| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lufta bromsar vx220/speedster
|
18 besök senaste veckan (488 totalt) |
|
Har bekymmer att få ut luften som det verkar ur bromssystemet efter bromsvätskebyte. Från att ha varit stabil i alla inbromsningar så är den nu väldigt nervös men bara när man bromsar riktigt hårt. Annars känns det normalt Känslan är att abs:en går in och framvagnen börjar jazza Har kört med tryck/släpp och en kompis i förarstolen. Luftat nu 3 ggr men fortfarande lika. Vid andra luftningen kom en större luftbubbla men vid tre tillfället ingen luft alls. Läst på diverse engelska forum att framoken kan vara svåra att få ur luften ur. Sen är jag osäker om jag haft handbromsen åtdraget (är mekanisk som trycker på nåt vis bak likt på många VAG). Vet inte om det spelar någon roll? Är trycksättning med sån där mackapär via behållarlocket bättre? Har Ferodo DS3000 fram och Toyo 888R på vid provkörning. Blir värre ju varmare allt blir. Först vid kalla däck och bromsar känns det normalt Aldrig haft problem likt detta utan har alltid funkat bra med tryck/släpp. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
|
|
|
Borde inte kunnat komma luft i ABS:en då jag tömde behållaren med en sugpump (jättepipett) och sen fyllde fullt innan luftning. ABS:en borde inte fått luft. Eller missar jag något?
Finns nåt man kan aktivera med rätt handdator för ABS men det går inte med min mjukvara tyvärr _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
|
Framoken(har dessa på golfen) är jobbiga att "lufta"
Mitt tips är att skruva loss, montera en träkloss mellan kolvarna, håll inkommande slang NERÅT, och luftnippeln uppåt, gärna lite framåtlutad så bubblan i första kolven tvingas ut i "röret", sen tilta oken så att luftnippeln blir översta punkten. Klart! 🤪 Man ska älska AP-racing för denna process OM de finns luft i kolvarna... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
|
Tackar för tipsen. Känslan är att det sitter luft i oken då allt blir värre upp i temp och beläggen bettar bättre.
Ska införskaffa en sån där tryckluftare på bilbuttericks och prova igen med oken lutade som Jovani beskriver. Hoppas det löser allt _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
|
Bästa lösningen är att plocka av oken och be din lokala mekaniska verkstad planfräsa och gänga dom för banjonippel på sidan. Sedan sätter du en luftnippel på gamla inloppet. Så var tanken från början från AP med oken, men lotus valde att snåla och undvika ett bearbetningsmoment.
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
|
Gjorde en insats idag och jag tror mig lyckats nu. Var troligen en kombination av luft i både abs-enhet och framoken. Lite svårt att säga på dåliga vägar runt där jag bor men det är i vart fall väldigt mycket bättre
Bromsade på grusväg ett gäng ggr så abs:en fick jobba och sen luftade jag med trycksatt behållare samt både vred och knackade på framoken. Tog två vändor men nu känns det rimligt _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
![]() |
Skruva banåkabil
|
18 besök senaste veckan (488 totalt) |