Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 47, 48, 49
29 besök idag (155296 totalt)
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Nu när du är där, kan du fråga hur man förstår vem som har arrangemanget på banan?? för de har mycket bokat som det ser ut som, men inte för vem......
Har försökt att hitta en trackday... men deras hemsida är helt kass...

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Allt på samma gång: Detta inlägg innehåller både en fet besvikelse, arbete för att färdigställa inför första tävlingen och ett filosofiskt möte mellan generationer.

Vi river av det bittra plåstret direkt: Mitt försök att faktiskt delta i SPVMs tävling på Rudskogen föll ytterst platt. Passande uttryck för att beskriva resultatet är t ex: "Inte ens tavelträff", "Epic fail", "Platt fall", "Fiasko", "Magplask", "Nitlott", "To hell in a hand-bag" samt "Total bust".

Ja, det var alltså dags för första tävlingen med Westfielden på 10år och den första tävlingen med denna uppgraderade Westy 2.0 vi nu skapat. Jag gillar Rudskogen skarpt och såg fram emot att äntligen få härja lite med min nybyggda räserbil, även om alla förväntningar om prestationer var ytterst låga. A-l-l-t var nytt och oprövat bortom ett par fega varv runt Kinnekulle Ring. Otestat, icke injusterat, icke inställt och framför allt rattat av en förare med extremt mycket ratt-rost.

Efter Kinnekulle beslöt jag mig för två huvudsakliga ändringar i avsikt att ge mig bättre förutsättningar att uppnå en fungerande räserbil till tävlingen. 1: Byt till ett enklare system för växlingarna, helt oberoende av hastighetssensorer och ABS-enheter och 2: Acceptera att jag får klara mig utan ABS på första tävlingen. Lösningen blev att knåpa ihop några enkla mekaniska paddlar, kombinerat med en växelwire.

En samling alu-plattor (kombinerat med ett par kilo tejp) har sett till att det nu är tätt runt kylaren och att luften som leds in genom fronten också pressas genom kylaren.

Diffusern byggdes klart. Jag har tidigare mekat ihop skelettet i stål, men inte hunnit klä den med alu. Skelettet behövs, för själva Westfielden slutar liksom strax efter bakhjulen. Bakom det är det bara lite sladdrig glasfiber och ingenting alls som man bör fästa mer än lite sladdar i. Så, diffusern måste liksom vara rimligt stark och stadig för sig själv. För den som undrar är svaret: Ja, den väger en del, men inte alls så mycket som man kan tro. Jag kan fortfarande lyfta den på två fingrar (det är en liten bil, trots all). Anledningen till att det inte gör något med lite extra vikt är att bilen är något för lätt som den är och alternativet är att lägga vikter på passagerarsidan i bilen.

Och så bar det av mot Norge.....

Men i Norge behövde vi husvagnen och husvagnen behövde besiktigas. Därför fick den åka med till jobbet en morgon, för att kunna besiktas på lunchen.

Kan ni tänka er kommunikationen mellan dessa två fordon? Det måste vara ungefär som när min systerson hjälper sin mormor med hennes strulande dator.
- "Hej! Kul att jobba ihop! Jag är bara en månad gammal. Hur gammal är du?
- "Håll käft. Fan.... min axel värker igen... det kommer regna."
- "Regna? Näää... jag är uppkopplad till klart.se och det ser bra ut längst hela vår rutt."
- "Det kommer regna... sanna mina ord... Jävla axelvärk..."
- "Du, vad kör du för CANbuss-protokoll?"
- "Ööööh.... Trä?"

Med största säkerhet har min Polestar fördrivit restiden ned till Värnamo med att hacka den gamla husvagnen och genomsöka dess medvetande ända in till dess själ. Likt Charles Xavier eller telepaterna i filmerna Scanners har "The Cylon" rotat runt och vet förmodligen mer om husvagnens förflutna är husvagnen själv, inklusive den första ägarens skostorlek, alla geografiska platser där den någonsin varit parkerad, samt diverse onämnbara saker som mer eller mindre frivilligt utförts i den innan jag köpte den (vill iiiinte veta). Husvagnen gick dock igenom besiktningen med blanka papper.

Så var vi äntligen redo...

Vi var en Torkel, en minimekaniker och två små hundar som satte av mot Rudskogen på torsdagen, efter det att vi först firat minimekanikerns skolavslutning.

Det regnade, regnade lite mer och regnade lite extra.
Natten till fredagen regnade det. På fredag morgon anmälde jag oss till tävlingen samt den extra träning man kunde köpa till på fredagen. Det regnade. Vi tankade upp vår arga lilla räserbil, hängde på regnhjulen, bad Christer om lite hjälp med däcktrycket och så bar det av (i regnet)!

Tjooohooo...... Apkul och underbart! I ett par varv.... Sedan, precis innan hårnålskurvan, dör motorn och låser upp bakhjulen i halkan. Sliiiiiiir och slaaaadd, men lugn parkering på run-off utan att slå i något. Så var det bara att vänta på bogsering tillbaka till depån. Väl tillbaka vid vår depåplats kunde vi konstatera att det nya batteriet totalt havererat och nu gav 1.8V. Batteriet var så svårt underpresterande att det liksom dränkte den stackars generatorns försök att driva elsystemet och hela skiten stängde av sig. Som tur var hade jag ett annat batteri med mig, som (med lite fix och trix) sattes in i Westfielden. Vi var klara i tid för träningspass 2 och då skedde något enastående: Det slutade regna! Och banan var.... typ.... torr! Westy kläddes åter igen med sina apgamla och välanvända slicks och så var det dags att köra räserbil!

Tjooohoooo! Ännu mera apkul och underbart! I ett par varv.... På exakt samma ställe på banan känner jag en sekunds tvekan från moppe-motorn, som om den tappar kraft. Sedan hörs rassel, skrammel, och skorrande, malande av motordelar, kugghjul, lager och pengar. Jag frikopplar, slår av och rullar in på samma plats som förut. Så började det regna. Igen.

Vi hängde kvar till söndag morgon för att kolla på racing, grilla, hjälpa Christer och heja på polarna då de tävlade.

Till min förvåning hittade jag inget hål i blocket på Push-motorn. Enligt loggen från ECUn har motorn haft rätt vattentemp hela tiden och den har haft oljetryck hela tiden. Lite hög oljetemp och kontinuerligt lite lågt oljetryck, vilket förmodligen är resultatet av för stora lagerspel, kombinerat med en succesivt mer illamående motor. Något som iofs knappast är förvånande för den läsare som minns att byggandet av motorn ändå var en chansning (efter förra haveriet), men ändå ganska snopet.

Eller.... OK, det är tämligen bittert. Vad vore denna tråd för fegt och fånigt fejk-verk om jag inte var ärlig?! Jag älskar Rudskogen och jag såg fram emot att äntligen få köööraaa bilen jag slitit så med. Nästa tävling är Knutstorp, vilket också är en helt underbar bana och perfekt för en arg liten Westfield... men chanserna att ha bilen klar tills dess är små. Det finns ett guldkorn och det är att slutsatsen just nu (innan motorn öppnats) är att oljebafflar och skit i sumpen funkar, kylningen funkar och att alltihop nog kan funka bra.... förutom själva motorn, som tyvärr valde att komma ut och börja identifiera sig som maracas, just den fredagen.

Vi lagar och återkommer!

GMAB
Ordsmedjan
Citera 5
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005

Lider med dig men detta är ju charmen med mc-motor
Du är ju dessutom expert på dessa problem sedan tidigare...
Bara påt igen

-68 Chevrolet Camaro RSR
Svkg #110
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Vill skicka en värmande tanke att du inte är ensam med ångest...

Kämpa på, är gud god så ses vi på knutstorp och är han riktigt snäll lyckas vi även köra en hel helg

Tullinge
Här sen Jul 2005

Re:

Lindahl195 skrev:
Vill skicka en värmande tanke att du inte är ensam med ångest...

Kämpa på, är gud god så ses vi på knutstorp och är han riktigt snäll lyckas vi även köra en hel helg

+1

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Trist med raset, hoppas det går snabbt att lösa.

Torkel K skrev:

Vad är det för kylare du använder? Den ser ut att sitta två meter längre bak än kylaren i min Westfield, och det är en bedrift i en Westfield.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Torkel K
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Trist med raset, hoppas det går snabbt att lösa.

Torkel K skrev:

Vad är det för kylare du använder? Den ser ut att sitta två meter längre bak än kylaren i min Westfield, och det är en bedrift i en Westfield.

Det är, om jag minns rätt, en kylare till en Polo eller en Golf. Exakt samma dimensioner som en standard kylare för Westfields (men tjockare, såklart). Men jag har flyttat tillbaka den - läs på sidan 43.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Torkel K
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

camarogbg skrev:
Lider med dig men detta är ju charmen med mc-motor
Du är ju dessutom expert på dessa problem sedan tidigare...
Bara påt igen

Nu är jag tveksam till att jag förstår dig helt rätt? Inte är väl charmen med MC-motor att behöva renovera skiten varje 20-25 varv runt banan?? Men, de varv jag fick köra var tämligen magiska och när motorn går upp i varv är den lika sexig som Salma Hayek och Sofia Vergara tillsammans i ett badkar.

Lindahl195 skrev:
Vill skicka en värmande tanke att du inte är ensam med ångest... :

Björn Davidsson skrev:
+1

"Ångest" är lite hårt. "Frustration" är mer passande. Men, jag uppskattar och tackar för omtanken och uppmuntran!

GMAB
Ordsmedjan
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Det måste ju vara ...frusterande... och säkerligen en smula ...irriterande... att Puch-motorn visat sig vara så temperamentsfull. Det hela är ju lite skumt i sammanhanget, dessa motorer kan ju plågas rätt hårt när de sitter på "mopparna"? Höga varv osv...

Du kommer säkerligen komma på vad det är som bråkar...

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Torkel K skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Det är, om jag minns rätt, en kylare till en Polo eller en Golf. Exakt samma dimensioner som en standard kylare för Westfields (men tjockare, såklart). Men jag har flyttat tillbaka den - läs på sidan 43.

Polokylare. thumbs up
Den såg så stor ut bara, men kanske vinkeln bedrar som flickan sa.
Jag trodde min "Polo"-kylare på Westfield-originalplats satt lite längre ner än vad du har din, men nu när jag tittade på foton på min bil så verkar de vara på samma höjd.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 47, 48, 49
29 besök idag (155296 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande