|
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382
Trådstartare

31 Okt 2004 18:14
tappar man bensin i kurvorna med weberförgasare?
Har tänkt att öppna  andningsvägarna på min gamla volvo-motor i vinter.
Det blir sniklösning tillsvidare med dubbla weber 48or som jag har liggandes.
Funderar på om det kan bli problem med bensintillförseln vid hård kurvtagning, nån som har erfarenhet av detta??
Alla tips o trix för hård kurvtagning med dessa antika förgasare är välkommet  .
_________________ Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366
Hjälpmoderator

31 Okt 2004 18:27
Div andra Weberar har jag hört problem i kurvor med men ej med DCOE, för det är väll det du har???
_________________ Johan Sjölinder
|
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382
Trådstartare

31 Okt 2004 18:31
Javisst, det är 48DCOE som jag har. De kan funka bra i kurvor alltså?
_________________ Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
|
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487

31 Okt 2004 18:32
Lite OT men fixa fram nån som kan ställa in dom  är värt varje krona , blev stor skillnad på min FD motor
_________________ Krister Andersson.
Finspång - Kalix
BMW 325ti
En upptagen Man
|
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653

31 Okt 2004 18:34
Henrik Carlsson skrev: | Javisst, det är 48DCOE som jag har. De kan funka bra i kurvor alltså? |
Visst, har du bara en bra bränsletillförsel fram till förgasarna så är det inga problem.
_________________ Mikael Persson
|
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382
Trådstartare

31 Okt 2004 18:34
Det finns med i planen att åka till en proffesionell weberjusterare. Men tack ändå  .
_________________ Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
|
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382
Trådstartare

31 Okt 2004 18:39
PDE skrev: | Henrik Carlsson skrev: | Javisst, det är 48DCOE som jag har. De kan funka bra i kurvor alltså? |
Visst, har du bara en bra bränsletillförsel fram till förgasarna så är det inga problem. |
Jag har en redtop bränsle pump o en filterking tryckregulator, kan det räcka mån tro??
Behöver man ha en catch-tank före en sådan pump för att säkerställa bränsletillförseln, eller funkar det ändå?
_________________ Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
|
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747

31 Okt 2004 19:03
Det skall funka med de grejorna. Har själv åkt bl a långlopp med detta i 2 olika bilar de senaste 3 åren utan problem.
_________________ Rikard Ahlin
|
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382
Trådstartare

31 Okt 2004 19:11
Låter ju kanonbra!  Tack för hjälpen.
_________________ Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366
Hjälpmoderator

31 Okt 2004 19:13
citat:
Behöver man ha en catch-tank före en sådan pump för att säkerställa bränsletillförseln, eller funkar det ändå?
Hmm det enda jag skulle se som problem, om det är problem, är om det inte är tillräckligt med skvalpplåtar i tanken så pumpen suger luft.
Hur är ÅÅÅpel tanken skapt????
_________________ Johan Sjölinder
|
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382
Trådstartare

31 Okt 2004 19:15
fuling skrev: | citat:
Behöver man ha en catch-tank före en sådan pump för att säkerställa bränsletillförseln, eller funkar det ändå?
Hmm det enda jag skulle se som problem, om det är problem, är om det inte är tillräckligt med skvalpplåtar i tanken så pumpen suger luft.
Hur är ÅÅÅpel tanken skapt???? |
Det är en insprutartank från ascona/manta b, jag har fått för mig att det är nån form av skvalpskott i den iallafall.
_________________ Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366
Hjälpmoderator

31 Okt 2004 19:22
Skulle jag vara i dina kläder skulle jag prova och se. Allså inte häva dit massa onödigt junk i onödan.
_________________ Johan Sjölinder
|
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 729

31 Okt 2004 19:24
Insprutartank från AsconaB funkar alldeles utmärkt sitter inbygd "catchtank" i dom
_________________ Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
|
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382
Trådstartare

31 Okt 2004 19:28
Vi provar! Nu har jag ju iallafall lite mera kött på benen.
_________________ Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
|
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747

31 Okt 2004 19:29
om jag fattat det rätt så funkar flottörhuset som catchtank?! Funkar gör det iaf!
_________________ Rikard Ahlin
|
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313

01 Nov 2004 01:28
Henrik Carlsson skrev: | Vi provar! Nu har jag ju iallafall lite mera kött på benen.  |
Hör av dig om du vill ha hjälp av nån som är kunnig på att justera in och bestycka dom..
jag bor 3 mil från dig... samma snubbe ska justera in mina 3 st till min bmw sexa
_________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
|
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893

01 Nov 2004 10:16
Mitt tipps är att montera två matchade vacuum mätare, då har du koll på att synkningen funkar hela vägen till fullgas, samt att du ser om justeringen skakar så att ena förgasaren står fel. Det finns små och fina mätere till hojar för ändamålet. INGA balanseringsrör mellan kanalerna som balanserar bort möjligheten att läsa mätarna. Balansrör behövs bara om gasarna står fel. Då är en stor del av "Weberproblemen" borta.
Göran Malmberg
_________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382
Trådstartare

08 Nov 2004 18:32
Tackar för alla tips!
Ska kolla synkningen på webrarna med vacuum-mätare. Hittade en billig vacuum-mätare på biltema för 79:- kanske kan funka med två såna om det är någorlunda matchade.( För lite lågbudgetjustering  iallafall.)
_________________ Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
|
|