Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsvätska 2026?
22 besök senaste veckan (827 totalt)
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Bromsvätska 2026?

Vad ska man ha för bromsvätska i sin banåkarbil nuförtiden, och var köper man lämpligast sin bromsvätska? Inser att min kunskap i ämnet är, ehum, något daterad.

08
Här sen Apr 2005

Re: Bromsvätska 2026?

Kraniel skrev:
Vad ska man ha för bromsvätska i sin banåkarbil nuförtiden, och var köper man lämpligast sin bromsvätska? Inser att min kunskap i ämnet är, ehum, något daterad.

Hej Bullen!

Eftersom jag har personlig erfarenhet av att du kör som en romsk biltjuv på fultjack tipsar jag ödmjukt om

https://www.amazon.se/dp/B0048KV0D4?tag=pricerunnersw-21&linkCode= . . . .

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Skulle säga Motulen som är länkad är mest bang fortfarande. Brukar handla den på skruvat.

Eksjö
Här sen Feb 2015

Motonet har RBF600 på hyllan i sina butiker. Även Redlines sortiment om man letar efter de vätskorna.

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re: Bromsvätska 2026?

Tack för tips. Det är alltså fortfarande RBF 600 man ska ha. Bra.

kolja skrev:
du kör som en romsk biltjuv på fultjack

Jag vet inte om det är bra eller dåligt...

Mönsterås
Här sen Jul 2008

ATE Typ 200 är samma som gamla ATE Blue Racing men utan det blå färgämnet
https://www.amazon.se/dp/B08QNKM3KV?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag har kört Motul RBF600 genom åren. Numera köra jag RBF700. De verkar rätt lika våt men 660 och 700 är bättre när vätskan är fräsh. Satte ihop detta till senaste bytet så priserna är kanske inte samma som dagens.

Rbf600
Våt 205
Torr 312
125kr

Rbf660
Våt 205
Torr 325 +13C
179kr

RBF700
Våt 205
Torr 336 +24C
219kr

Behållarna på min bil rymmer totalt 0.4l plus ledningar och ok dvs 0.5 liter räcker för att komplett byte. Är det värt 94kr extra per bromsvätskebyte för bromsvätska som inte kokar lika lätt? För mig är det det då mina frambromsar går varmt.

Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Andreas Millbro skrev:
Jag har kört Motul RBF600 genom åren. Numera köra jag RBF700. De verkar rätt lika våt men 660 och 700 är bättre när vätskan är fräsh. Satte ihop detta till senaste bytet så priserna är kanske inte samma som dagens.

Bara en nyfiken reflektion/fråga:
När tråden kom så började jag googla och hittade ett gäng sidor/trådar om RBF och andra bromsvätskor.
På några amerikanska forum diskuterades just RBF och skillnaderna, kontentan var att vätskor med högre kokpunkt snabbare sög åt sig vatten och då kom man in på behovet av att byta vätska flera gånger per säsong för att hålla kokpunkten uppe. Där fanns det två "läger", RBF600 ger bra prestanda för priset och räcker en säsong, RBF660 och högre ger ännu bättre prestanda men behöver bytas 1-2 gånger under pågående säsong

Har det varit en fundering, eller är det kanske så att vi har för kort säsong i Sverige så det behövs inte?

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Andreas Millbro skrev:

När tråden kom så började jag googla och hittade ett gäng sidor/trådar om RBF och andra bromsvätskor.
På några amerikanska forum diskuterades just RBF och skillnaderna, kontentan var att vätskor med högre kokpunkt snabbare sög åt sig vatten och då kom man in på behovet av att byta vätska flera gånger per säsong för att hålla kokpunkten uppe. Där fanns det två "läger", RBF600 ger bra prestanda för priset och räcker en säsong, RBF660 och högre ger ännu bättre prestanda men behöver bytas 1-2 gånger under pågående säsong

Har det varit en fundering, eller är det kanske så att vi har för kort säsong i Sverige så det behövs inte?

Så vitt jag förstått det så spelar det faktiskt rätt lite roll med värmecyklerna, vätskan drar åt sig fukten oavsett. Det påverkar till viss del, men försvinnande lite i förhållande till ren tid.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

OscWan skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Andreas Millbro skrev:

Så vitt jag förstått det så spelar det faktiskt rätt lite roll med värmecyklerna, vätskan drar åt sig fukten oavsett. Det påverkar till viss del, men försvinnande lite i förhållande till ren tid.

Om vätskan drar åt sig fukt verkar bero på hur mycket luftutbyte det är. Om det är en stängd behållare så finns det en väldigt liten luftvolym och därmed en väldigt liten mängd vatten i luften. Tittar man på temperaturerna har ju 660 och 700 högre torrkokpunkt men samma våtkokpunkt. Jag har inte sett belägg för att vätska med högre kokpunkt drar åt sig vätska snabbare. Jag har bytt varje eller vartannat år med luftning inför banträff ibland.

Det viktiga verkar vara att det är stängd behållare, ett bromssystem är en stängd behållare, annars har man andra problem med läckage. Man kan se i denna video att vätska som har körts på bana och sen försvarats i stängd behållare fortfarande är ok enligt provaren.

Sen kan man hävda att kokar man fräsh RBF600 vätska så går bromsarna så varmt att man troligen har så hög temperatur att beläggen får problem eller att dammtätningar får kort livslängd.

krullibull
Eksjö
Här sen Feb 2015

När snacket ändå går så upptäckte vi i helgen att RBF600:an verkar ha bytt färg. Från gulaktig till helt ofärgad, ser mer ut som transformatorolja.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Det var rätt behändigt förr när det fanns bromsvätska med olika färg, så att man kunde se när den nya fräscha kom fram. Har funderat ibland på hur mycket man försämrar egenskapen på vätskan om man droppar en halv droppe BTB (Bromtymol blått) färgämne i vätskan. Någon som testat?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

blixten skrev:
Det var rätt behändigt förr när det fanns bromsvätska med olika färg, så att man kunde se när den nya fräscha kom fram. Har funderat ibland på hur mycket man försämrar egenskapen på vätskan om man droppar en halv droppe BTB (Bromtymol blått) färgämne i vätskan. Någon som testat?
"droppe", innebär vattenlösning.Torrt pigment som löser sig i PEG?

Störande bakgrundsmusik.
Jag skulle inte ha skakat på det viset, utan blandat försiktigt direkt i ursprungsflaskorna, och inte ha så bråttom.
Jätteförpackning https://www.bauhaus.se/fargpigment-nitor-koboltbla-200g

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Vill påstå att man väldigt tydligt ser om det är fräsch eller "kontaminerad" vätska på Motulen.

Citera
Skruva banåkabil
Bromsvätska 2026?
22 besök senaste veckan (827 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande