motor.

Började med att plocka bort fronten på bilen för att det skulle bli lättare att lyfta ut motorn. Tog såklart även bort kylaren, men glömde ta en bild när allt var borta.
https://rejsa.nu/im/user/27609/2025-10-25-21-22-49_20250920_161008520_ . . . .

Började med att ta bort insug och några av de lättåtkomliga komponenterna. Ganska direkt syntes att något inte stod rätt till...

https://rejsa.nu/im/user/27609/2025-10-25-21-33-34_20251005_075408692_ . . . .
https://rejsa.nu/im/user/27609/2025-10-25-21-33-34_20251005_101158592_ . . . .
https://rejsa.nu/im/user/27609/2025-10-25-21-33-34_20251005_101352231_ . . . .

Köpte sen en verkstadskran på Biltema. Var lite orolig att jag inte skulle få plats i mitt garage att ta ut motorn, men när jag väl hade rullat bak bilen hela vägen till bakre väggen så fanns det en hel del yta att jobba på. 👍

https://rejsa.nu/im/user/27609/2025-10-25-21-24-36_20251018_122509312_ . . . .

Började sedan att baxa ur motorn. Gjorde en massa superkorkade misstag (typ glömde koppla loss växellänkaget och förstod inte varför den inte ville ur ) men lyckades till slut få ut den ur bilen. Valde att lyfta ut den med växellådan då jag inte hade ett bra sätt att hålla upp växellådan under bilen. Hade så klart kunnat köpa en lyft för det, men...

https://rejsa.nu/im/user/27609/2025-10-25-21-28-19_20251018_145439560_ . . . .
https://rejsa.nu/im/user/27609/2025-10-25-21-28-19_20251019_111856757_ . . . .

Köpte även ett motorstativ på Biltema så jag skulle kunna jobba med motorn lite mer obehindrat. Lite meck (och några Amazon-bultar) senare så var motorn uppsatt och redo för att bli nedplockad.

https://rejsa.nu/im/user/27609/2025-10-25-21-31-47_20251025_065812413_ . . . .

Efter att oljetråget blivit bortlyft så blev man lätt påmind om att skadan var ganska omfattande. Hmm, aluminiumflis någon?

https://rejsa.nu/im/user/27609/2025-10-25-21-35-28_20251025_134336614_ . . . .

Hmm, ska inte den här kedjan sitta fast någonstans?

https://rejsa.nu/im/user/27609/2025-10-25-21-36-04_20251025_134556541_ . . . .

Nåväl. Jag fortsätter nedmonteringen imorgon. Någon som har en hypotes på vad som hänt och varför?


Kedja gått av?

Känner man lite på kedjen, hur varje länk känns om det finns glapp eller kärvar så kan man få teorier. Men sidoplåt har slitits isär, får mig att tro att en rulle i kedjan klättrat upp på tanden av ett drev och då knäckts av.

Finns det glidskenor, eller sträckare som inte är ok som tillåtit kedjan att börja klättra?

_________________
Roland Johansson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1702



Måste vara totalhaveri inne i motorn när du har glykol i insuget. Antingen tror jag att toppen är spräckt av någon anledning (kolv som blivit upptryckt i toppen) så glykolen har läckt ut "baklänges" ut i insuget eller så har glykol och olja blandat sig och sugits in i insuget via vevhusventilationen (känns långsökt). Ser mer ut som ett totalstopp av motorn och kamkedjan har slitits av, en kass kedja borde inte skapa så där mycket aluminiumspån i tråget i kombination med glykol/aluminiumspån i insuget. Men det blir intressant att se vad du kan gräva fram.

Med tanke på avlagringarna i motorn så har den inte fått alltför frekvent service.

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Ja, alltså. Jag kan ju se vad skadan är. Vad det är som de facto hänt eller vad som orsakat det är en annan fråga. Epicentrum för skadan är cylinder 1 där kolven blivit reducerad till småbitar av sönderslagen stål. Även cylinderväggen är sönderslagen, och vevstaken böjd. Det var ett jäkla meck att få loss allt då mycket satt fast, men till slut fick jag isär den i de stora komponenterna. Inte pallat ta ut ventilerna, och orkar förmodligen inte heller.










Finns det något värde i någon av delarna, typ kamaxlar eller liknande - eller ska jag bara skrota alltihopa? 🤔



Nåja, snart dags att ge mig på min nya motor istället. Detta var ett bra testobjekt!

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1702



Tappen på vevaxeln till 1:ans cylinder ser dålig ut, inte alltför ovanligt att vevlagret går pga för dåliga smörjning om bilen har servats oregelbundet (vilket avlagringarna i motorn antyder). Sen är karusellen igång. Måste ha levt rövaren det där innan motorn la av.

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Ja motorn började "skallra" innan, men det var inte helt olikt missljud som kommit och gått tidigare så jag förstod inte att det var något annat. Jag hade överhettat motorn strax innan detta skedde då bilen stod oövervakad på tomgång och fläkten (som sen visade sig vara trasig) gick inte igång. Vet inte om det kan ha föranlett något av detta.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 328i 2000
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
36 besök idag (18484 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande