Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21
1219 besök idag (80013 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

solvarm asfalt gör att luften närmast marken blir väldigt varm, går det att flytta upp luftintaget?

BMW 330i -05
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011

95 grader insugstemp?
Det är extremt högt.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Lupo1.8t skrev:
95 grader insugstemp?
Det är extremt högt.

Turbo på den väl?

BMW 330i -05
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Lupo1.8t skrev:
95 grader insugstemp?
Det är extremt högt.

Turbo på den väl?

Ja precis turbo och helt original intercooler system från BMW B48 då reglementet inte tillåter annat. Men fortfarande extremt högt att ligga mellan 82-95 grader under race
Felsökning pågår

Lund
Här sen Jun 2004

Får ni dessa höga temperaturer direkt i racet eller är det gradvis?

Hade problem i början när jag körde orginal intercooler på golfen att den heat soakade och jag tappade effekt tillslut.

EDIT: Ser nu att tempen börjar sticka på varv tre enlig dina graffer, känns lite tidigt för att vara heat soak rent spontant, specielt med mantorps långa raka

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Org ic på BMW är plastgavlar och väldigt lätt core, dem heatsoakar fort om dem gör det.

Borde vara luftflödesproblem kring IC.

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Om endast orginal IC får användas enligt reglerna, kan luftflödet genom IC:n förbättras med någon form av kanalisation? -Slinker luften vid sidan om IC:n idag?

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Org ic på BMW är plastgavlar och väldigt lätt core, dem heatsoakar fort om dem gör det.

stilldouble skrev:
Om endast orginal IC får användas enligt reglerna, kan luftflödet genom IC:n förbättras med någon form av kanalisation? -Slinker luften vid sidan om IC:n idag?

Stämmer de "fina" BMW kylarna med plastgavlar
Sitter längst fram (framför motorkylaren) och får bra med luft. Men allt går att förfina.

Har beställt tempgivare så jag kan mäta temp in/ut ur cellpaketet samt att jag skall lägga till luft temp före spjäll i loggen till nåsta körning.

Malmö
Här sen Okt 2012

Det känns som du i alla fall inte har någåt att förlora på en "strut" mellan fronten och HELA kylpaketet, så ingen luft kan ta easy-street bredvid. Att bli bli av med den varma luften bakom borde vara ett mindre problem, dels genom luftevakuering i huvens bakkant, men du har samtidigt duktig ejektorverkan NEDÅT med ett öppet golv och en massa snabb luft som passerar under bilen.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Patrik Skoog skrev:
erikjakan skrev:

stilldouble skrev:

Stämmer de "fina" BMW kylarna med plastgavlar
Sitter längst fram (framför motorkylaren) och får bra med luft. Men allt går att förfina.

Har beställt tempgivare så jag kan mäta temp in/ut ur cellpaketet samt att jag skall lägga till luft temp före spjäll i loggen till nåsta körning.

Det är många gånger mer intressant att titta vad som sitter bakom (hindrar flödet)

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Det är många gånger mer intressant att titta vad som sitter bakom (hindrar flödet)

Så sant, har standard cellpaket med IC längst fram och motorkyl bakom. Sist en sugande fläkt. Skall jaga tag på mer standard plast så jag får allt så tätt så möjligt. thumbs up

Umeå
Här sen Feb 2004

Innan alla åtgärder, mät så man vet något...
logga tempen precis vid där du tar luften från yttervärlden. Inte säkert den håller utomhustemp bara för den sitter utanför motorn insugsrör. varje grad varmare vid luftfilter adderas till det turbon vörmer upp.
jag mäter vid luftfilter och inuti plenum. har 10-15 grads uppvärming vid körning .
och vid kall motor skall båda visa samma

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Patrik Skoog skrev:

Om manifold-IAT i bromsbänken låg omkring 40 °C, motsvarar alltså 95 °C på banan

Motorrummet borde ju vara mycket svalare på banan än stillastående vid bromsningen.
Vars tar luftburken luften ifrån?

OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Fimpa huven helt och hållet och jämför värdena? Tar minst tid och kostar nada. Tid är ju inte heller gratis.

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

OscWan skrev:
Fimpa huven helt och hållet och jämför värdena? Tar minst tid och kostar nada. Tid är ju inte heller gratis.

Fimpa huven?
Föklara gärna din teori thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Patrik Skoog skrev:
OscWan skrev:

Fimpa huven?

Att det blir korsdag och restvärme från motor/kylare etc kan åka uppåt och bort mycket lättare.

Titta gärna på gamla supertouringbilar etc, då sitter sällan kylaren i fronten utan en halvmeter bakom fronten. Litet hål i fronten som vidgar sig till kylaren så luften passerar jämnt över hela kylelementet och sedan bra evakuering av restvärme.

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Patrik Skoog skrev:
OscWan skrev:

Fimpa huven?

Att det blir korsdag och restvärme från motor/kylare etc kan åka uppåt och bort mycket lättare.

Titta gärna på gamla supertouringbilar etc, då sitter sällan kylaren i fronten utan en halvmeter bakom fronten. Litet hål i fronten som vidgar sig till kylaren så luften passerar jämnt över hela kylelementet och sedan bra evakuering av restvärme.

Jo det förstår jag och har sett på gamla ST bilar.
Kanske inte klart för alla men på moderna direktinsprutade motorer från BMW är IC kretsen inte luftkyld utan består av en vattenkylare i fronten i kombination med en vattenkylare (växlare) inbyggd i insuget i ett slutet system med eget expansionskärl och elektrisk vattenpump.

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Patrik Skoog skrev:
Kanske inte klart för alla men på moderna direktinsprutade motorer från BMW är AC kretsen inte luftkyld utan består av en vattenkylare i fronten i kombination med en vattenkylare (växlare) inbyggd i insuget i ett slutet system med eget expansionskärl och elektrisk vattenpump.

Jag antar du menar IC.
jag har typ precis så på min lilla bil, när jag tycker att jag ser hög temp så är det +50grader på insugsluften och då är inte vattenkylare,mm, optimalt i min bil.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Patrik Skoog skrev:
Kanske inte klart för alla men på moderna direktinsprutade motorer från BMW är AC kretsen inte luftkyld utan består av en vattenkylare i fronten i kombination med en vattenkylare (växlare) inbyggd i insuget i ett slutet system med eget expansionskärl och elektrisk vattenpump.

Jag antar du menar IC.
jag har typ precis så på min lilla bil, när jag tycker att jag ser hög temp så är det +50grader på insugsluften och då är inte vattenkylare,mm, optimalt i min bil.

Ja precis, IC thumbs up

BMW 1-serie 2010
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21
1219 besök idag (80013 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande