Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 155 Q4 -96 | 1, 2 >> 12145 besök totalt |
Ursprungligen bruksbil, men numera sommar/semester/banbil. Enda ägaren.
Eftersom det inte tillverkades så många Q4:or med "nya karossen" så vill jag inte förstöra den med en massa oåterkalleliga modifieringar. Därför blir det banåkning med full inredning, luftkonditionering och stereo. Men förhoppningsvis blir riktiga banåkningsobjektet klart någon gång. Då ska rattväxel, soffa och 7000 rpm bli rattväxel, bucket seat och 9000 rpm! 155 Q4:an har i alla fall fått de vanliga modifieringarna med Eibcah fjädrar, ställbara gula Koni, ett Ferrita system hela vägen (förutom katalysatorerna) och lite bättre inlopp på luftsidan. Förra säsongen blev det dessutom M3 E36 skivor och 996 turbo bromsok fram. Och så en massa fakta: Vikt: 1465 kg Tjänstevikt: 1560 kg Viktfördelning: 61/39 F/B Drivning: 47/53 F/B Diffbroms: 83% bak, okänd i mittdiffen Bromsar: 315x28-4kolv/240x11-1kolv F/B (284x22-1kolv original fram) Effekt: ~240 hk @ 6000-6500 rpm (186 original @ 6000 rpm) Vridmoment: ~350 Nm @ 3000-3500 rpm (293 original @ 2500 rpm) Laddtryck: 0,85 bar nominellt 1,15 bar under acc. @ 3000 rpm 1,37 bar vid last @ 3000 rpm Kompression: 8:1 Borrning/slag: 84/90 mm Ventilstorlek: 34,5/28,5 mm Ins/Avg _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||
Nu trillade bild-uppladnings-poletten ner - här är det premiär för nya bromsarna på Sviestad 2003
_________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||
Tack!
Nej, jag bor i Solna. Men det rullar en grym 155 Q4 i Linköping, en -93:a med 96:ans framskärmar. Se upp för den, definitivt landets snabbaste med god marginal. _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||
_________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||
Trevlig vagn! Tur att det finns modernare Alfor som får hjärtat att klappa fortare, tack vare Q-hjulstriften!
Min först bil som 18åring var ruskigt nära att bli en GTV-84, men färgad av sin börd så blev det en Bmw 323-81 istället, det kan ju förklara hur historien sen utvecklade sig..... men det är väl aldrig försent att bli en Alfateist Nu när man blivit med många bilar kan man ju rent av vara lite otrogen . _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||
Johans bil är inte klar!
Johan och jag hade samma garage förut Som jag fattar så kommer den kanske ut nästa år den kommer inte vara en MVH PELLE// _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||
om han nu får tummen ur ja, pratade med Johan för ett tag sen och han verkar tyvärr lite oinspirerad...
Andreas: om du vill så kan du få låna utrymme på min server för bilder. Jag kan nog hitta lite plats om jag vill. Tack för tipsen på förarkursen förresten. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Lite uppdateringar:
Ny turbo sommaren 2005, en KRX-400 från Turboservice (baserad på KKK K24 som sitter i Volvo S60R). Först häromdagen blev den ordentligt uppmappad med 3,5 bars soppatryck på original IAW 058 spridare (385 cc @ 3 bar) och nu laddas det 1,45 bar i mellanregistret som sen planar ut till 1,3 bar mot 6500 rpm. Sedan många år sitter det ett 2,5" fullflödessystem från Ferrita och modifierad luftfilterbox. Prestanda får jag se till att mäta någon dag, men troligtvis ligger effekten på rätt sida 300 hk strecket och likaså ligger vridmomentet på rätt sida 400 Nm strecket. _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||
Tjopp! Då får du se upp så att jag inte kommer och snor din motor och petar ner den i Bertonen. |
||
Gjort nåt mer med motorn än att skruva fast KRX400-aggregatet och mappat?
Nice bil! _________________ Erik Sjöström Member of Scuderia Dieci Isole. Alfasud Sprint -78 -rejsbilen Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern Skapare av www.lanciadelta.se |
||
Jaha Daniel, då vet jag vem jag ska ringa när jag behöver hjälp med att lyfta ur motorn
Det var ju inte helt "bolt on" med turbon, men det är en smidig lösning med original grenrör. Och angående motorn så är den aldrig öppnad. Många skriver hysteriskt långa listor med prylar som måste bytas för att plocka ur 300 hk, men det är också en hel del som åker länge och väl med de effektnivåerna på orörd motor. Men visst, ska jag åka mycket på max så måste jag nog se över temperaturer i avgas och insug samt skänka laddluftkylarens plastgavlar en tanke.... _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||
Vad är det för skillnad på ditt agg och ett std K24? Ser ut som det inte sitter avlastningsventil i kompressorhuset men det kanske det inte gör på dom orginal heller? Vad kostade det?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Jag är lite osäker på skillnaden, men jag tror det är större kompressor. Sen så skiljer lagerhuset som inte är vattenkylt och så tror jag inte det är 360-lager original.
Av någon anledning finns aggregatet inte med på svenska Turboservice hemsida, men på den norska hemsidan kan man se att det koster 13516 NOK inkl. moms. Och om man vill läsa specarna på svenska så http://www.enem.se/xtreame.asp Turbinhuset är lite större än på Lancia Delta Integrale Evo1s TB0385, kompressorinloppet är 1 mm mindre men å andra sidan har impellern lite friare flöde. _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||
Är en turbo specad för 400hk en myggturbo? Beror ju på vad man jämför med iof...blanda inte ihop de olika k24 aggregaten nu bara
Fan, man kanske skulle få tummen ur och skruvat fast sitt k24 (s60R) på Deltan nångång istället för att det ska ligga och samla damm på hyllan... _________________ Erik Sjöström Member of Scuderia Dieci Isole. Alfasud Sprint -78 -rejsbilen Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern Skapare av www.lanciadelta.se |
||
Jag hoppas jag har fel och att den passar finemang men 6cm^2 avgashus är otroligt trångt. Mitt är 7cm^2 och det är MYCKET trängre än std TB03-53 och det märks. Boost creep på höga varv och det på en 1.8 liters motor som ger runt 170Hk.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
KKK K24 sitter på alltifrån Golf I/II 1.6TD till Audi RS2 o S60R, förstår inte riktigt vad du menar???
Finns en uppsjö av varianter liksom det finns olika Garrett T3 t ex... _________________ Erik Sjöström Member of Scuderia Dieci Isole. Alfasud Sprint -78 -rejsbilen Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern Skapare av www.lanciadelta.se |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 155 Q4 -96 | 1, 2 >> 12145 besök totalt |