Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8169 besök totalt |
![]() ![]() ![]() Håller med fullt ut. Jag blev avträngd in i betongmuren bredvid långa rakan på Falkenberg förra året, från 130km/h till 0 på ca 1 meter (däckbarriären deformerade säkert lite och kraschboxen fram i bilen såg ut som en trampad läskburk). Bilen "studsade" och roterade även 180 grader vilket säkert slet lite i nacken. ont i nacken? Ja, men bara litegrann och lite stel ett tag, men det gick över på kort tid. Värst faktiskt smärta satt nyckelbenen, särskilt vänstra i några veckor, men långvarigt är det ryggen som komprimerades av sittställningen (halvliggande). Framförallt är jag väldigt glad över att jag inte fick glasfiberrester, glas/plast eller annan skit i ansiktet!(samt att benen/fötterna klarade sig, men det har ju inte med hjälmen att göra). Nej, köp en hjälm som skyddar hela huvudet. Träna nacken och var uppvärmd. Använd nackkrage eller ngn mer avancerad pryl. |
||||||
Mina viktuppgifter kommer från vikter på Hybrid 3 krockdockan. Den ska vara anatomiskt korrekt. Angående bevis på olyckor på bana så vet jag inte men tycker att om man inför en sådan regel så borde man ha torrt på fötterna. Tittar man på erfarenheter från krocklabbet så ser man att redan bara vikten av huvudet är i mesta laget för nacken. Jag har surfat runt för att hitta lätta integralhjälmar. Tittar man på hemsidor som Deamon Tweeks, Rally Design och Rally Import så varierar vikten från 1450g för den lättaste till över 1600g för den tyngsta. Sen finns det några hjälmar som saknar viktuppgift. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Finns täckta FIA-godkända hjälmar från 1200 g och uppåt från bl a Stand 21 och Peltor (1300 g). FIA-godkända jet-hjämar finns med ännu lägre vikt. |
||||||
Googlade lite och hittade denna gamla nyhet (MChjälm men lätt ändå): http://www.motoring.co.za/index.php?fSectionId=751&fArticleId=232465 Blev det nåt och vilken är detta?: "The lightest helmet currently available in SA is the ACT carbon fibre model, which tips the scales at 1.04kg." |
||||||
Jag fortsätter dock att vidhålla att enligt SBF:s regler måste du i praktiken ha Peltor P6 i täckt bil om du tänker tävla nationellt. Visst kan det hända att besiktningsmannen släpper igenom en integralhjälm ändå men du riskerar att bli stoppad i besiktningen och då får du inte köra. Hur kul är det?
Att vara vältränad i kropp och nacke är utan tvekan bra och ökar dina chanser att klara en eventuell krock men tro inte att ni kan hålla emot de krafter som uppstår. Det fixar inte ens Magnus Samuelsson och de andra som tävlar i Världens starkaste man! Jag är ledsen att behöva tjata men så är det! En något haltande parallell skulle vara att hävda att du inte behöver bälte för att du tränat väldigt mycket bänkpress! Tänk på att en tävlingsbil med bur är förstärkt och har en mycket hårdare krockpuls (högre negativ acceleration) än en vanlig gatbil. Du sitter dessutom fast inspänd med ett 6-punktbälte, som medger väldigt lite töjning, vilket gör att din kropp utsätts för krockpulsen utan den kraftbegränsning som biltillverkaren (förhoppningsvis) byggt in i din vanliga gatbil. Påkänningen på nacken blir extremt hög! Att i det läget öka den genom att göra huvudet extra tungt är inte bra. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Det är säkert sant. Därom råder väl inte ens någon tvekan? För mig som kör hyr-kart (eller när AndersY lånar ut sin 2000 ![]()
Visst är det sant. Men till syvende och sist så handlar det väl ändå om en komprimiss i slutändan? I en optimal värld skulle hjälmen inte väga något alls. Så med iakttagande av att det finns grader även i helvetet kanske en hjälm på 900gr och en på 1100gr inte spelar så stor roll? Man skall självklart inte onödigtvis bygga på riskerna. Men om man skall vara helt ärlig så klarar väl inte nacken av att fånga ens ett bart huvud i ett plötsligt stopp från tex. 150km/h? Kroppen är helt enkelt inte byggd för sådana deccelerationer? My point: om man står och väger mellan att acceptera en hjälm på 900gr eller en på 1100gr skall man kanske inte sätta sig i bilen alls? ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
För min del spelar det ingen roll om nacken klarar sig när skallen är spräckt av att jag haft en Peltor lättviktshistoria på skallen som inte klarar internationella krav på hjälmar.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Har det hänt? Peltors filosofi när man tog fram lättviktshälmen var att i en täckt bil finns redan ett skal nämligen karrosen. Felet som gjordes var att SBF inte väntade in FIA utan gick sin egna lilla väg som vanligt ![]() Utan att ha statestik på det så tror jag att man har fler skador på nacken än skador på ansiktet. Den enda som jag kan påminna mig just nu som har skadat ansiktet är Colin McRea som fick käken avslagen. Han bytte tillbaka till öppen hjälm när hans käke hade läkt. Integral hjälmarna som man ser Formel 1 förare och rallyförare använda är det mest optimala lätta och starka, men dom kommer med en kostnad som åtminstånde täcker flera års rejsande för min del så dom kan man glömma (Skomakarn hjälm ska ha kostat en bit över 100.000kr) ![]() Skillnaden att åka med en SBF hjälm och en FIA hjälm är enorm jag har båda så jag vet. Efter att man har åkt med FIA hjälmen är man ganska trött i nacken. Visst kan jag träna upp nacken, men vem försöker vi lura. (Jag har Jethjälmar med intercom) MC Hjälmar är byggda för att den ska skydda huvudet när man kommer som en projektil och landar på huvudet där har man inte samma behov av att skydda nacken. Och ska därför ej användas när man sitter fastspänd. Frågan om SBF hjälm eller inte, ska kanske ställas på ett annat sätt hur länge till kommer SBF tillåta sina egna hjälmar? Med tanke på hur nyckfulla SBF är, så vet man aldrig. Sen jobbas det på ett banreglemente och oss vanliga, och vad sägs i det Magnus kanske vet. _________________ Erik Häggbom |
||||||
Det är väl det som är problemet, att ingen verkar ha en med statistik underbyggd åsikt. Det är ju OK, om alla då fick göra som de ville, men om man som nu skall förbjuda folk att skydda sitt ansikte, så är ju förhoppningen att åsikten verkligen är underbyggd. Vilket är ytterst tveksamt eftersom det endast gäller i Sverige och vi har väl inte precis snabbare banor än i andra länder. Vad det gäller stumheten i bätet så behöver det inte ödvändigtvis vara stummare bara för att det är bredare och fler. Bredden och mängden har ju mer med anliggningsytan mot kroppen att göra. Vävningen i sig gör ju att det ofrånkomligt sträcks lite, även om inte fibrerna sträcks, plus att kroppen är mer flexibel än man tror, så det är nog inte särskilt omöjligt att dunka ansiktet i ratten. Man sitter ju inte precis bakåtlutad med raka armar och köra. När det här diskuterades tidigare så har jag för mig att det sas nåt om att det var flera tjejer som körde folkrace som hade fått problem med pisksnärtsliknande nackskador p.g.a. "skruvpåfrestningarna" som kan uppstå där när man kör på jordhögar, in i varandra i sidorna, etc.. Men jag har aldrig hört talas om någon som fått nackskador p.g.a. för tung hjälm i vanlig racing, vilket förstås inte hindrar att det hänt. Någon som hört nåt annat? Vid SLC-olyckan på kullen tidigare i år så var det ju inte hjälmen tyngd som orsakade skadorna, vad jag förstått. Vad det gäller kraftig retardation så var Burtis(eller var det inte han?) krasch in i räcket på Spa för några år sedan av det värre slaget och han fick vad jag vet inga problem med nacken trots rejält hög hastighet in i räcket. Däremot har jag för mig att han dunkade huvudet i ratten och fick även lite initiala problem med hjärnan som inte riktigt gillade retardationen. Nu har inte F1 så mycket med det här att göra, men imponerande ändå att huvudet ö.h.t. satt kvar på kroppen efter en sån krasch. Vad det gäller Schumis hjälm så är det dyra med den att den är specialgjord och framförallt omfattande tester i vindtunnel - vindtunneltid är snordyrt. Vanliga F1-hjälmar är inte så himla dyra och inte så våldsamt lätta heller. När Alesi kastade upp sin hjälm på läktaren för några år sedan, har jag för mig att Eddie sa nåt surt om att den gick på över tusen pund eller nåt liknande. Men det dyra var visst radion i den, för den tyckte han att Alesi kunnat plocka ur innan han hivade hjälmen. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Någonstans har jag sett att just det det som är problemet. Kroppens rörlighet är större i ett trepunktsbälte och mindre påfrestande för kroppen. Det måste ju finnas någon anledning till att fler fästpunkter än tre är inte tillåtet på gatan? Gripenland och Wankelsport som arbetar med detta borde kunna svara på detta.... ![]() Öppen eller stängd hjälm - detta borde väl även vara en viktig faktor även vid brand? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||
För att citera mig kolla vad SBF och Hjälmutredningsgruppen håller på med innan du köper en ny hjälm. Kolla förbunds stryrelsens Protokoll 12 punkt 251 d. På SBFs hemsida. I korta ordalag så står det att om hjälmen inte kan bli lätt måste HANS användas. vad man menar med lätt står ej. Så även FIA pratar vikt på hjälmen Visst borde en intergralhjälm kunna vid brand själv klart. om vi hoppar till bältet så är åtminstånde FIA bältet konstruerat så att det ska kunna sträckas ut vid en smäll. Kroppen mår inte bra om det tar tvärt stopp. Det är därför man inte ska "återanvända" bälten efter en hård smäll då man har töjt ut bältet. Hur mycket eller hur lite vet jag ej. _________________ Erik Häggbom |
||||||
Vem har sagt att det att det är bredden och antalet fästpunkter som bestämmer töjningen i bältet? Vanliga bilbälten har dock mer töjning än "racebälten"! Det finns mängder av specar på bälten!!! Det är inte alls omöjligt att slå ansiktet i ratten, speciellt inte om du har inträngning av rattstången! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Vad det gäller bältestöjning har jag inte hittat några uppgifter hos tillverkarna av racingbälten men enligt en gammal VTI rapport som jag har är de ofta för stumma. Det är ju iofs beroende på infästningar mm. Schrotch tillverkar visst ett racingbälte med inbygd kraftbegränsare som släpper efter bältet när krafterna blir för stora. Vad det gäller skadestatestik på bana har jag hittat följande: Enligt HANS device's hemsida är nackskador det som dödar flest innom racingnen. Sen hittade jag en rapport gjord i Japan. Den visar entydigt att innom Saloon klassen är nackskador den absolut vanligaste skadan. Injuries in professional motor car racing drivers at a racing circuit between 1996 and 2000 o Minoyama and H Tsuchida Fuji Toranomon orthopaedic Hospital, Shizuoka 412-0045, Japan Correspondence to: Dr Minoyama Fuji Toranomon orthopaedic Hospital, Sports Medical Centre, 1067-1 Kawashimada, Gotemba City, Shizuoka 412-0045, Japan; msportsdr@aol.com Background: Research on injuries in racing drivers is limited. Methods: Injuries recorded during and after races between 1996 and 2000 were investigated using the medical charts from the circuit medical centre at Fuji Speedway, which is one of the biggest circuits in Japan. Races were in either single seat/formula cars or saloon cars. Results: Data were obtained from 39 races in single seat cars (1030 participating cars) and 42 races in saloon cars (1577 cars). Fifty injuries were recorded during the single seat car races, and 62 during the saloon car races (injury rate 1.2 per 1000 competitors per race and 0.9 per 1000 competitors per race respectively). Thirteen injuries were recorded after the race, 12 of them in saloon car racing. Bruises were the major injury in single seat car racing (58%). Lower limb bruising was more common than upper limb bruising. Most of the injuries in saloon car racing (53.2%) were neck sprains. The incidence of concussion was high in both groups compared with other high risk sports. Conclusions: There were some differences in injuries between the two types of car. No serious injuries occurred except for one death. However, the driver's body is subjected to large forces in a crash, hence the high incidence of concussion. The injuries recorded after the race emphasise that motor racing is a demanding sport. Här finns det mer att läsa: http://www.physsportsmed.com/issues/ Sist en sak jag vill poängtera. Det pratas om att Svenska banor är långsamma men det är inte farten som är farlig utan hur snabbt man förlorar farten. Hur står sig Svenska mot utlänska banor om vi pratar avåkningszoner, däcksbarriärer osv? Dale Enhart hade en relativhastighet på 42mph när han dog vilket bevisar att man inte måste åka fort för att skada nacken. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Dog Dale Earnhart av nackskador?
Vad var orsaken till nackskadorna då? Man får väl anta att formelbilsförarna i genomsnitt hade tyngre hjälmar, men ändå hade färre av dem nackskador. Varför det? om jag komer ihåg SLC-olyckan rätt så fick även han nackskador, men p.g.a. huvudet träffade buren. Med en bättre hjälm med mer stoppning och bättre skal hade kanske de skadorna varit mindre? Jag har ingen aning, men det verkar märkligt att de med lättare hjälm har högre andel nackskador. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Japp, per som smällde på Kinnekulle fick nackskador, men det beroende på att stolsfästet öppnade sig och vek hela stolen bakåt och därigenom så slungades han bakåt i bursträvorna....... Hjälmen vart skadad (iofs vart det inga förvärrade skador pga skalet sprack) men hjälmens vikt hade kunnat vara 50 Kg utan att förvärra skadorna eftersom skadorna på hans nacke förmodligen berodde mest på hans 75 Kg kropp som tryckte på 5 Kg huvudet genom nackkoterna..... har själv kraschat och smällt hårt.... Och visst kan man säga att man får nackskador.... men det är enbart på mjukdelarna, dvs muskelskador som faktiskt läker utan några större problem än att det gör lite ont ett tag....... däremot personligen, hade jag haft öppen hjälm så hade jag haft stora kross-skador i ansiktet eftersom jag slog ner ratten MED hjälmen ca 30cm när vi landade efter 30meter luftfärd rakt ner i flodkanten. Så personligen är jag övertygad om integral-hjälmens fördelar..... men visst är det en fördel med lätt hjälm men när man måste välja mellan en 800gr öppen hjälm och en 1150 integral (som min vägde, YES kevlar/kolfiber hjälm) så känns det som en bättre kompromiss med 350 gr extra på nacken för att få ansikts-skydd.......... men den kompromissen borde var och en få göra själv, enligt min mening. |
||||||
Ja, i alla fall enligt den oberoende rättsmedecinaren i rättegången: Mr. Earnhardt sustained a number of injuries as a result of his collision. Mr. Earnhardt's fatal injury was the basilar skull fracture described in the autopsy report. A basilar skull fracture is any fracture of the skull in which the fracture originates in or propagates to the base (lower portions) of the skull. Angående orsaken till nackskadorna i rapporten så kan jag bara göra antaganden iom att jag bara läst sammanfattningen till rapporten. Studien är gjord i Japan som mig veteligen inte har viktkrav på sina hjälmar. Att anta att Saloon åkarna har lättare hjälmar är därför en ren gissning, om än inte helt orimlig. Jag skulle gärna läsa hela rapporten och komma med en analys. Tyvärr kostar rapporten. Ang. SLC olyckan så känner jag inte till något om den. Det kan mycket väl vara så att det hade fungerat med en 50kg hjälm. Men man kan inte bara titta på ett enda fall och sen dra allmäna slutsatser efter det. Fredrik, var det en FIA godkännd hjälm som vägde 1150? Jag tror inte att det är någon som betvivlar integralhjälmens skydd. Det jag opponerar mig emot är de tunga integralhjälmar som jag sett. Precis samma sak gäller tunga öppna hjälmar. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Var hittar man tabellerade data över hjälmars vikt i olika storlekar?
I denna tråd tror jag mig sett över tre referenser till lätta integralhjälmar (under 1200g) men det är ju "omöjligt" att hitta data om hjälmar på nätet på ett vettigt sätt. Dessutom finns det få leverantörer med fler än två hjälmmärken och då blir det ju ännu knepigare. Själv har jag storlek 62 så standardvikterna stämmer nog inte så bra (eller väger Peltor lika mycket oavsett storlek? Tunnare hjälm till tjockare pannben?). Lösningen för min del blir nog att skaffa en lätt integralhjälm. Om nån besiktningsman gnäller får jag väl cabba ner. |
||||||
Det jag läst mig till ang Earnhart var att skadorna berodde på ett felaktigt åtspänt(ditsatt när han hoppade i bilen) bälte som gjorde att höftbältet lossnade i kraschögonblicket och därigenom så åkte han runt i stolen (i nascar så är det ju RÄTT stora krafter) och därigenom slog i huvudet så hårt på "öronlappen" att bakhuvudet brast......... men det talar väl iofs knappast för lättare hjälmar utan behovet för hans specifika olycka är ju 1. det är bra om bältet sitter fast. 2. det vore bättre med mer stötupptagande material I HJÄLMEN, vilket ju kan vara svårt om hjälmen får väga max 800gr....... Nascar förresten har jag för mig har gjort remsystemet obligatoriskt istället för Hans-systemet..... Jo min hjälm var både FIA godkänd och väldigt lätt...... vet inte om den modellen finns kvar då det var 89 jag köpte den..... men liknande finns helt klart..... men det var gjord för Rally.... dvs relativt smal båge nertill och stor öppning. Mycket skön iaf...... Italiensk och hette YES ![]() |
||||||
ok jag förstår din poäng. Men ponera att rättsmedicinaren faktiskt har rätt och att Mr. Earnhardt faktiskt dog av basilar skallfraktur, det som HANS och andra system är tänkta att skydda emot. Då är det inte längre så enkelt att mer stoppning i hjälmen är räddningen.
Nu hänger jag inte med? Bevisar det att det inte finns ett stort problem med nackskador? Båda systemen är ju designade för att göra samma sak, dvs skydda nacken. Vissa hävdar dock att remsystemet fungerar bättre vid sidokollisioner. Dessutom är det billigare.
Det är ju perfekt. Kan man hitta en lätt hjälm med bra slagskydd så är ju det det optimala ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8169 besök totalt |