| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
Opel Ascona 1980
|
801 besök senaste veckan (3592 totalt) |
|
Re:
En Y22XE eller Z22XE från en Omega B har 144 hk och är lättare att hitta och är billigare också för den delen. _________________ Kai Anttila |
||||||
|
Re:
Problemet där blir väl att jag vill registrera bilen med ett ev. motorbyte och i och med att min bil är nyare än 1975 måste jag använda original motorstyrning och Omega B är väl utrustad med startspärr och sånt hittepå som krånglar till saker och ting jämfört med C20XE. Vet inte heller ifall Omega B har separat motorhärva eller om den är integrerad med resten av Omegans elhärva? _________________ Mikko Isotalo Opel Ascona 1980 |
||||||
|
Fick tag på en svart grill av årsmodell 80-81 för ett par veckor sedan och bestämde mig för att montera den idag.
Jämför man grillarna löst tycker jag den svarta är snyggare men monterat på min bil vet jag faktiskt inte om det blev en förbättring?
Ska låta ögat vänja sig med nya utseendet ett par veckor och se om den får sitta kvar eller om jag skiftar tillbaka till den ljusgrå originalgrillen igen.
_________________ Mikko Isotalo Opel Ascona 1980 |
||||||
|
Re:
Snabb research säger att Omega B kom 1994. Startspärr blev inte krav förrän 1996 så om Opel inte införde det direkt vid lanseringen av Omega B så kan det vara så att tidiga årsmodeller inte har startspärr. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
|
Fick tag på en trevlig pjäs som hämtades idag, kostade under marknadsvärdet och bara en sisådär 5 mil hemifrån
En C20XE från en krockad Kadett GSi -89, motorn var tänkt att hamna i en folkracebil men han som sålde motorn hade bestämt sig för Saabmotor istället så det tackar jag för
||||||
|
I brist på annat att göra så rensade jag rent XE'n lite, mest för att få den en aning behändigare att förvara och flytta runt på.
Så nu står den oljesölig och grann och väntar på bättre tider
||||||
|
En c20xe som inte slamrar i lyftare lite och läcker olja lite varstans är något fel på
Grymt roligt motor, om du vill har jahg mc-spjäll liggandes till den _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
|
Har mest hört positivt om dom här motorerna så det skulle vara kul att få ner den i Asconan,
gäller bara för mig som är lite bekväm av mig att sätta igång och bygga också
Jag uppskattar separata spjäll på motorer men jag får avstå i nuläget, tack ändå
||||||
|
Vad tänker du för låda? Enklast är ju R25 eller R25/28 från Omega A eller B men den ryms inte i originaltunneln. Finns en rätt ovanlig låda till Rekord E 1.8 (en getrag 240 med OHC svep) men dom är rejält svåra att hitta..
Sen tror jag det finns färdiga kåpor till getrag 265 och har för mig att jag sett till nån ford låda med i England.. heter dom MT9 kanske? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Re:
När jag köpte en Typ-9 låda så följde det med en adapter del och sprängkåpa till Opel. Typ-9 lådan är en gammal klassisk Ford och den finns det mycket roliga drevsatser etc att köpa. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Re:
Har en R25 liggandes sen tidigare, kostade gratis så den blir ju helt klart mest ekonomisk att använda. Den Getragen med OHC-svep du nämner känner jag till och den skulle vara ett bättre alternativ om jag ramlar över en sån. Alternativt en kopplingskåpa från en 4-växlad Rekord E/Manta B 1.8, dessa hade likadan växellåda som sitter i Asconan nu men OHC delning på kåpan. Då skulle man på ett enkelt sätt kunna använda t.ex. en Volvo M45 eller M47 låda, bara en adapter mellan låda och kåpa som krävs då. Ford Typ 9 är smidig i formatet och kopplingskåpor för Typ 9 mot C20XE finns att köpa. Men lådan är ganska lång och har inget löst spakställ så då får man spaken längre bak än jag vill ha den. Så det lutar mot R25:an jag redan har tror jag. _________________ Mikko Isotalo Opel Ascona 1980 |
||||||
|
Re:
Ja det borde kunna bli en trevlig bil med XE'n, mer effekt och lite lägre vikt borde resultera i en en ganska välbalanserad bil. _________________ Mikko Isotalo Opel Ascona 1980 |
||||||
|
Jag kör med en omsvetsad låda från BMW 525TDS i min seven med rakställd xe. Relativt enkelt att ordna med koppling mm då KL-racing har lameller för BMW-lådan och i rätt diameter och tjocklek dessutom billigt
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
|
Re:
Det vet jag inte för jag mäter på annat vis _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
![]() |
Andra projekttrådar
Opel Ascona 1980
|
801 besök senaste veckan (3592 totalt) |