| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
|
33 besök idag (142450 totalt) |
|
Peter använder en led från en BMW X3, om jag inte minns fel, på sin E46 M3 GTR. Leden är iallafall hämtad från en annan BMW modell, står i hans tråd.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||||
|
Placeringen i höjdled är rätt kritisk för bump steer.
+/- 5 mm i höjd kan ge betydande ändringar i geometrin. Man kan förstås kompensera genom att ändra höjden för styrleden i spindeln men det gäller att prova, och mäta... _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
|
Re:
På min fungerade det inte med längre stag mellan krängare/ ben, krängaren kommer för nära länkarmarna då. Så jag fick bygga om krängningshämmaren. Rattaxeln tog jag från en 1-serie, årsmodell 2000. Övre delen använde jag E-46, nedre del från 1 serie. Hylsorna på axeln passar i varandra. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
|
Re:
Tack för tipset, Jag mätte avstånd mellan frambalkens nedre infästning och radiellt center vid inre ledpunkten för styrstaget. Hydralservot. 30.5mm Eservot. 26mm (då ligger kuggstången på max avstånd från oljetråg, inte som på bilden) Elservot går justera infästningen i höjd så jag siktar på nära orginal men samtidigt utan kontakt med oljetråg, etc.
Krängaren går kanske fästa i länkarmar istället ? Hur byggde du om ?
Blir perfekt. Har beställt en sådan från ebay för 15 euro nu. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||||
|
Re:
Har bilder i andra telefonen, fixar under helgen. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
|
Krängaren blir vekare om du sätter den i bärarmen, fj ben är bäst.
Ang rattaxelknuten - ska det vara samma som e46 men med knut istf hardy? Jag sökte som en galning förut och hittade denna: https://uniball.fi/en/tuote/bmw-stee Men det var nåt lurt med den... Minns inte vad. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||||
|
Re:
Jo, men det måste ju gå fritt också. krängaren är en kraftigare från z4 eller något liknande.
Leden ser ut så här. misstänker det blir bolt on.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
|
33 besök idag (142450 totalt) |