Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 112, 113, 114
36 besök idag (658310 totalt)
AntonK
Danderyd
Här sen Jan 2009

Hej Gustaf

Försöker planera lite för nästa steg med min Svängar bil och börjat titta på vad man kan göra effekt mässigt.

Har en Toyota mr2 sw20 1991 med 156hk sug motor.
Är sugen på turbo och E85 men går det att regga så eller behöver men byta till en motor som har turbo orginal?

Tanken är:
TD04
700-800cc spridare (315cc org)
Styrsystem etc.

Bromsarna är uppgraderade till turbo(256hk) varianten med större skivor och huvudbromcylinder etc, jag vet att man helst inte ska ta från samma modell men MR2an är ganska känslig på broms balansen så det finns nästan inga bra alternativ förutom rejs grejer

Är det möjligt?

Behöver man byta styrväxeln och växellådan med? Sitter ju i FWD konfig så rätt begränsat med lådor som funkar överhuvudtaget

Toyota Mr2 Gti 1991
Golf GTI mk5 2005
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

AntonK skrev:
Hej Gustaf

Försöker planera lite för nästa steg med min Svängar bil och börjat titta på vad man kan göra effekt mässigt.

Har en Toyota mr2 sw20 1991 med 156hk sug motor.
Är sugen på turbo och E85 men går det att regga så eller behöver men byta till en motor som har turbo orginal?

Tanken är:
TD04
700-800cc spridare (315cc org)
Styrsystem etc.

Bromsarna är uppgraderade till turbo(256hk) varianten med större skivor och huvudbromcylinder etc, jag vet att man helst inte ska ta från samma modell men MR2an är ganska känslig på broms balansen så det finns nästan inga bra alternativ förutom rejs grejer

Är det möjligt?

Behöver man byta styrväxeln och växellådan med? Sitter ju i FWD konfig så rätt begränsat med lådor som funkar överhuvudtaget

Utmaningen eller problemet med att bygga på bilar som MR2 är att man måste ju ändra rätt mycket för att det ska klassas som ombyggt fordon. Vill du inte byta ut motor, växellåda och slutväxel är du i praktiken tvingad till att byta hela bromssystemet och rattaxel samt styrväxel.

Vad som är bäst/lättast/svårast är väl lite upp till dig. Jag har besiktat en MR2 för länge sedan med Camry V6 och det var en trevlig bil.

Flera MR2-ägare har pratat med mig den senaste tiden och flera pratar om det svåra med att byta bromsar - något jag ärligt talat har lite svårt att förstå. Jag tror inte att MR2 är mer känslig på bromsbalans än andra bilar av samma typ (tänk Fiat X1/9, MGB osv) men det är förstås så att man behöver välja delar som matchar viktfördelningen, dvs det går inte att bara ta ett komplett system från en stor fwd-bil till exempel. Men jag har svårt att se att man inte skulle kunna hitta delar från en vanlig standardbil för att bygga ett system med runt 300 mm skivor både fram och bak.

Citera
AntonK
Danderyd
Här sen Jan 2009

För bromsarna är det vad hela comunityn har kommit fram till iallafall, de flesta kör Wilwood och någon enstaka porche boxter s ok, men det är klart att det kanske finns andra mindre lyckade installationer men får nog göra lite mer rechearch där.

Växellåda hittade jag nu faktiskt., toyotas E355 hade passat perfekt så det blev ett bekymmer mindre.

Men tittade lite på ett annat alternativ men vet inte om det är riktirkt är ditt område.
Ett motoralternativ som kan vara intressant är 2ar-fxe med 154 hp (115 kW) with 153 lb⋅ft (207 N⋅m) of torque.
Skulle man då kunna regga med endast utbyttmotor? och behöver man ta oginal katt och styrsystem eller kan man ta eftermarknads grejer?
Orginalmotorn har 154 hk 186nm och då hamnar under 10% och 15%

Toyota Mr2 Gti 1991
Golf GTI mk5 2005
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Om du vill regga med bara motorbyte (teoretiskt sett möjligt med din årsmodell) behöver du prata med ett besiktningsorgan och se vad de accepterar. Följer de reglerna ska det vara original styrsystem, katalysator mm till nya motorn.

På senare tid har det visat sig att gammal praxis, riktlinjer och överenskommelser inte riktigt hängt med till alla besiktningsorgan så jag vågar inte säga så mycket om hur de hanterar ett motorbyte idag. Men de gamla riktlinjerna sade max 20% effektökning och 10% vridmomentsökning utan andra ändringar eller intyg från tillverkaren.

Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009

Tror man måste förstå bakgrunden till varför de säger som de gör om bromsarna. Det kan vara för att de inte bara kan ta något från någon annan bil och byta (eller inte byta) huvudbromscylinder och få det att lira.

Men tar man och räknar lite på bromsok och kör förslagsvis med dubbla bromscylindrar så bör det inte vara några konstigheter. Då är det bara frågan om ABS-enheten om man bör plocka bort den, om den finns.

Man bör väl kunna balansera bromsar från någon bil som är lite mer baktung än de flesta FWD-bilar?
Det går även att balansera upp mer broms bak med lite större skivor bak än fram.

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
AntonK
Danderyd
Här sen Jan 2009

Re:

Alex H skrev:
Tror man måste förstå bakgrunden till varför de säger som de gör om bromsarna. Det kan vara för att de inte bara kan ta något från någon annan bil och byta (eller inte byta) huvudbromscylinder och få det att lira.

Men tar man och räknar lite på bromsok och kör förslagsvis med dubbla bromscylindrar så bör det inte vara några konstigheter. Då är det bara frågan om ABS-enheten om man bör plocka bort den, om den finns.

Man bör väl kunna balansera bromsar från någon bil som är lite mer baktung än de flesta FWD-bilar?
Det går även att balansera upp mer broms bak med lite större skivor bak än fram.

Läste på här och hittade att han gjort ett excelark för beräkna så kan nog knåpa ihop något, https://wilhelmraceworks.com/blog/brake-bias?srsltid=AfmBOoqPv3hF8Ged4 . . . .

Toyota Mr2 Gti 1991
Golf GTI mk5 2005
Citera
AntonK
Danderyd
Här sen Jan 2009

Svarar mig själv, petade in Volvo r ok fram och bak samt supra tt 323mm fram och rx8 323mm bak, då blev biasen perfekt enligt beräkningen, tillochmed bättre än wilwood oken alla kör på, så det kanske inte var så svårt ändå

Toyota Mr2 Gti 1991
Golf GTI mk5 2005
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det låter som du är på rätt väg :-)

Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Är det inte tillräckligt med MR2 turbo bromsarna då? Det är ju "en annan modell". Så länge det inte är samma skivor fram eller bak eller samma ok fram eller bak och huvudcylindern är en annan är det väl ett annat bromssystem?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

Cassius skrev:
Är det inte tillräckligt med MR2 turbo bromsarna då? Det är ju "en annan modell". Så länge det inte är samma skivor fram eller bak eller samma ok fram eller bak och huvudcylindern är en annan är det väl ett annat bromssystem?

Det är inte alls självklart att ett besiktningsorgan accepterar det som ombyggt fordon eftersom det är en annan variant av en fabriksmodell.

Som sagt, tolkningarna varierar men jag rekommenderar ingen att chansa eftersom det blir rätt bökigt om det blir stopp.

Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 112, 113, 114
36 besök idag (658310 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande