Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7489 besök totalt |
När jag tänker efter så är det ni säger uppenbart. ![]() |
||||||||
Ja, låt oss nu bara hoppas att Erik B inte tagit sig vatten över huvudet. Mina funderingar till trots - det kan ju funka i alla fall... Nu är bara frågan: Hur provar man ut att det funkar? Två ton Audi, kokheta bromsar, tvåhundra knyck och bromspedalen i botten... Bläää... ![]() _________________ -- |
||||||||
Du har ju förutsatt att kolvarean är större, det är ju inte säkert och dessutom så tror jag Audi inte snålar lika mkt på bromssystemet som Volvo. om man vet vad TÜV-godlännande står för så borde man inte oroa sig, det är just ett säkerheten som testas av dem. Sen körde jag mkt bana med min M5 som garanterat nådde högre hastighet på rakorna än Eriks Audi kommer att göra. Det har funkat att bromsa gång efter gång efter gång med Movitbromsar medans jag däremot kommit med över 250 km/h på mätaren på Anderstorp och trampat pedalen i botten pga kokande standardbromsar som tur var hade jag sinnesnärvaro att pumpa med pedalen. ![]() |
||||||||
Mmm... Som du säger: det är ju inte säkert, tror och borde. Jag vill då inte bromsa med nåt av dom orden i bakhuvudet. Testa hårt! Gonatt. ![]() _________________ -- |
||||||||
jag är villig att slå vad om att originalbromsarn ger upp långt tidigare pga av överhettning, sätter du emot? ![]() |
||||||||
I vilket fall körde jag rätt hårt till jobbet precis och gjorde en del inbromsningar från rätt höga hastigheter, inga paniksaker men ändå från 180 - 140 och liknande. Det är svårt att låta bli när turbon laddar så fint i den här temperaturen
![]() Tänkte att det är lättare att känna om bakbromsarna är varma än att hålla på med en massa ABS-säkringar och låta nån annan kolla. Bakbromsarna var rejält heta vill jag lova. ![]() Dessutom, när det gäller volymen i kolvarna är jag inte säker på att de skiljer så mycket mellan Movit och original. Original sitter också 322 mm skivor och oken är ungefär lika i storlek. Däremot skiljer det i konstruktion. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||
Jag frågade en kille som jobbar med utveckling av ABS, ESP, etc hur EBD fungerade. Hans svar följer här:
The goal of EBD is to eliminate mechanical static or dynamic proportioning valves. These valves are undesirable due to high cost of the part, and their static nature. Dynamic proportioning valves were used by some higher end cars to account for varying loads and weight transfer situations, but these cost even more $$ and also tend to be unreliable. Enter in the crafty ABS guys who see an opportunity to offer functionality to the OEM's, at zero per-part-additional manufacturing cost (the only costs being development of the software). EBD is basically ABS-light. The goals of this are to offer perfect brake proportioning for every condition, even out front/rear pad wear (huge concern in USA trucks with large load variations, rear pads would last 100k miles and front pads would die at 5k miles), and minimal driver feedback. The principle of operation is to use the ABS software and sensor package to detect slip at the rear end. At this point the rear pressure circuits are isolated from the master cylinder, and fluid/pressure is relieved from these circuits until the slip is at a desirable level (a very small amount). This fluid goes into a low-pressure accumulator in the ABS unit. Unlike normal ABS, the pump/motor is NOT run to return this fluid to the master cylinder, since this is the root cause of the vast majority of ABS noise and pedal feedback. Depending on the system, the EBD may then add back small amounts of pressure to the rear if the wheels go completely out of slip, this is the only time the driver will barely feel EBD at all, very small drops of the brake pedal as fluid is re-added to the circuits from the master cylinder. At the end of a normal EBD/DRP stop, the fluid that was relieved into the low-pressure accumulators will now flow back to the master cylinder on it's own (once the master cylinder pressure reaches zero, then the pressure in the accumulator is enough to push the fluid up to the master cylinder) Should a the amount of pressure relief at the rear axle exceed a set amount, or if the fronts start to slip as well, then normal-ABS is activated. I can only postulate that some EBD systems may be set to work either direction - it will first do proportioning on the first axle (front or rear) that goes into slip, and then reverts to normal ABS when a certain amount of control activity is exceeded or if both axles go into slip. EBD is now being further enhanced in some systems that have information from steering and yaw-angle that comes with full yaw-stability control (DSC, PSM, etc), such that it will vary proportioning side to side when braking in a turn to help the vehicle stay on the intended path of steering. Generally if you have a car that has EBD, this means that there is no prop valve. Therefore the rear brakes may be "oversized" when the car is lightly loaded. By increasing the front brake size, you will even this out and may even minimize the amount of EBD intervention. Then in a fully loaded situation, you may find yourself over-braked in the front. This should not be a huge problem if you have EBD that works for both axle, and if not, then you may just increase ABS activations. With respect to normal ABS operation, and yaw-stability control, the big brake upgrade kit carries a possibility of slightly upsetting the optimized calibrations for the ABS and DSC brake intervention pressure control. While ABS is certainly adaptive, since it is running blind with respect to actual pressure on each wheel, a large amount of calibration is done in development to best predict how long the ABS valves have to actuate to add or reduce slip (makes a better first and second guess and allows tighter control at the desired slip level), and this is greatly affected by the size of the brakes. Forts. följer |
||||||||
You may find ABS activations, and yaw-control brake interventions to be a
little more rough and severe with such an upgrade, the amount of this change will depend on the ABS system itself. For example with my early 90's Audi's, the ABS was so under-optimized for each application, that changing the front brake size had little effect on the ABS performance. In my personal opinion, the benefits of a big-front-brake upgrade outweigh the minor disadvantages, especially as ABS and EBD technology just gets better and better. |
||||||||
Lång utläggning men det är fortfarande som jag trodde:
EBD har ingen möjlighet att proportionera trycket mellan axlar i något annat än 100% inbromsning, dvs. den måste triggas av "wheel-slip". Och slutgiltigen, större frontbromsar kan förandra saker med tanke på fördefinerade värden för ABS som är programmerad för en viss storlek på bromsar. Detta är antagligen inget viktigt för personbilar men en snabb banbil med R-däck eller slicks (dvs. bra kontakt med vägen och stor inbromsningsdecceleration innan hjullåsning) kommer inte att ha någon nytta av EBD om man inte trampar i botten och triggar hela baletten, och då har viktförskjutningen redan skett. Kanske hårklyverier med tanke på att ABS är utmärkt hjälpmedel men balanserad bromsverkan från 0% skulle definitivt förbättra inbromsningsförfarandet... Jaja...det är kul att spekulera i alla fall :-) P.S. och även om ABS-en och EBD-n går in och räddar en från att ploga sig fram med fastlåsta frambromsar så kommer den inte att kompensera faktum att bakbromsar är klena, rent termiskt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Att den triggas av wheel-slip är inte samma sak som att det krävs maxbroms. Fö så är det ju just vid maxbroms som det spelar ngn större roll annat än ur slitagesynpunkt. Sen undrar jag om du tycker att det är bättre men klena bromsar både fram och bak för det låter onkeligen så? Dessutom behövs visst det här betonas ytterligare: In my personal opinion, the benefits of a big-front-brake upgrade outweigh the minor disadvantages, especially as ABS and EBD technology just gets better and better. Värt att ha i åtanke är att det kommer från en kille som jobbar med just denna typ av system och tillbringar stor del av sin arbetstid i bilar på diverse testbanor såsom Arvidsjaur, Ringen m fl. Han är dessutom hängiven banåkare sedan flera år. Mig veterligen finns det ingen på detta forum som har vare sig den kompentensen och erfarenheten av dessa system eller den förståelsen för hur bromssystem fungerar. |
||||||||
Ett scenario:
Jag åker i en ganska tvär kurva som dessutom är skymd, jag har större bromsar fram än bak, d.v.s inte standard. Underlaget är inte idealiskt, ex. snö, regnvåt asfalt, grus etc. Jag får syn på ett råddjur/parkerad bil/ bilvrak på vägen, jag har inget annat alternativ än att väja och bromsa, dock ej maximalt. Vad händer med bilen när man förändrat fördelningen fram och bak?. Finns risken att bakänden åker ut i kurvans ytterkant?. Jag kör mycket sällan med full gas eller full broms i mindre idealiska väglag, så där kommer min fråga om EBD, räddar det situationen åt mig även om jag förändrat proportionerna fram och bak?. Eller är ABS räddaren i nöden och lättar på frambromsarna och behåller full bromsverkan i proportion till pedalkraften?. Ni förstår min poäng eller?. ![]() _________________ Kör cheva numer. |
||||||||
ok då, jag addrerar lite fler bilder. :ace:
BBS RXII blir nog fint till sommaren. Tur man flyttar från kniv-Söder till lugnare områden... ![]() Skillnaden i beläggarea. ![]() ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||
Nej, ABS löser inte det problemet...i en sådan situation så kommer bakhjulen att greppa mindre tills dom börjar låsas, det är först då ABS har en chans att "lösa problemet" ... med jättebreda däck och gott om marktryck så kommer inte ABS att ha någon chans att ingripa tills hjulens adhesion övervinns av bromsar dvs. först under väldigt hård inbromsning... Faktum står kvar, EBD kan inte göra ett suck för att omfördela bromskraften under icke-låsa-hjul inbromsningar och är såledess ingen substitut för riktig bromsvåg...eller (som det bör vara) balanserade fram-och-bak bromsar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Det är ju väl känt att moderna bilar har bromsvågen helt "fel" ställd pga att ABS'en tar hand om balansen mellan fram o bak vid full bromsning. Och vid mindre än full broms så låter man bilen bromsa i lite "obalans" mellan fram o bak.
Därför ska man vara försiktig med att ta ur ABS-reläna på vissa bilar. Så vitt jag hört gäller det _speciellt_ nya Porschar faktiskt. _________________ ![]() |
||||||||
Vad är det ABS inte löser? om greppet bak blir för dåligt så kommer bakhjulen att låsa upp och då reagerar ABS:en så var ligger problemet? |
||||||||
M.a.o kan man få sämre bromsverkan för bakbromsarna inte jobbar på lika mkt som förut som t.ex väja för ett hinder i en kurva eller inbromsning i ett s.k "älgtest" ?.
Erik kan prova detta under kontrollerade former och återkomam med omdömet?. _________________ Kör cheva numer. |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7489 besök totalt |