| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW E90 330i Clubsport -05
|
222 besök senaste veckan (3040 totalt) |
|
Re:
Har insett att det är en underskattad plattform att bygga på, väldigt kompetent grund att bygga vidare på. Dom verkar har bra rostskydd också. Sen finns det mängder med delar man kan köpa.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||
|
Nu blir det lite fel ordning, men jag hade glömt bort att jag utförde en större service och förebyggande underhåll på bilen i december förra året. Det som gjordes var att:
- Byta motorolja och filter - Byta växellådsolja - Byta diffolja - Byta servo-olja - Montera en Turner Motorsport "Crank seal guard" - Byta fläktmotstånd - Byta ventilkåpspackning - Ta bort original vevhusventilation och montera en catch can - Byta tändspolar - Byta tändstift - Byta spännrulle, löprulle och multirem Hade ingen Motul diffolja hemma så det fick bli Biltemas, diffen skulle ändå bytas ut/byggas om var planen så bilen skulle bara gå över vintern. Var tanken iallafall.
Crank seal guard från Turner. Precis som alla andra motorer i N5X familjen kan det bli katastrofalt om multiremmen går sönder och lindar sig runt remskivan och då trycker in främre packboxen på veven med potentiellt motorras som resultat. En billig försäkring som jag monterade på M2:an också.
Tanken var som sagt att hålla en rimlig budget så jag använde en catch can jag köpte för många år sedan som var tänkt till Z3:an men som blev liggande. Garanterat inte den bästa kvaliteten så den kanske byts ut om den inte håller måttet.
Att byta ventilkåpan var ett riktigt helvetesjobb på E90:in! Här snackar vi trångt med stort t. Trots att jag demonterade det mesta runt och ovanför kåpan gick det med millimeter att få av den. Valvetronicenheten är så stor och man måste lyfta kåpan över den. Förbättrade bort all skit ovanför motorn och tog bort "vanity covern" så nu är det lättare att skruva när allt är tillgängligt. Tror det tog 2 dagar att byta ventilkåpspackning, ta bort vevhusventilationen och montera catch can. Alla plastkopplingar och slangar hade hårdnat och med tanke på hur trångt det var fanns ingen kraft över att både trycka ihop låsningen och dra av slangen. Slet så jävla hårt i ena slangen till vevhusventilationen så när den släppte gifte sig tumnageln med en av pinnbultarna till insuget, kärlek vid första ögonkastet kan man säga. Nåja, nu är det mycket bättre med silikonslang och utan allt krimskrams.
Endast 1 av 6 tändspolar hade blivit utbytt och det var på femmans cylinder, med tanke på hur tändstiftet såg ut på cylinder 5 jagade dom kanske troll när dom bytte tändspolen. Alla tändstiften byttes mot nya medan tändspolarna var begagnade från M2:an (ja dom passar och funkar utmärkt) som bara hade gått 6K mil, det var ju det där att försöka hålla en rimlig budget.
3D-printade en hållare till catch canen som monterades i hål där det tidigare satt ett metallfäste till nån kontakt till vevhusventilationen om jag inte minns fel. Hållaren är lätt att ta bort om behållaren måste tömmas. Det syns inte men jag monterade en in line backventil mellan catch canen och insuget då jag ville köra med sluten vevhusventilation.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW E90 330i Clubsport -05
|
222 besök senaste veckan (3040 totalt) |