Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Sparade trådar/FAQ
![]() |
2362 besök totalt |
En av dessa är Sportvagnsklubben Göteborgs årliga förarkurs. ![]() Fortsättningskursen (för den som vill bli snabbare ![]() ![]() Kursen är inte särskilt dyr, förra året tror jag det rörde sig om ca 1500 per pers. Medlemsskap i SVK Göteborg dock ett krav (400:-/år) och egen bil, racer eller std eller sportbil, dock ej diesel eller automat. Kan nämna att en Volvo 740 GL eller en 244 med Yokohama-däck ![]() ![]() ![]() Skulle jag ta licens, så vet jag vilken kurs jag skulle gå. SLC är dock ett kanonalternativ för den som vill utveckla sin körning ![]() ![]() ![]() SVK Göteborgs kurs går förresten under Kristi Himmelfärdshelgen, torsdag + klämdagen efter. Som sagt, medlemsskap krävs. Den som är intresserad kan kontakta klubben via www.svkg.nu ![]() |
||||
SVK Göteborg kurs låter som en bra upplägg för dom som vill få lite mera utbildning.....
![]() Men min gamla pappa (3 Sm-guld i gokart bland annat) lärde mig när jag var gokart junior att man har aldrig lärt sig gränserna förräns man har åkt av i varje kurva på en bana ![]() ![]() Eller vad sägs om fyravarvs rullning framlänges med liten starlet ... 30 meters strömhopp ned i flod med Integrale.... Vattenplaning i 190 med FF och fast planterad i Armco räcke baklänges.. Planterad högerfot mellan egen stillastående kart och motståndares som inte hade stillastående.... Säkerhetsmedveten... sa du Carl.... jo, jag vet vad som gör ont när man gör fel ![]() |
||||
|
||||
Det är som sagt Kristi Himmelfärdshelgen (tors-fred). Gatbil funkar som sagt helt ok, även en 740 eller liknande. Huvudsaken är att den flyttar på sig så att man har ordentligt med styrfart och att bromsarna är fräscha. Det är alltså "Members only" så steg 1 är att maila över alla uppgifter (se www.svkg.nu och "bli medlem") så kommer det till rätt folk. Därefter skickar du ett mail till Pelle H på svkg@swipnet.se och säger att du vill boka plats på fortsättningskursen. Sen är det bara att vänta ivrigt på inbjudan och fila på Kinnekulle-banan på dator. ![]() |
||||
Diesel blir oerhört halt och är svårt att sanera om det skulle hända något som gör att det hamnar på banan. ![]() Sen har en dieselmotor lite annorlunda karaktär (läs effekt och momentkurva) som gör körningen lite annorlunda. Prestanda är inget fel på, jag är först på att skriva under på att diesel har en framtid i racing. ![]() Behöver jag säga att dubbdäck inte heller är tillåtet... ![]() |
||||
Hej På Er
Jag gick SVKGs kurs förr förra året. Kan helhjärtat rekommendera den. Bra teori bra träning med spårval + startträning etc. Underbart sätt att kombinera licenstagning och banåka. Stämmningen är kanon. Lärde mig själv mycket om mig själv och bilen Körde slut på bromsarna se till att ha nya pads och sluta småbromsa. IOFS går det att köra halvsnabbt runt kullen utan bromsar ![]() Instruktören som jag hade var kalas förresten det kanske var du Calle. ![]() Marcos 2 t _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
![]() |
Sparade trådar/FAQ
![]() |
2362 besök totalt |