Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3982 besök totalt |
Det vete tusan om jag håller med om, när det gäller den teoretiska biten alltså. När man pratar med folk som rejsar så finns det en himla massa teorier och uppfattning om vad som är bäst, där en del är uppenbart helt uppåt väggarna. Om man står där som ovetande novis så har man ju ingen aning om det stämmer eller inte. Postar någon en sådan uppfattning/teori t.ex. här på rejsa så är chansen för mothugg mycket större och novisen, samt andra, kan få en annan uppfattning. Man kan ju inte praktiskt samla ihop 200 pers IRL och diskutera varje problem eller frågeställning man har, men det kan man här. Min kunskapsinhämtning: Ett ständigt skruvande med allt mekaniskt. Fordon i gymnasiet och blev lastbils/maskinmekaniker. Jobbade lite med att laga småmaskiner typ åkgräsklippare, motorsågar, etc. Gymnasiet igen, 4-årik teknisk med elinrikning. Civ.Ing. Farkostteknik(T88) på KTH, flyginriktningen. Läste mycket data som extrakurser, som mikrodatorteknik, datalogi, etc.. Exjobbet gjorde jag på SAAB med utveckling av simuleringsverktyg för flygmekanik, vilket är hyfsat närbesläktat fordonsdynamik förutom att man lägger förstås mer fokus på aerodynamiska krafter och minimalt på krafter ifrån däcken, fast det är tvärtom i fordonsdynamik. Tekn.Dr. i flygteknik, med inriktning beräkningsaerodynamik, även om jag i kursbiten även läste en del fortsättningskurser i bl.a. flygmekanik och flygplanskonstruktion/design, samt datorkurser. Sedan har jag väl plöjt igenom en del facklitteratur i fordonsdynamik, fordonsaerodynamik, förbränningsmotorteknik(behövs mer ![]() om man vill hålla på med bilbyggeri och dessutom hyfsat väl förstå vad man gör så tycker jag att det är en klart bra bakgrund, men man får nog räkna med ca 15 års delvis jobbiga(doktorerandet var väl inte direkt nåt jag tyckte var jätteenkelt...) studier efter grundskolan, så det finns nog enklare vägar om man endast vill ha kunskapen för att kunna bygga en snabb bil. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Jag bugar för alla som visat intresse och svarat på min tråd. Själv har jag alltid varit fordonsintresserad, främst av typen med 4 hjul i varje hörn. Har varit aktiv tävlande i karting sedan mitten av 80 talet men lade av vid 22 års ålder. Därifrån har det största intersset vuxit fram men jag kan väl ärligt säga att det funnits innan jag satt i en kart för första gången.... En god vän till mig tävlar i standardvagn racing. Han har nu givit mig lite blodad tand beträffande banracing. Det är ju kanske inte som en kart precis men jag tror att mycket av "kart-tiden" kan appliceras på tänkandet i banracing oxå.
3 år av naturvetenskaplig linje har jag gått så matte, fysik och kemi ligger mig varmt om hjärtat och jag kan väl tänka mig att det kan behövas i racingens värld om man vill gräva lite djupare i varför olika ting förhåller sig som de gör. Mycket trevligt forum det här! Mvh Patrick _________________ Patrick Sergmo |
||||
4 hjul i varje hörn... ??? Spännande ![]() ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
4 Hjul i varje hörn.......
![]() ![]() _________________ Patrick Sergmo |
||||
Jag kan tyvärr inte stoltsera med massor med avancerad högskoleutbildning när det gäller kunnande..
min utbildning är 9år i grundskola, 3 år på Estetiska programmet "konst och formgivning"... Annars är jag uppvuxen i åkeri med maskiner runt om mig. Jag måste nog vara en av de som har hållt på med bilar och motorer minst av alla här på rejsa.. Jag trimmade inte ens moppen "som köptes ny och såldes efter några månader mot en MTB".. ![]() ![]() Men när jag skadade min axel och fick min 8:e allvarliga hjärnskakning tog min snowboard/bigjump karriär ett snabbt slut. Inom kort skaffades en bil vilket blev en MASSIV hobby.. Fler och fler möjligheter uppdagades tills jag kom på att INGET ÄR OMÖJLIGT- vilket har blivit mitt motto. Jag har intervjuat massor med "insatt motorkunnit" folk, och fått olika versioner till svar på samma frågor vilket medförde att jag bestämde mig för att ta och gå min egen gyllene medelväg (men givetvis är man lyhörd för nya tips) och försöka att ta reda på "sanningen" genom literatur och lita på matematiken som visade sig stämma överraskande bra, vilket var en stor fördel när man vill förstå vad som händer.. Rejsa.nu har varit (och är fortfarande) en oas av den bästa typen av kunskap som baseras på fakta och inte vad grannen tvärs över gatan säger- som har hört att en viss sak "SKA VARA" på ett visst sätt, utan att veta varför. ![]() ![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Anders Y: Det känns lite lättare att bedömma någon teori när jag faktiskt kan se hur det fungerar i praktiken (läs på bana). Visst, efter att ha hängt här i två år börjar jag väl få lite koll på vem jag tror på och inte, men så fort jag hoppar över till något annat forum infinner sig osäkerheten igen.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Innan jag började hänga på den här listan trodde jag faktiskt att jag kunde en del om bilar...
Jag jobbar visserligen åt en stor svensk biltillverkare med tydlig Göteborgsanknytning, men med tråkiga datasystem, så där finns inte mycket att hämta. _________________ Johan Rådlund |
||||
Det där känner jag igen mig i - med en civilingenjörsexamen i maskinteknik och ett jobb på välkänd stötdämpartillverkare ligger jag ändå långt efter expertisen här på rejsa. Verkligen kul att få vara med om att ta del av dessa herrar gurus kanonkunskaper och intellektuella styrkeprov. |
||||
Personligen tycker jag att en lagom blandning mellan teori och praktik gör att man rätt snabbt kommer fram till vad som är "rätt" och inte.
Min bakgrund: 4-årig teknisk el-tele Lumpen som radar-, dator-, fordons- och vapentekniker Farkostteknik på KTH, fordonsinrikningen (Civilingenjör) 2 år på Toyota Motorsport med WRC-Corollan och Le Mans-bilen GT-one på mitt samvete (Beräkningar, mätningar och simuleringar) 6 år som doktorand i fordonsdynamik på KTH Parallelt med det, race ingenjör för Dr.Pehrson / Podium i tre år sedan Stanely Dickens SRTS i två år Kört en del bana (ringen och banor i Sverige) under senaste åtta åren och börjat tävla under denna sommar. Sen jag var 16 har jag haft minst två bilar varav minst en inte funkat / renoverats. Tycker jag börjar få hyffsad koll på vad som är fram och bak på en bil och kan oftast styra undan "teorier" och hypoteser som bryter mot fysikens lagar, men inser också att det finns aspekter av racing och racebilar där små, nästan omätbara, skillnader gör stora känslomässiga skillnader för föraren och däcken. om man är gravt intresserad av bilar och bilkörning, är väl insatt i fysik och mekanik, läser det som finns på ämnet och är lite kritisk till hur en del betraktelser är gjorda så kan man lära sig en hel del utan att bli alltför vilseled av de "allmäna sanningarna". Om man dessutom kan prova en del egna och andras idéer i en egen bil utan att blanda ihop olika effekter så är man nog rätt hemma på att börja förstå bilar och förares beteende. / Jonas Jarlmark |
||||
Innan jag drog igång Rejsa.nu så visste jag att jag inte visste nåt om bilar. Nu vet jag . . . . att jag fortfarande inte vet mycket alls. ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
När jag är på GTI klubbens forum så brukar jag kunna svara på dom flesta tekniska frågorna kring hjulvinklar och andra överkursfrågor för den normale bilägaren, men här på rejsa så inser man, som många andra, att man egentligen inte kan ett dugg...
![]() ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Då kanske det inte är helt kört med andra ord... ![]() Håller med Nisse - på andra forum brukar även jag kunna svara på de flesta frågor (i alla fall tror jag mig ha tillräckligt på fötterna), men här är jag mest en häpen betraktare! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Jag håller fullständigt med!! ![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Jag har en oförmåga att uttryka mig kort! Ursäkta.
![]() Jag kan tyvärr inte visa upp någon vidare skolning. 8 årig folkskola tror jag det hette när jag förkovrade mig på 50 talet. När jag var 14 år började jag jobba på min fars snickeriverkstad. Efter ett par år gick jag 4 år på Carl Malmstens snickarskola och läste bla möbelarkitektur för mästaren själv. Samt klassikt gitarrbyggeri för Professor Georg Bohlin. Inte mycket till bilmecka precis. Inkörsporten var modellflyg. Sålde hallon å krusbär nere i Riksby för att få pengar till en Webra 1,5cc motor som då kostade fabulösa 24kronor 1951. 8 år gammal. På Bromma flygfält mitt på bergknallen ovanför stormarknaderna ligger nu en P-plats. Men på 50:talet så var där en cementerad rundbana med pylon i mitten för linkontrollerade 10 cc modellbilar. Där startade en lite mer seriös bilverkasmhet i litet format. Sedan blev det linkontrollerat sk speedflyg. Fanns just ingen radiokontroll då. Och så blev det 24 cc modellbåtsracing på 60 talet. I bägge fallen spännande prOpellertilverkning. Pulsjet var en annan spännande pryl. Påminner om att räkna på headers. Men det är samma sak med tvåtakts avgassystem som är mycket av en avgasrörsmotor. Så då började jag ta reda på hur avgassystem fungerade. Nu har jag hunnit bli 16 år (1959) och köper min första hoj. En Monark 150cc blue fighter. Som självfallet måste trimmas. Nu blev det krutraketer. Tyvärr så sprängdes en raket och jag hamnade med svåra ögonskador på Karolinska och fick sedan gå med mörka glasögon den sommaren. Nu tar vi ett hopp till 1969 då jag började med dragracing. Starten var på Anderstorp. Men redan 1975 sålde jag DR bilen och köpte en Pantera. Sedan dess har jag väl läst varenda bok och tidning som skrivit om väghållning. Har totalrenoverat och kundbyggt ca 15 Panteror allt som allt under 80 talet. Och jag vet inte hur många varianter på avgassystem som byggts och kasserats. Och säkerligen 20 olika A-armssystem till Panteran. Under 80 talet tillbringade jag mycket tid nere på Mantorp. Det kostade 2-300 kr för en träningsdag och det blev mycket åka och kollande på alla andra bilar som träningskörde. Man körde en halvtimma i taget. Numera så är det mest intressanta att efter bästa förmåga mäta och se vilken betydelse en förändring av bilen har i verkligheten. Jag är inte särskilt tävlingsintresserad, utan håller helst på och upprepar samma sak tills det blir som jag vill eller får reda på varför det blev som det blev. Alltså, bara fruktansvärt envis och kan inte sluta förrän jag ser hur det är eller svimmar av utmattning. Motgångar och ras är faktiskt en mycket bra läromästare, då VET man att så är det INTE. Och man har BEVISET i sin hand. Därför stör mig inte motgångar. (Som regel). Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
En mycket beundransvärd inställning må jag säga... ![]() _________________ /Mathias Cardevik ![]() 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||
det är bra, om man reflekterar över vad som hänt.. vissa byter ju bara motorer utan fundera varför det har hänt, då lär man sig inte mkt. edit: jag har grundksola och natur-tekniks på gymnasiet. nu försöker jag ta mig in på KTH och läsa maskin, det verkar inte gå så bra. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3982 besök totalt |