Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Andra spindlar till Porsche 924/944
23 besök senaste veckan (430 totalt)
OHallberg
Dalarna
Här sen Maj 2023

Trådstartare

Hej Allihopa,
Ska snart hämta en 924 turbo och tanken är att bygga en gatregistrerad trackday-bil av den.

Drivlinan har jag en ganska bra plan för men hjulupphängningen är jag mer osäker på. Motorpaketet kommer troligtvis bli något tyngre och som jag förstått det verkar spindlarna vara något underdimensionerade från början om man vill använda bilen för bankörning så jag funderar på vilka alternativ som finns för att byta ut dessa.

På forum har jag sett allt från V70 till Cayman gt4 användas. Själv har jag fastnat för Boxster/Cayman då det verkar hyfsat lätt att få tag på delar till dessa, lagren är större/starkare och intressanta bromsar passar direkt på.

Har sett några bygga egna bärarmar med 996-spindlar (antar att dessa är liknande/samma som Boxster) men det jag funderar på är om ni tror att man skulle kunna använda komplett hjulupphängning från boxstern, modifiera infästning av bärarm i framvagnsbalken samt addera ett nytt fäste framför framvagnsbalk eller vända bärarmarna och modifiera 924:ans originalfäste för infästning nr2 (casterstagen)? Breddmässigt skiljer det ju inte jättemycket mycket mellan en 944 och en Boxster och bärarmslängden verkar också hyfsat lika (enligt chat gpt iaf). Framvagnsbalken kommer jag behöva modifiera för frigång för nya motorn ändå så att göra om infästningen för bärarmarna samtidigt känns görbart.

Har inga mått eller delar att mäta för att se om detta är möjligt eller om geometrin blir helt fel men vad säger er magkänsla? Ska jag lägga ner och satsa på ett annat koncept eller låter det görbart?

Har ni några andra tips på starkare spindlar som kan användas?

När bilen är klar är tanken att den ska reggas som ombyggt fordon. Kommer säkert komma upp en tråd här om bilen så fort bygget dragit igång.

Mvh Oskar

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re: Andra spindlar till Porsche 924/944

OHallberg skrev:
Hej Allihopa,
Ska snart hämta en 924 turbo och tanken är att bygga en gatregistrerad trackday-bil av den.

Drivlinan har jag en ganska bra plan för men hjulupphängningen är jag mer osäker på. Motorpaketet kommer troligtvis bli något tyngre och som jag förstått det verkar spindlarna vara något underdimensionerade från början om man vill använda bilen för bankörning så jag funderar på vilka alternativ som finns för att byta ut dessa.

På forum har jag sett allt från V70 till Cayman gt4 användas. Själv har jag fastnat för Boxster/Cayman då det verkar hyfsat lätt att få tag på delar till dessa, lagren är större/starkare och intressanta bromsar passar direkt på.

Har sett några bygga egna bärarmar med 996-spindlar (antar att dessa är liknande/samma som Boxster) men det jag funderar på är om ni tror att man skulle kunna använda komplett hjulupphängning från boxstern, modifiera infästning av bärarm i framvagnsbalken samt addera ett nytt fäste framför framvagnsbalk eller vända bärarmarna och modifiera 924:ans originalfäste för infästning nr2 (casterstagen)? Breddmässigt skiljer det ju inte jättemycket mycket mellan en 944 och en Boxster och bärarmslängden verkar också hyfsat lika (enligt chat gpt iaf). Framvagnsbalken kommer jag behöva modifiera för frigång för nya motorn ändå så att göra om infästningen för bärarmarna samtidigt känns görbart.

Har inga mått eller delar att mäta för att se om detta är möjligt eller om geometrin blir helt fel men vad säger er magkänsla? Ska jag lägga ner och satsa på ett annat koncept eller låter det görbart?

Har ni några andra tips på starkare spindlar som kan användas?

När bilen är klar är tanken att den ska reggas som ombyggt fordon. Kommer säkert komma upp en tråd här om bilen så fort bygget dragit igång.

Mvh Oskar

Dom är inte direkt underdimensionerade. 944 turbo är kraftigare tror jag och antagligen 968 också . 924 turbo hade samma som tidiga 944, vilka är kraftigare än vanliga 924.

Har sett dom gå av, men då med 295 däck fram, så jag tror inte det är ett stort problem.
Sök på youtube efter 944 turbo cup serien i tyskland på 80 talet så ser du hur de körde med bilarna
Porsche körde även 24h Le Mans med 924 turbo med 375 hästar.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Det man ofta läser om på amerikanska forum när det kommer till tidiga 944-spindlar är ju att vänster fram går sönder eftersom att den är ihålig. Lösningen på det brukar vara 85b-86-spindlar som är lika stora men inte ihåliga, men då måste man hitta ett annat sätt att få hastighetsmätaren att snurra.

944 87-89 samt 944 Turbo (och säkert 968) ska ha större spindlar, men då måste du byta en hel del grejer, vilket iofs inte verkar vara ett orosmoment i ditt fall. Då får du dock lättare med större bromsar. Dock bygger allt 87 och senare på bredden, och det kan ju påverka fälgval och annat.

Annars finns det ju en del som kör med 996 Cup-bakvagn men det är nog både dyrt och svårt att få tag i. Vad de kör fram är jag lite osäker på, men om du letar reda på Revline-968an och V8-968an här på forumet finns det säkert info i deras byggtrådar om vad som går fort fram. Åtminstone V8an hade 996Cup bak, Revline vill jag säga hade det åtminstone ett tag men jag är osäker.

Porsche 944 -84
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

OHallberg skrev:

Jag vet inte om att jag har läst om att 944'ans spindlar (2 olika) är underdimensionerade? Jag är med i ett några grupper på FB för "hybrid-944'or" och i USA lägger "många" i en LS-variant. Även om den inte är supertung så har jag ännu inte sett någon skriva om att byta ut spindlarna, och då gäller det även race-944'or med stora framdäck.

Jag hade inte börjat med att vara orolig, utan fått i motorn (vad blir det???) och kört en säsong. (Men då antar jag att vi inte pratar LS-dubbelturbo med 900 hästar)

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
OHallberg
Dalarna
Här sen Maj 2023

Trådstartare

safe skrev:

Dom är inte direkt underdimensionerade. 944 turbo är kraftigare tror jag och antagligen 968 också . 924 turbo hade samma som tidiga 944, vilka är kraftigare än vanliga 924.

Har sett dom gå av, men då med 295 däck fram, så jag tror inte det är ett stort problem.
Sök på youtube efter 944 turbo cup serien i tyskland på 80 talet så ser du hur de körde med bilarna
Porsche körde även 24h Le Mans med 924 turbo med 375 hästar.

Det låter ju lovande. Det kanske bara är en seglivad myt att spindlarna ska gå sönder

MelvinL skrev:

Det man ofta läser om på amerikanska forum när det kommer till tidiga 944-spindlar är ju att vänster fram går sönder eftersom att den är ihålig. Lösningen på det brukar vara 85b-86-spindlar som är lika stora men inte ihåliga, men då måste man hitta ett annat sätt att få hastighetsmätaren att snurra.

944 87-89 samt 944 Turbo (och säkert 968) ska ha större spindlar, men då måste du byta en hel del grejer, vilket iofs inte verkar vara ett orosmoment i ditt fall. Då får du dock lättare med större bromsar. Dock bygger allt 87 och senare på bredden, och det kan ju påverka fälgval och annat.

Annars finns det ju en del som kör med 996 Cup-bakvagn men det är nog både dyrt och svårt att få tag i. Vad de kör fram är jag lite osäker på, men om du letar reda på Revline-968an och V8-968an här på forumet finns det säkert info i deras byggtrådar om vad som går fort fram. Åtminstone V8an hade 996Cup bak, Revline vill jag säga hade det åtminstone ett tag men jag är osäker.

Tack för tipsen! ska kika lite, både på dom "nya" spindlarna men även se om jag kan hitta lite inspiration i trådarna du nämner.

Marcus Gustafsson skrev:

Jag vet inte om att jag har läst om att 944'ans spindlar (2 olika) är underdimensionerade? Jag är med i ett några grupper på FB för "hybrid-944'or" och i USA lägger "många" i en LS-variant. Även om den inte är supertung så har jag ännu inte sett någon skriva om att byta ut spindlarna, och då gäller det även race-944'or med stora framdäck.

Jag hade inte börjat med att vara orolig, utan fått i motorn (vad blir det???) och kört en säsong. (Men då antar jag att vi inte pratar LS-dubbelturbo med 900 hästar)

Det är som sagt kanske bara en seglivad myt då

Motorn blir antingen en vr5 20v med turbo om jag lyckas få plats med den. Har sett att vissa har problem med höjden på vr6-konverteringar. Har redan motorn över från ett annat projekt så tänkte att jag testar och ser om jag kan få den på plats. Lyckas jag inte blir det nog att gå 07k eller 1.8t-vägen istället.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

OHallberg skrev:

Motorn blir antingen en vr5 20v med turbo om jag lyckas få plats med den. Har sett att vissa har problem med höjden på vr6-konverteringar. Har redan motorn över från ett annat projekt så tänkte att jag testar och ser om jag kan få den på plats. Lyckas jag inte blir det nog att gå 07k eller 1.8t-vägen istället.

Vr5 och vr6 motorerna är ju kompakta på många sätt och vis, men de blir väl rätt höga? En vanlig v6a tänker jag är nästan enklare att få i.
924 och 944 motorerna ligger ju i 45 grader just för att få dem låga.

Har du nån originalmotor och växellåda då tänker göra dig av med?

Porsche 931 -79
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

OHallberg skrev:
Motorn blir antingen en vr5 20v med turbo om jag lyckas få plats med den. Har sett att vissa har problem med höjden på vr6-konverteringar.

Höjd på motor är aldrig ett problem, låghet på huven kan vara ett problem dock men det kan lösas.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera 1
OHallberg
Dalarna
Här sen Maj 2023

Trådstartare

safe skrev:

Vr5 och vr6 motorerna är ju kompakta på många sätt och vis, men de blir väl rätt höga? En vanlig v6a tänker jag är nästan enklare att få i.
924 och 944 motorerna ligger ju i 45 grader just för att få dem låga.

Har du nån originalmotor och växellåda då tänker göra dig av med?

Ja precis, det är höjden som blir problemet. Vissa verkar ha lyckats så hoppas att jag kan få det att fungera men vi får se. Motorn står ju redan i garaget sedan ett tidigare projekt så det är väl bara att testa om det går tänker jag

Det kan bli så att motor och växellåda kommer att bli över men det är inte helt spikat än.

Dalarna
Här sen Maj 2023

Trådstartare

Marcus Gustafsson skrev:

Höjd på motor är aldrig ett problem, låghet på huven kan vara ett problem dock men det kan lösas.

Haha sant!

Stockholm
Här sen Jun 2014

Vr5 20 v har jag några st ligger i garaget
Hör av dig om du vill ha mått eller något annat

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Har varit i transaxlevärlden sen 2003 och inte sett att det skulle vara något jätteproblem, det finns ju som sagt lite större grejer från dom senare bilarna, hubarna finns även i billet till dom senare bilarna om man verkligen vill.

Kanske bättre att lägga fokus på klurigare saker som kommer vara ett problem, typ växellådsval, och hur motorn ska få plats egentligen

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

En 5a eller 6a är coolt.
Men skulle vilja slå ett slag för originalmotorn om du funderar på en 4a.

Originalmotorn är inte så tokig som man kanske kan tro. Det är ett gjutjärnsblock med biffiga stakar (1.8T stakarna är tok-pingliga i jämförelse) och vevaxel. Det är inte så varvvilligt, men det är ju turbomatat...
Toppen är inte jättebra, men ingen katastrof med överladdning.
Vad som behövs är en intercooler och ett eftermarknadssprut, men det tänker jag du vill ha i alla fall. Turbon kan behöva en uppgradering också.

Det finns en hel del grejer också, kanske kostar mer än till en vanligare motor.
Det finns lättare stakar, stroker vevar, MLS packningar / cooper rings packningar, ARP skruvar etc. Ok, man får väl ute ut 1000 hästar, men 4-500 är möjligt.

Porsche 931 -79
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Tidiga spindlar med hål för wire var ett problem i spec 944 - men man vet ju inte, mycket var ju också att det skickades spindlar på "magnaflux" för att hitta sprickor.

Anyway, det finns ju mycket att tänka igenom här. Tänk till redan nu, du kommer vilja bygga in ABS och då är det smart att byta till sena spindlar med hål för ABS och kuggkrans på naven. Tyvärr så sitter ledpunkten relativt högt upp, man hade gärna haft den längre ner... Jag flyttade upp mina inre ledpunkter ~25mm typ men det krävdes ju lite pyssel för att få till det, Kan finnas bild i gammal byggtråd på rejsa. Jag är inget fan av fåna där tappar man man monterar för att få ner ledpunkten. Andra gillar dem och talar sig varm för det. Sellholm har såna som passar iaf.

Vill du ha Porsche bultmönster? Inte nödvändigtvis det smartaste eftersom valet av fälg blir vädligt traditionellt iom konstig bultcirkel. Nåväl, givet att du ska ha Porsche. Jag hade nog också tittat på 996/Boxster - men jag hade nog valt gt3 eller cup spindlar eftersom ledpunkten hamnar längre ner på dem. Det gör geometrin bättre från start. De passar inte rakt på dina bärarmar dock men det är väl av underordnad betydelse. Brukar gå att hitta då de inte är specieltl superintressanta - ingen (typ) bygger ju om 996 eller Boxster. Har du tyr kan du få tag på nåns avlagda kompletta ben på skroten till och med?

Tidigt Boxster ABS ska ju tydligen vara väldigt bra, "vanlig" uppgradering på 944. Google it. It's a thing. Billig och enkel att få dit.

Bak - kör 944 grejer. Det räcker långt. Vill du lyxa så flytta upp inf punkterna så slipper du en massa squat beroende på hur låg du kör den. Finns många inspirationstrådar på rejsa.

Man måste inte gå all-out crazy. Jag hade kört 968 grejer rakt av runt om MEN byggt egna krängare - speciellt fram eftersom geomtrin är usel. Och Boxster ABS. Tråkigt? Kanske, men väldigt väldigt effektivt. Kanske skulle jag satsat på bättre bärarmar fram.....sen.... Men rubbet 968 är mkt bra början.

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Skruva banåkabil
23 besök senaste veckan (430 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande