| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Porsche 924 och 204cm förare? Är det ens möjligt?
|
280 besök senaste veckan (537 totalt) |
|
Hej! Har en liten fråga till Porsche-folket som kör 924/944. Jag har på senare tid kollat in dessa modeller och funderar på att skaffa en. Dock så är jag 204cm lång, så jag vet att många sportbilar är inte byggda för lite längre personer. Hur står sig Porsche 924/944 för långa personer? Tanken är att isåfall ta ur originalstolen och köra med en sitta-still stol med lågt fäste. Samt att om man kör bana nångång så behöver ju även hjälmen få plats. Alla tips o trix är välkomna. Och gärna om det finns nån lång person som själv kör 924/944. Mvh// Chrille _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||||
|
Jag ringer in mr ErikD i tråden, han har ju pysslat lite med stol och läge för att få det på plats i sin kompressormatade 924, han är väl nästan 2m iaf. Du borde provsitta hans bil och se hur en lite anpassad bil känns
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Jag med mina ynka 1,88 har vid aktiv körning behövt ha stolen långt fram men rejält tillbaka-lutad för att det ska funka mot taket, och då sitter min sitta-still-stol an mot golvet i bakänden. Du lär även behöva lite rejäl rattspacer/eftermarknads-nav. I nödfall har plastis plast-lock istället för targa-luckan eller till och med helt plasttak i plast.
_________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||||
|
Re: Porsche 924 och 204cm förare? Är det ens möjligt?
Jag själv är bara 184, men min kompis på 195cm hade inga problem i min 944. Då har jag dock skalstolar monterade så nära golvet som möjligt. Sen beror det ju på om man är lång i benen eller lång i överkroppen, han är mest ben så kunde skjuta bak sig och fortfarande sitta rimligt. _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
|
Re:
Om man tar bort taklucka och ersätter med glasfiberplatta så borde det bli mer plats eller hur? _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||||
|
Re: Porsche 924 och 204cm förare? Är det ens möjligt?
Jag skulle nog säga att jag har lite längre ben än överkropp. Typ 55/45 kanske. 😊 _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||||
|
De flesta kan relatera till benlängd i tum (jeansmått).
Om du har 38" eller 42" så blir det lite olika lång överkropp av dina 204cm.
|
||||||
|
Re:
Nej, stödstrukturen för takluckan bygger ner. Behöver byta hela takplåten för att bli av med den. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
|
Jag tänker att bilar är lite som skor, det går inte riktigt att jämföra från person till person utan man får testa så att det passar sin egen körställning och figur.
Såg nu att du bodde i Järfälla TS, om du vill komma och provsitta min 944 finns den i Danderyd. Släng iväg ett PM isf. _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
|
Re:
Precis, det är inte själva luckan som tar plats. Tur att bägge mina är snikutrustade utan lucka. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Har en 944 med den tidiga helt manuella luckan, sitter skalstol som går att få ner lite om man vill och är 191cm.
Inga problem att köra, med hjälm på kan det var lite tight uppåt ibland men inga större problem. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
Mitt recept på relativt lång förare (194cm) i en 924:a är följande.
Rattspacer för att flytta ratten bakåt (och uppåt något). Skalstol utan glidskenor monterad mot golvmattan i bakkant och bakåtlutad för att flytta huvudet bakåt till ett område i takluckan där det finns lite mer plats. Resultatet blir att jag har relativt gott om plats för både ben och armar. Med hjälm på så har jag 3cm luft mellan hjälmen och taket. För att skapa ännu mer plats kan man nog flytta stolen lite längre bak med hjälp av custom sidofästen till skalstolen och möjligtvis hitta en skalstol med mer tillbakalutad vinkel på ryggstödet. Du är välkommen att prova på plats om du har vägarna förbi Sorunda nån gång. [/img]
_________________ Erik Danielsson |
||||||
|
Re:
Tackar utförligt recept. Vore ju kanon att eventuellt provsitta, dock så är det sällan jag är söder om stan. Har du möjlighet att mäta hur långt det är mellan lägsta punkt av undersida stol och upp till tak? Så kan jag få ett hum om jag har för lång överkropp. 😊 Jag har en sparco evo xl stol som är den bredaste jag hittat på marknaden. Mvh _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||||
|
Re:
Arlanda TT1 på måndag, då borde denna och min 924a finnas på plats
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Re:
Jag får det till 106cm mellan golv och tak i min bil när jag mäter enligt bilden nedanför. Ja och som Cedric skrev så kommer både han och jag vara på Arlanda test track måndag kväll den 8:e om du vill provsitta norr om stan :-)
_________________ Erik Danielsson |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
280 besök senaste veckan (537 totalt) |