Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79, Hitta ljudkällan?
<<   1, 2, 3 ... 57, 58, 59
51 besök idag (106665 totalt)
RobtheFiend
Kil (Värmland)
Här sen Mar 2022

Har du nån liten kamera med mikrofon som kan sättas på lagom position under och sedan köra långsamt? Kanske då kan härleda varifrån det tjuter.

Malmö
Här sen Okt 2012

Re:

RobtheFiend skrev:
Har du nån liten kamera med mikrofon som kan sättas på lagom position under och sedan köra långsamt? Kanske då kan härleda varifrån det tjuter.

...Dvs den där gamla telefonen som ligger i den där byrålådan...

Köping
Här sen Okt 2010

Kan inte direkt bistå med hjälp till var ljudet kommer ifrån men har ett liknande ljud på min Ascona.

Mitt ljud (som gummi mot metall) hörs dock bara när bilen är varmkörd och man ska iväg från stillastående, när man kommer över ~15km/h eller så försvinner det

Opel Ascona 1980
Citera
Nofty
Motala
Här sen Maj 2018

Minns inte om du höjt upp kardantunneln innan bakaxeln, men på min Kadett så tog knuten innan bakaxeln i golvet när man åkte lågt.

iof så borde det höras vid körning rakt fram.

Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Mikko: Tänk om vi haft mer "lika" bilar. Då kanske vi kunnat jämföra komponenter för att hitta något Men din Ascona är bäl fortfarande till största del Opel? Min Kadett är ju mer eller mindre bara ett Opel "skal" :/

Nofty: Hela tunneln är höjd så det finns ganska gott om plats uppåt. Däremot borde jag kanske syna det mer nogrant. Jag hissade bara upp fram sist så kom inte så långt bak under bilen.

Jag har dividerat lite med AI med som är lite inne på att det kan vara "stick-slip" i torsenen orsakat av inkörningsspån i oljan. Well.. absolut, kanske det känns troligare än dess andra tanke om att det skulle vara hastighetsgivaren som får kontakt med kransen för att diffen flexar vid sväng i alla fall

Blir en tur senare idag för att se om det är kvar eller ej. Oavsett har jag beställt olja för ett byte i bakaxeln nästa vecka.

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011

Re:

Cassius skrev:
Mikko: Tänk om vi haft mer "lika" bilar. Då kanske vi kunnat jämföra komponenter för att hitta något Men din Ascona är bäl fortfarande till största del Opel? Min Kadett är ju mer eller mindre bara ett Opel "skal" :/

Nofty: Hela tunneln är höjd så det finns ganska gott om plats uppåt. Däremot borde jag kanske syna det mer nogrant. Jag hissade bara upp fram sist så kom inte så långt bak under bilen.

Jag har dividerat lite med AI med som är lite inne på att det kan vara "stick-slip" i torsenen orsakat av inkörningsspån i oljan. Well.. absolut, kanske det känns troligare än dess andra tanke om att det skulle vara hastighetsgivaren som får kontakt med kransen för att diffen flexar vid sväng i alla fall

Blir en tur senare idag för att se om det är kvar eller ej. Oavsett har jag beställt olja för ett byte i bakaxeln nästa vecka.

Apropå ljud vid sväng så fick jag nåt konstigt vibrerande/pulserande ljud på min förra miata.. det visade sig att avgaset hängde lite svajjigt och gick emot ena drivaxel-kransen på diffen vid hårda höger (.. eller vänster?) -svängar..

Porsche Cayman
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010

Cassius: Ja min är helt standard.
Gick på semester idag så ska utreda mitt ljud lite närmare kommande veckor.

Opel Ascona 1980
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
20-21km nytto ärende (noterade att den just passerat 100 mil på mätaren sen jag satte i den. De mesta på bilen är alltså max 100 mil gammalt)

Kände mig som värsta huliganen när jag skulle ut från Bäckebol och gasade lite väl hårt för att hinna in i en lucka så jag gled på sniskan genom korsningen.. jaja tyst hela bägen dit och större delen hem. Men efter 17-18km började det komma lite ljud..

In i garaget, upp med ena hjulet, vrida och....

Hoppas ett oljebyte är tillräckligt.. för de här borde väl vara de "stick-slip" AI pratade om eller?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Oj, ska en torsen diff verkligen vara sådär?
Jag har torsen i min 911 och den beter sig inte så.

Är det alltså bara ljud och sticktion när den är varm?

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Bara ljud varm ja. Enligt AI är stick-slip/torsen-groan ett känt fenomen som händer om man inte byter olja efter att den "körts in". Den påstår att metallspånet i kombo med varm olja får oljefilmen att brista och då gnids de interna delarna mot varandra och skapar detta.

Jag har beställt ny olja som förhoppningsvis kommer i början av nästa vecka så får vi se

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005

Uff,,, en Torsen ska väl inte gå 'trögt' alls då man roterar ena hjulet då andra står på marken?
Den där är ju risk att den har skurit ihop.

Jag har haft Quaife torsendiff monterat i min AMG i tre somrar nu, och den låter inget samt snurrar superlätt vid samma manöver.
Och jag har INTE bytt olja efter 'inkörning'....

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Det där ser inte rätt ut någonstans för en torsen tyvärr...

Kadett4wd skrev:
Och jag har INTE bytt olja efter 'inkörning'....

Jag har inte bytt i min heller, har suttit i bilen i nästan 4000 mil nu

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Hmm.. här trodde jag detta var "normalt" bortsett från ljudet.. den är tung att dra runt även kall..

Är nog dags att kolla med bakaxeldelar som jag köpt den av då.. :/

Vad kan gå en torsen att skära ihop på under 100mil bortsett från oljebrist?

Edit:
Överallt jag googlar står det att den ska vara "tung"/ha motståmd när man gör så här med en torsen eftersom hjulen snurrar olika. Båda i luften snurrar den lätt. Det är ju ingen locker/slung diff. Sen verkar olika diffar vara olika tunga (pga olika förspänning)?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011

Re:

Cassius skrev:
Hmm.. här trodde jag detta var "normalt" bortsett från ljudet.. den är tung att dra runt även kall..

Är nog dags att kolla med bakaxeldelar som jag köpt den av då.. :/

Vad kan gå en torsen att skära ihop på under 100mil bortsett från oljebrist?

Edit:
Överallt jag googlar står det att den ska vara "tung"/ha motståmd när man gör så här med en torsen eftersom hjulen snurrar olika. Båda i luften snurrar den lätt. Det är ju ingen locker/slung diff. Sen verkar olika diffar vara olika tunga (pga olika förspänning)?

På filmen så ser det ju helt klart ut som något binder upp .. blir navet varmt när du kör?.. hur ser slitaget ut på bromsskivorna?'.. är hjullagret draget för kung och fosterland? (lagret ger iofs hackigare / ryckigare släpp när det rullar över för hårt inspända kulor)..

(sorry om jag spånar massa trams nu men sådär uppbundet har jag inte sett förrut)

Porsche Cayman
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Kände på min torsen nu. Det är ett visst motstånd att snurra ena flänsen med den andra fast, men inte på den nivån du har och jag har ingen direkt sticktion och inget ljud. Min är dock kall då lådan är utanför bilen...

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005

En torsen ska enligt min erfarenhet gå lätt vid låg 'belastning', du ska i stort sett bli lite förvirrad.. 'är det verkligen diffat'? då man snurrar ena hjulet för hand.
Men så fort det blir lite snurr på grejerna så låser det upp pga friktionen på 'maskdreven' ökar rejält pga dess utformning.
Mao börjar ena hjulet snurra snabbare än det andra så överförs moment omgående till andra hjulet.
Men bara då det liksom är lite motstånd(båda hjulen i marken)

Wavetracdiffarna har löst detta problem genom att även lagt till lameller som bromsar hela balunsen.

Är bakaxeldelars kinagrunka en kopia på wavetrac kanske?
För då har man en inkörningsperiod på lamellerna som skapar skräp i oljan.

https://share.google/aimode/hGwlXQm2AnHfAvOww

Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005

Här är svaret, klippt från bakaxeldelar sida:

'Quaife har ingen förspänning på sina diffar, men torsen diffen har 3500 footpound det gör att den är inte lika benägen att tappa "grepp" när ena hjulet är i luften.'

Mao, 3500 foot pound har skapat dålig oljefilm och det har som jag gissar skurit inne i diffen nånstans.
Det är nästan 50kg förspänning, mao det trycker väck oljefilmen ganska enkelt om det står stilla, mao färd rakt fram.

Och det ska INTE vara olja för diffbromsar i torsendiffar.
Synnerhet i ditt fall, där du VILL ha glid(oljefilm) åt maskdreven axiellt.

Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014

Du behöver ingen speciell olja i en torsen diff, det är bara lamelldiffar som behöver tex ls- tillsats
Och det är definitivt fel på din diff, vad är oklart
Det är såklart lite friktion i den , men du skall utan problem kunna dra runt ena hjulet som du gör, fast även utan hjul, alltså direkt på skivan/trumman med andra hjulet låst.( i en torsen utan förspänning)
Med all respekt så kan AI dra ballen i gruset enl mig...

Hoppas det löser sig

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
AI Får man ta med en nypa salt som sagt.. i ett sånt här fall är vad den genererar ofta samma som jag själv hade googlat mig till men på en fjärdedel av tiden.

Diffen är en Eaton i alla fall, de hittade jag i gamla mail. Det ska vara en förspänd torsen som Patrik säger (tolkar av de mail jag skickade då för 5 år sen att jag då verkar ha läst att det finns både förspända och icke förspända torsendiffar. Men denna ska vara förspänd).

Skulle de vara diffen är de bara att lägga till de på listan..
2022 - slavcyl till koppling rasar inför kontrollbes (1 timme före bokad tid) efter SFRO och regbes klarats. (Tidigt Juli - säsong över)
2023 - tiden räckte inte till (nya hjul innebar nya bärarmar och allt drog ut på tiden - säsong över)
2024 - klarar kontrollbesiktningen slutet Juni, hittar lite barnsjukdomar sen dör bromsservot i början av September. (Säsong över)
2025 - tiden räcker inte till och det nya pedalställlet vill inte fungera som tänkt bl a. (Säsong över)
2026 - Bilen passerar 100 mil! Och får konstiga ljud från diffen.. säsong över?

Börjar bli ett mönster i detta :/

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79, Hitta ljudkällan?
<<   1, 2, 3 ... 57, 58, 59
51 besök idag (106665 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande