Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S, a.k.a Bengt S -Kinnekulle igen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
654 besök senaste veckan (18339 totalt)
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Re:

JohnC skrev:
carl.josefsson skrev:
JohnC skrev:
Cayman S är ett klockrent val av banbil som även funkar till vardags. Hur har du löst avstägning av antispin/antisladd?

har inte löst just det då enda lösningen jag hittat är att koppla bort "yoke-sensorn" men med det sagt har jag inte upplevt så stora problem med att antispinnsystemet kliver in när jag kör med det "avstängt" utan att det finns fortfarande lite lekutrymme kvar.

/C

Vi har haft en rad Cayman S bilar i PCSR och där har problemet blivit att så länge du kör bilen på 90% så är bilen fantastisk men när du står upp och står så sliter den väldigt mkt bromsbelägg då en vissa antisladd alltid finns i bakgrunden. Ingen har löst problemet i Sverige vad jag vet men eftersom bilarna går i olika i serier i Europa så borde de finnas en bra lösning. Boxster S som jag tävlade med förr kunde man bara dra ett relä ur så var alla hjälpsystem utom ABS bortplockade.

Om du kommer på eller får reda på hur man faktiskt gör för att helt stänga av så får du gärna meddela mig för det öppnar upp för Cayman S i tävlingssammanhang utan att man får koppla ur ABS (vilket de flesta har gjort så här långt för att spara bromsbelägg).

Som jag har förstått det så ska det lösa sig genom att koppla bort just yoke-sensorn för utan signal om hur ratten står så blir det svårt för systemet att fatta hur det ska "agera"

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Jag har gjort lite efterforskningar i ämnet och i USA var det någon enhetsserie som körde helt bortplockat system och motorsport-ABS så det kändes inte som ett alternativ. En del har kopplat bort yaw-sensorn och det ska stänga av antisladd men bibehålla ABS men det verkar vara lite oklart om allt faktiskt stängs av helt. Att koppla bort yoke/styrvinkelgivaren som nämnt ovan har jag inte läst innan men det borde kunna ge liknande effekt.

Problemet är som John C skriver att systemet inte går att inaktivera helt. Även med "PSM Off" så går antisladden in om ABS aktiveras, för att sedan automatiskt återgå efter en stund (lampan lyser hela tiden och man behöver inte stänga av själv igen med knappen). Utan sportläge sker detta om minst ett hjul aktiverar ABS, i sportläge krävs det ABS på två hjul. Jag har inte upplevt detta som ett problem i konbana men jag har ju inte testat utan (t.ex. genom att bryta strömmen till yawsensorn.) Med PSM igång går det dock inte att köra konbana alls, blir helt kaos.

Att hålla in PSM Off-knappen länge som på en del andra bilar ska tydligen inte funka, jag har för mig att en annan lampa än den vanliga tänds men att detta bara är en felvarning för att systemet tror att knappen har fastnat i intryckt läge.

Den elektroniska diffbromsen som använder ABS-systemet för att bromsa spinnande hjul är aktiverat hela tiden och bidrar också till varma/slitna bakbromsar, detta är inte säkert att det inaktiveras med bortkopplad yaw/yokesensor heller.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S, a.k.a Bengt S -Kinnekulle igen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
654 besök senaste veckan (18339 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande