| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
|
83 besök idag (151524 totalt) |
|
Jag frigjorde en analog ingång när jag plockade bort tempgivaren som sitter vid nedre utloppet på kylet. Det används inte. Istället kopplade jag det på tempgivaren i diffen. Den syns i bild
Provade värma med värmepickan, det funkade men gick ju inte vet om det visade rätt utanför rumstemperatur.
Till slut tog jag loss givaren och gjorde som man skall göra, mäta upp resistans vid 0 , 20 och 100 grader.
Sedan slog jag in dom värden. Skall bli intressant att se tempen vid banåkning. Jag loggar det naturligtvis och visar det även på plattan i bilen.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Racerapport från trackday Drivecenter Arena.
Soligt hela onsdagen. Det var fyra klasser, Formel, Legends, karossbilar erfarna och nybörjare. Efter vanliga besiktning och förarmöte. uppdelning i 20 minuters pass. kl 10-17 (ingen lunch uppehåll). Lunch ingick i startavgiften var av bättre restaurangnivå med 3 olika rätter, fanns typ mellan 11-14. Lyckad dag med mycket körning och välorganiserat. Jag och kompisen med e36 m54 / 8hp gick direkt i nybörjarklassen, för att göra lite shakedown. Efter 3-4 varv fick jag cut-out pga larm i oljetryck igen.Alltid vid imbromsning följt av svänga vänster. Detta trots jag bytt till E39 tråg. Efter flera justeringar av larmnivåer, satte den på minimum 0.5kg oljetryck och framförallt körstil där jag bromsar tidigt och rullar in i kurvorna så gick det hantera. Men så här vill jag inte ha det. Vi jämförde larmnivåer mellan min och kompisens bil. Men det var ingen större skillnad. Jag måste kolla om det är givaren som visar för låga värden och fundera på andra möjliga orsaker. Tråget går ju även förbättra ytterligare med extra bafflar. Jag skall även prova 20W50 olja istället för 10W30 som jag kör nu. Oljetempen ligger på ca 85 grader så inget onormalt där. Kylsystemet skötte sig fint efter lite efterdragning av någon slangklämma. 89 grader som mest. helt ok med tanke på kylaren är orginal och bafflingen omkring den är lite sådär. Så fort man har någon lite läcka någonstans sjunker trycket vilket i sin tur sänker kokpunkten direkt, så viktig allting är tätt. Diffbromsen funkade mycket bra. bilen var klippstabil vid hårda acceleration ur kurvorna. Den ritade lite lakrits ibland med båda däcken helt odramatisk, man bara styrde imot lite, ingen returkast. Jag provade lite olika inställningar. Den blir mera understyrd med mera diffbroms. Men det märks bara om man svänger samtidigt som man gasar hårt. Vid instyrning och mellangas i kurvorna gick det hur stabilt som helst, mycket trevligt. Diffens temp var höll sig mest kring 100 grader och ökade som mest till 116 grader direkt efter körningen, pga heat-soak möjligtvis. kanske oljekyl framöver. eller så byter man oljan i diffen lite oftare Jag fick en punktering i vänster framdäck och märkte det först när jag var på väg till line-up. Åkte tillbaka och skulle byta däck. kompisen hjälpte till, men jag skickade iväg honom på passet och sade jag klarar mig själv. mina extra 18" med gatdäck fick inte plats fram pga bromsarna, Så jag bytte båda bak och flyttade fram ett R-däck istället. Men jag glömde att kompisen hunnit lossa hjulbultarna på högersidan fram och körde till line-up. Tyckte det klonkde lite, men racebilar brukar ju alltid väsnas... Passet var dock nästan slut så jag blev aldrig utsläppt och tur var det. För när jag kom tillbaka till depån ser jag 3st lossade hjulskruvar ligga prydligt kvar på depåmattan
Men inga bekymmer skruva ihop hjulen och ut och åka med gamla gatdäck bak istället. Som snabbt överhettade
Den ombyggda främre krängaren funkade hur bra som helst. Skulle gärna haft ännu hårdare. Så hittar man någon lämplig donator från någon e61 eller liknande kan man göra samma sak.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Re:
Hur lång är dippen på oljetrycket då? Överfylla lite? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Re:
Det varierar, men just nu krävs 0.8s med oljetryck under 0.8 bar för en engine cut. I bilden som visar en lång inbromsning följt av vänstersväng är oljetryck nedersta gradfen. Den markerade delen är 2.4 sekunder lång. oljetrycket faller från 1.3 bar till 0.8 bar. man ser den blå mitterst fyrkanten som indikerar engine-cut. Det är ju inte under belastning, men direkt efter apex vill man ju gå på igen, inte kul med lågt oljetryck då... Jag har mätt upp stickan i tråget och ligger redan på max. Vill inte överfylla mer. Det är något annat som felar.
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
|
83 besök idag (151524 totalt) |