| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
VW Bubbla 1500 -69 blir Baja Bug
|
198 besök senaste veckan (19338 totalt) |
|
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||
|
Hjälpte en polare pressa ur hjullager ur hans spindlar till bilen, så passade på att stanna kvar i garaget. Var dock nära att åka hem när han körde men tvingade mig att göra något.
Så började passa in värmekanalerna mot karossen. Lite finjustering sen så kan de nog bli helt okej. Kommer nog svetsa dem runt A- och B-stolpen, för att sedan ta och byta lite plåt runt om kring, se bilder. Vad är ert tips på rostskydd? Står i valet och kvalet om man ska köra etch-primer eller om man ska köra zinkprimer. Båda finns hemma på sprayburk. Nackdelen med etch är väl att expoygrund inte gillar det. Lika bra att tänka på detta redan nu.
_________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
|
Baby steps, har tyvärr lite annat som tar upp min tid men försöker iaf komma till garaget någon timme i veckan iaf.
Slipade plåtrent i de områden jag ska svetsa i värmekanalen, trimmat listen som man klämmer mattan med, slängt på lite zinkspray och fick loppat dit röret i kanalen. Ena sidan var helt lös så något måste hänt i produktionen. Tog lite kryssmått och det verkar fortfarande stämma så nästa eller nästa gång igen blir det nog att sätta fast kanalerna
Jag har även glömt nämna att jag var iväg och hämtade en kaross som jag ska sno lite plåt runt rutan och sedan skänker jag resterande till en polare som ska renovera sin
_________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
|
Första måsskitarna är på plats, har efter bästa förmåga försökt mäta mig till så det blir rätt. Men nu har jag tröttnat på att mäta och dragit de första svetsarna. Ska nog svetsa lite till runt A- och B-stolpen och sedan påbörja andra sidan, för att sedan ta bort förstärkningen och provmontera dörrarna.
||
|
Kommer inte visa mina svetsar som de ser ut just nu, satan jag får inte riktigt till inställningarna.. får låta det vara tillsvidare och ev gå över dem med TIGen i efterhand. Men A- och B-stolparna är svetsade iaf.
Har påbörjat urkapning av värmekanalen på vänstersidan och börjat ta bort lite dåliga rostlagningar för att komma åt originalplåten så jag får bort den främre delen. Sen fick jag nog lite mycket feeling med kapen så en extrabit åkte också
||
|
Lite då och då händer det något litet. Fått bort den främre delen av värmekanalen nu
||
|
såg en u tube... kanske lite inspiriation...
https://www.youtube.com/watch?v=1hMU _________________ Michael Thulesius |
||
|
Re:
När man kollar på den så känns det som det är något man slänger ihop i en handvändning
Det är rätt beprövat i USA med det jag håller på med, ska väl bara övertala SFRO om det också
||
|
Handvändning?
Nejdå det tog ju bara tolv och en halv minut. Skärp dig och ut och sväng ihop den nu latmask
När ses vi 8,30?
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||
|
Re:
Ja, vi får fan ta tag i att ses! Men var det inte 9.30 som var den stående tiden?
||
|
Dags för en uppdatering.
Är i garaget oftare än vad jag uppdaterar här, så det är alltid något! Har börjat filma lite mer, igen. Har till och från funderat om man skulle börja göra youtube. Men vi får se. Passformen på värmekanalen var kom och hjälp mig att dö runt a-stolpen. Anslutningen för röret var för långt in och tog emot plåten på insidan. Alternativen var att banka i karossen eller flytta anslutningen. Det blev det sistnämnda. Passade på att installera en plåtprofil från original kanalen där bilens kablage ska gå igenom, så det blev ju rätt snyggt om jag får säga det själv. Hade rätt svårt att ställa in svetsen, en gammal 3 fas Kemppi. Har försökt lite efter detta och det blir i perioder bättre svetsar.
||
|
Angående svets skulle höja amp.alt lite mindre trådmatning......vilken tråd tjocklek..till tunnplåt svetsar jag alltid med 0,6 tråd. Man vill inte ha tillsats materialet tjockare än materialet man svetsar i.. märks tydligast på tunn plåt
"Ekonomiplåt" är sällan bra passform. Tyvärr är mycket man handlar till (bla.) vw idag av "sekunda" kvalitet som behöver en hel del jobb.. men visst det finns bra grejer, men som tyvärr är mycket dyrare...
_________________ Michael Thulesius |
||
|
Re:
Jag kör med 0,6 mm tråd till svetsen. Hade 1,0 eller 1,2 tidigare och där kom jag snabbt på att det var på tok för tjockt. Har justerat lite på svetsen efter jag svetsade detta och vill minnas att det blev en liten kombination av de båda, högre amp och lite mindre matning. Tycker dock fortfarande att jag ligger rätt högt upp på skalan för denna tråden, strax under vad vi körde med den tjockare tråden. Men det kanske inte korrelerar på det viset. Känner väl att problemet är att det kan bli fint att punkta men vill jag köra 1cm åt gången är risken att jag bränner igenom. Men jag kommer lära mig över tid och just nu är det bara karosseriplåt jag svetsar så inget bärande. Ligger ett par kvällar back i uppdatering så slänger in när jag får tid
Ja, det är vad det är med ekonomiplåtarna. Man får bara bestämma om man vill betala med pengar eller tid. Ibland har man inget val än tid, nu för tiden om man ska köpa det i Sverige. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
|
Tänkte lite samma kring svetsarna. De går uppenbart kalla, när fogen mest bygger uppåt. En helt annan sak är faktiskt hur man vinklar handtaget, just för att rikta värmen... Men det är bara att prova sig fram...
_________________ Magnus Falk |
||
|
Det är dags att fortsätta lägga i mer plåt. Just nu är jag lite osäker i vilken ordning jag ska göra det i.
Tog tag i att svetsa i den plåt jag tidigare gjorde pressformar till. Lite mindre justeringar gjordes på plats. Jag är riktigt nöjd över resultatet och jag har för justerat in svetsen lite bättre så jag fick bättre penetrating.
Hjulen har rullats fram ännu en gång för att se axelavstånd och spårvidd. Axelavståndet blir nog ungefär 2650 mm, ca 125mm förlängd bak och ca 125mm framflyttade framhjul. Spårvidden är dock ett lite större frågetecken från min sida. Jag hämtade ner one piece-fronten så jag både kunde kontrollera om 125mm längre axelavstånd var för mycket och hur jag ska hantera spårvidden. Ju bredare spårvidd ju mindre arbetsvinklar behöver jag för spindelleder och drivknutar. Bredare spårvidd gör också så jag kan få hjulen utanför skärmarna vid full komprimering och även kunna svänga utan att det tar emot, mest troligt. Oavsett hur jag väljer att göra så kommer hjulen sticka utanför skärmkanterna. Jag har väl en förhoppning att kunna hitta en besiktningsman som godkänner den utan stänkskärmar, om de inte hinner ändra den regeln igen. Då får jag ha besiktningsskärmar. Spårvidden på bilderna är ca 1650 respektive ca 1900. Det ger en total bredd på ca 1900 respektive ca 2150. Den sistnämnde börjar bli bred men inte mycket bredare än en Dodge Ram 1500. Slänger upp en referensbild med en bil från en amerikanare jag har en del kontakt med. Bilen är i fullt komprimerat läge så det blir det glasklart vad jag menar.
||
![]() |
Andra projekttrådar
VW Bubbla 1500 -69 blir Baja Bug
|
198 besök senaste veckan (19338 totalt) |