| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 343 -83 "R"emjohan race till gata Edt
|
18 besök idag (19259 totalt) |
|
Förba**de avgaspyssel
Åter till Oordningen då. Mitt mantra är hoppas-killgissa-utgå.från att det passar. Sedan slår verkligheten till mig och det blev inte som jag tänkt mig .
Tyvärr faller det oftast ihop med att jag åkt till människosbyn och köpt "rätt" grejor som sedan är fel i verkliga livet. Så även denna gång. Combon liten bil-stor bakvagn samt större förhoppningar sprack alltså, så nu tänker jag testa en annan lösning. KAD= kartong aided design. Min modell passar antingen på moderna museet eller troligare på en 6års avdelning. Får se om det funkar med det då.
Lånat rejäla pallbockar då det inte går att meka avgassystem då man har en saxlift
Over and out // Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) Hopplös på att använda det som blir färdigbyggt. |
||||
|
Re: Förba**de avgaspyssel
Ett allmänt
Story of my life! Personligen skyller jag på att jag faktiskt måste sitta och vara analytiskt faktabaserad i allt jag gör på jobbet,. Principen att "balans i universum och The Force alltid ska eftersträvas" berättigar därmed till fullo att processen som fritidsverksamheten följer är ungefär:
1. Månader av funderingar och analys, övervägande av alternativ, planering och visualisering av alternativa scenarion, budgetering, faktagranskning, konsultation från utomstående, Riskanalys, alternativkostnadsanalys och SWOT-analys. 2. Impulsköp för att något coolt dök upp på Marketplace eller för att jag hade tråkigt och var sugen på nya coola delar.
Men skämt och sidor: En lärdom som jag själv varit tvungen att acceptera är att om man har en lite speciell bil som inte är en av de vanliga standardlösningarna, så att säga, då måste man acceptera att färdiga bolt-on-lösningar i realiteten är ytterst ovanliga. Har man en BMW 3-serie med hårdare motorfästen som enda modifikation på drivlinan så är det såklart fullt möjligt att klicka "köp" - få hem lite prylar - bulta fast - köra lite snabbare. Men med bilar som våra (framförallt din!!) är det bästa man kan hoppas på "En hyfsad utgångspunkt för att skapa något som efter lite pyssel funkar". Det är både tjusningen och förbannelsen, beroende på hur stressad man är och vad blodsockerhalten är för tillfället. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
|
Re: Förba**de avgaspyssel
Korta svaret är nej, mer utvecklande är att det är så förb**at svårt att rulla den ur vägen om den är pallbocks placerad. Dessutom får jag mer ont i fötterna av att sparka på pallbockar än däcksparkande så förhoppningsvis ska den nå marken igen. Min KAD löste svaret på att dämpare inte heller skulle passa så jag återgick till plan B eller C eller någon annan skral förhoppning. Det fanns en lösning, jag tror till och med att den kan fungera och jag rymmer ev lämpligt antal ljuddämpare. Jag ska bara slinta lite med rondellen på några av klackarna på växellådskåpan så får jag någon cm till.
Den " lilla fyrkanten" bredvid T-röret alltså, den är antagligen bara där som utsmyckning hoppas jag. Då kan jag med lämpligt krokiga rör vinkla mig förbi kåpan och hamna lite längre in vid växellådan och vinna lite höjd. Skam den som ger sig, och lämpliga besvärjelser över vissa i min omgivning som fastnat i "men det är ju bara att" träsket och verkar tro att det finns bolt on lösningar utan problem
Over and out // Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) Hopplös på att använda det som blir färdigbyggt. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 343 -83 "R"emjohan race till gata Edt
|
18 besök idag (19259 totalt) |