Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Våga Vägra is! Eller...?
1295 besök totalt

Kan man bygga en snabb bil med krom på stötfångarna?
Absolut! Alla vet väll att breda 15"are och en grov sänkning av tyngdpunkten är snabbaste vägen genom kurvan??
83%
 83%  [ 20 ]
Nej, nej, nej! Aerodynamiskt utformade plastsköldarna och fotriktiga 16"are är det enda rätta!
16%
 16%  [ 4 ]
Totalt antal röster : 24

Henkan
Västerås
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Våga Vägra is! Eller...?

Tjena!

Sitter och är lite sugen på en E30 3-serie, men som ju alla vet (?) blir dom ju genast mycket mindre attraktiva efter 1987 då man började hänga på dom massa plast! Problemet är ju bara att det var först efter det som dom (som jag förstått det) roligaste motorerna kom! Så... Om man vill ha en 3-serie tillverkade före -88 och som är så pass svängavänlig som möjligt, vilken väjer man då..? Å hur svårt är det att släppa ner en 318is eller 320is snurra där i, samt få det att lira? Eller blir man helt enkelt tvingad att acceptera lite plast för att få leka med dom stora grabbarna!?

Mvh
Henkan
Tyskstukade kärror är snabbast!

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mer plast?
Hänger inte med hur du menar..

Jag har en -91 (sista årsmodellen) och plast vette fasen.. is-läppen sitter ju där iofs..

Samtliga E30 kan utan problem hushålla för en M42 (318is) eller S14B20 (320is).

Det kan ju bli aktuellt med lite rostlagning om man går på de tidiga bilarna..

Tillägg: Jag röstade inte.. Har du kul i bilen du kör så duger det.. En 318is blir aldrig snabbast ändå..

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Tja. Det är väl inte saker som plast eller kromade stötfångare som avgör hur snabbt du åker eller hur pass kul du har bakom ratten?

Mantorp
Här sen Nov 2002

En stoooor skillnad, iaf för oss redan skadade, på en "is" och en "iS"... Och det är en "is" du vill ha.

Sen detdär med vad det är för kofångare... De i plast är lättare och går att lätta enkelt än mer samt att aerodynamiken är bätttre på dom bilarna. Dock är väl karosserna ngt kg tyngre...

Köp den varianten du hittar som är friskast och ger mest för pengarna. Roligt lär du ha iaf får vi hoppas.

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Re: Våga Vägra iS! Eller...?

Henkan skrev:
Tjena!
Så... Om man vill ha en 3-serie tillverkade före -88 och som är så pass svängavänlig som möjligt, vilken väjer man då..? Mvh
Henkan

Valet är väl så enkelt som det kan bli!
M3:an kom ju -87 så där har du din optimala svängbil av E30 modellerna...

Fast det kanske sket sig på det där med plastkofångare... Får väl skruva dit de gamla kromade på en M3:a, skulle nog bli jättesnyggt... Eller kanske inte
325:an kom väl även den 87 och det är en rolig bil med en underbar motor, dock lite mer framtung än en 4 cylindrig E30 men det kompenseras enligt mig med härlig motor.

Ekerö
Här sen Jul 2004

Varför inte en 323i Den hade väl 143 hkr och det borde räcka för att få lite skoj...
Tänk en silverfärgad 323i från -86 med sportstolar och diffbroms mmmm

Problemet med tidiga E30 är väl att de flesta har råkat ut för det "norska kromet" i olika stadier thumbs down

BMW 540i xDrive -21
Mini Clubman Cooper S -19
BMW 523i -97 (Övningskörningsbilen)
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Våga Vägra iS! Eller...?

M3Jonas skrev:
Henkan skrev:
Tjena!
Så... Om man vill ha en 3-serie tillverkade före -88 och som är så pass svängavänlig som möjligt, vilken väjer man då..? Mvh
Henkan

Valet är väl så enkelt som det kan bli!
M3:an kom ju -87 så där har du din optimala svängbil av E30 modellerna...

Fast det kanske sket sig på det där med plastkofångare... Får väl skruva dit de gamla kromade på en M3:a, skulle nog bli jättesnyggt... Eller kanske inte
325:an kom väl även den 87 och det är en rolig bil med en underbar motor, dock lite mer framtung än en 4 cylindrig E30 men det kompenseras enligt mig med härlig motor.

Glöm inte att bakluckan är i plast också.

Västerås
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Anton Lillsund skrev:

Tillägg: Jag röstade inte.. Har du kul i bilen du kör så duger det.. En 318is blir aldrig snabbast ändå..

Nej visserligen, men samtidigt känns det ju dumt att utgå från ett "sämre" grundämne än nödvändigt om du förstår vad jag menar...!

Frazze skrev:
Tja. Det är väl inte saker som plast eller kromade stötfångare som avgör hur snabbt du åker eller hur pass kul du har bakom ratten?

Nää, men avgör hur pass nöjd med bilen jag är. Å eftersom jag är lite fåfäng av mig så vill jag inte bara att bilen ska vara snabb utan både lite show and go..! (Trots min något begränsade budget... )

Andreas Lidström skrev:
En stoooor skillnad, iaf för oss redan skadade, på en "is" och en "iS"... Och det är en "is" du vill ha.

Ändrat nu!

M3Jonas skrev:
325:an kom väl även den 87 och det är en rolig bil med en underbar motor...

Jag får la ta och kika upp det du! thumbs up

BMWRickard skrev:
Tänk en silverfärgad 323i från -86 med sportstolar och diffbroms mmmm

Problemet med tidiga E30 är väl att de flesta har råkat ut för det "norska kromet" i olika stadier

Vilken läckerbit! thumbs up Fast nästan ännu hellre en vit... med split-fälgar, svart centrum och kromad läpp! + ett par Ronal Turbo-liknande lättviktare på bana!

Jo jag har tyvärr märkt det, får försöka hitta nån som framförts av en man med hatten i behåll...!

-Henkan

Allmänt banåkaforum
Våga Vägra is! Eller...?
1295 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande