Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
ev problem med sierra cosworth?
885 besök totalt
höfläkt

Här sen Nov 2002

Trådstartare

För bekants räkning undrar jag om det finns några erfarenheter om dito bilmodell? Kända fel o slitage samt hållbarhet på maskinen vid trimning contra orginal.

Tacksam för svar.

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har läst och pratat med många som ser fördelningslådan till 4-hjuldriften som en svaghet.
som jag har förstått är det samma typ av växel som på BMW 325iX, vilket innebär kedjedrift i fördelningen.
Troligen mest sårbar om man kör amerikanska rivstartstävlingar..

Växellådan verkar också vara en svag punkt. De flesta som har trimmat verkar få byta innehll i växellåda också.

Sen är Fordarna rostkänsliga. Jag har haft en vanlig Sierra som jag lagade en hel del rost på.. Jag antar att Cosworths karosser inte är bättre i det avseendet?

Inredningen verkar det som att man ska se till att den är fräsch. Dyrt att ersätta med nya grejer om dom öht finnns att få tag på.

Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Hej

Kör en sådan bil ni funderar på sedan 1993 och för det mesta har tillvaron varit angenäm.

Förutom normal service under åren med byte av slitdelar såsom skivor, dämpare, fjädrar, koppling, bussningar har det inte varit mycket till problem. Hade otur ett tag med otur med gängpaj i toppen samt en brusten ventilfjäder under en och samma månad. (numera känd som svarta juni ) men annars har den rullat på med undantag för mindre elfel.

Vad gäller växellådan så har min hållit bra men det beror nog på att mitt körsätt inte innefattar så mycket rödljusrace. Har visserligen vänner som pajat lådan under bankörning men då rör det sig många banträffar per år och 360 ärliga hästar i motorn. Har bytt synkringarna några gånger i min, en gång i samband med köp, en till i samband med förstärkning av lådan (grupp-n kulpenade drev) och nu är det dags för en tredje gång men som sagt inga större problem på transmissionsfronten heller.

Inga problem med rost på min men så lever den ett liv utan vare sig västkust eller saltade vägar.

I dagsläget ligger nog svårigheten att finna ett fint exemplar som har haft ägare som inte bara kört utan också skött om bilen. Det jag menar är att bilarna numera är "billiga" i inköp och många glömmer bort att reservdelar och underhåll fortfarande kostar mycket (snarare dyrare nu än tidigare).

Det finns många förståsigpåare nu för tiden som skruvar på "känsla" istället för att förlita sig på fakta. Jag häpnar varje gång jag hör "...har inte råd med en bränsletrycksmätare, hur mycket ska jag skruva på regulatorn?" Det trimmas alltså utan vidare koll och man riskerar motorras som är allt annat än billigt på denna bilmodell bara för att man vill spara några hundralappar på en mätare.

Naturligtvis finns det massor av folk ute i garagen som har stenkoll också så försök hitta ett fint exemplar både vad gäller fordonet och säljaren så är chanserna större att allt går väl.

Finns mycket att läsa om dessa bilar på www.fmcs.nu

/Andreas

Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Pratas det om RWD eller 4x4?? Lådan i RWD är ju en Borg warner T5 som även sitter i mustang GT.. Lådan i 4x4 håller för vissa inte ens för 330kit medans jag vet en som kört 500+ med endast kulpenade drev.. Finns ju Fix-kit för dom som vill åka fort fort fort fort.......

885 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande