| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
|
1219 besök idag (80013 totalt) |
|
Re:
Ja precis turbo och helt original intercooler system från BMW B48 då reglementet inte tillåter annat. Men fortfarande extremt högt att ligga mellan 82-95 grader under race
Felsökning pågår _________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Får ni dessa höga temperaturer direkt i racet eller är det gradvis?
Hade problem i början när jag körde orginal intercooler på golfen att den heat soakade och jag tappade effekt tillslut. EDIT: Ser nu att tempen börjar sticka på varv tre enlig dina graffer, känns lite tidigt för att vara heat soak rent spontant, specielt med mantorps långa raka _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
|
Org ic på BMW är plastgavlar och väldigt lätt core, dem heatsoakar fort om dem gör det.
Borde vara luftflödesproblem kring IC. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Re:
Stämmer de "fina" BMW kylarna med plastgavlar
Sitter längst fram (framför motorkylaren) och får bra med luft. Men allt går att förfina. Har beställt tempgivare så jag kan mäta temp in/ut ur cellpaketet samt att jag skall lägga till luft temp före spjäll i loggen till nåsta körning. _________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Det känns som du i alla fall inte har någåt att förlora på en "strut" mellan fronten och HELA kylpaketet, så ingen luft kan ta easy-street bredvid. Att bli bli av med den varma luften bakom borde vara ett mindre problem, dels genom luftevakuering i huvens bakkant, men du har samtidigt duktig ejektorverkan NEDÅT med ett öppet golv och en massa snabb luft som passerar under bilen.
_________________ Magnus Falk |
||||||
|
Re:
Det är många gånger mer intressant att titta vad som sitter bakom (hindrar flödet) _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Så sant, har standard cellpaket med IC längst fram och motorkyl bakom. Sist en sugande fläkt. Skall jaga tag på mer standard plast så jag får allt så tätt så möjligt. _________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Innan alla åtgärder, mät så man vet något...
logga tempen precis vid där du tar luften från yttervärlden. Inte säkert den håller utomhustemp bara för den sitter utanför motorn insugsrör. varje grad varmare vid luftfilter adderas till det turbon vörmer upp. jag mäter vid luftfilter och inuti plenum. har 10-15 grads uppvärming vid körning . och vid kall motor skall båda visa samma _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Re:
Motorrummet borde ju vara mycket svalare på banan än stillastående vid bromsningen. Vars tar luftburken luften ifrån? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Re:
Att det blir korsdag och restvärme från motor/kylare etc kan åka uppåt och bort mycket lättare. Titta gärna på gamla supertouringbilar etc, då sitter sällan kylaren i fronten utan en halvmeter bakom fronten. Litet hål i fronten som vidgar sig till kylaren så luften passerar jämnt över hela kylelementet och sedan bra evakuering av restvärme. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Jo det förstår jag och har sett på gamla ST bilar. Kanske inte klart för alla men på moderna direktinsprutade motorer från BMW är IC kretsen inte luftkyld utan består av en vattenkylare i fronten i kombination med en vattenkylare (växlare) inbyggd i insuget i ett slutet system med eget expansionskärl och elektrisk vattenpump. _________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Re:
Jag antar du menar IC. jag har typ precis så på min lilla bil, när jag tycker att jag ser hög temp så är det +50grader på insugsluften och då är inte vattenkylare,mm, optimalt i min bil. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
Re:
Ja precis, IC _________________ Patrik Skoog |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
|
1219 besök idag (80013 totalt) |