Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5736 besök totalt |
Goodwood Festival of Speed - söker restips
Min fru kastade ur sig att hon skulle tycka det var kul att åka och besöka Goodwood Festival of Speed http://www.goodwood.co.uk/fos/ och en sådan begäran får man ju inte låta passera obemärkt! Är det någon som har tips om en sådan resa, om transporter, boende, bokningar eller vad det nu månde vara? Alla tips mottages tacksamt! |
||
Jag skulle med lätthet kunna tänka mig att åka dit med min sambo också, hon skulle också gärna göra det. Men som jag förstår det så är datum inte spikat ännu?
Kanske en liten gruppresa om det är fler från Stockholmsområdet? (Mälardalen) _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||
oj, titta en Lådbil! *sakna*
Jepp, inte kan man väl hålla sig ifrån ett evenemang som listar följande intressanta punkt bland statistiken: "Most importantly, more than 1810 bottles of Veuve Clicquot champagne were drunk by visitors and guests, kept cool by 6.5 tonnes of ice." ![]() Att man dessutom är anglofil av stora mått och berusas inte bara av champagne utan även av doften av bränt gummi och bränsle, ja, då vet jag inte om man kan hitta på något roligare! ![]() Hojta gärna till om ni ser när evenemanget i fråga går av stapeln, så att semesterbudgeten kan börja planeras... Bra tips om boende, restauranger och annat trevligt finns på www.sussexlive.co.uk. _________________ Barbra Bohannan Se7enänka, Scorpiodräpare & lycklig Alfista. Kör med: ![]() |
||
Jag var där förra året. Bifogar min artikel till Alfaklubbens tidning Klöverbladet, dock utan bilder. Vi var där med bekanta som bor i västra London. Det tar cirka en timme med bil därifrån till Goodwood. Ett tips är att boka alla 3 dagarna, det behövs och tänk på att det kan regna en eller flera dagar. Vi hade solsken i tre dagar och det var knappt så tiden räckte. Mycket minne/film till kameran. Picnicgrejer om man vill sitta i backe och se alla åka. Vissa läktarplatser finns men de bästa kostar extra. Efter första böjen till vänster som kommer efter huvudläktaren är det bra sikt. Det finns en lång naturlig kulle som man kan ha picnic på/ fotografera från. Det finns mycket depåområde som man kan gå i.
Goodwood festival of speed är verkligen ett superarr. ------ Gardenparty hos Lord March eller Goodwood festival of speed Reserapport. Det är dags att göra en rapport från sommarens semester. Den var inte så Alfarelaterad men den bjöd å andra sidan på motorevenemang av absolut högsta världsklass. Den blir dock uppdelad i tre delar. Som orientering kan berättar att vi flög till Paris, hyrde bil och åkte till Champagne där vi ägnade ett par dagar åt kultur och Champagnprovning. Därefter for vi till Nevers för ett gotta oss åt Frankrikes Grand Prix på Circuit Magny Cours. Biljetter hade införskaffats via internet, likaså hotell. Jag har tidigare besökt ett formel 1 lopp och ett roadracinglopp, båda gångerna från depån. Den här gången skull det bli från läktaren. Efter ett besök på Schlumpf Collection i Mulhouse flög vi till London och då vart det fest. Vi var på garden party hos Lord March. Vad sägs om att åka på en bilshow där man kan se följande bilar; Alfa 156 GTA, Sprint Speciale, Giulior all alla slag, Ferrari av alla modeller, Maserati 3200, 4200, Quattroporte, Lamborghini Countach, Miura, Lotus Elise, Exige, Aston Martin Vanquish, DB7, Renault Alpine, Caterham, Porsche GT3, 356, Rolls Royce, Bentley, och mycket mycket mer. Dessutom helt gratis. Vi gick inte så mycket på den utställningen - Det var parkeringen till Lord March garden party, det vill säga Goodwood Festival of Speed i England. Den här gången var det 10-årsjubileum för evenemanget som är en backtävling för både historiska och nya bilar. Låt er inte förskräckas av att det är en backtävling. De kör ett åk på fredagen, två på lördagen och två på söndagen. Lord March hade samlat ihop tidigare års godbitar till denna upplaga. Dessutom fyller ju Ford 100 år vilket uppmärksammades med GT40or, Cosworthmotorer, Nascarbilar, en dragster mm. Hillclimb. Man får möjlighet att se bilarna passera 5 gånger under full power under de tre dagarna. Det finns en mängd olika klasser som i sig är rätt ointressanta eftersom det egentligen är mest en fråga om uppvisning under våldsam acceleration uppför en backe som gäller. En del kör på tid medan många gör ett så kallat demo run utan tidtagning. En del bilar finns bara att beskåda i depån. Man sitter eller står bara några meter från höbalarna som skiljer bilarna från publiken. De som bara gör demo runs brukar göra donuts (munkar?!?) och lägga lakritsremmar flera gånger uppför backen. Hjulspinn och rök för hela slanten. En del rariteter tar det lite lugnare, andra rariteter, läs Lotus 72, touchar höbalarna i sin iver att visa framtassarna. Än så länge tror jag inte att ni är särskilt imponerade. Backtävling, fjantigt. Men det här är sannerligen ett förstklassigt evenemang. Jag tror att kvalitén på evenemanget bäst beskrivs genom ett utdrag ut deltagarlisten. Ett litet smakprov att suga på kanske. Ett antal formel 1-stall var där. Ferrari var där med F2002 -02, Williams-BMW med FW24 -02, Toyota med TF103 -03, BAR-Honda 004 -02, Renault R23 -03, Jordan-Ford EJ13 -03, McLaren-Mercedes MP4/13 -98 samt ytterligare några F1or. Det kanske var lite för nya bilar för din smak... De hade annat på F1-meny som aptitretare, exempelvis Ferrari 312T -75, Ferrari F187/88C -87 och Brabham-Alfa BT46B, just det, fläktbilen som vann på Anderstorp 1978. Alfa Romeo representerades med 2 stycken 33 TT 12, 33 ST 12, Tipo 33, sportvagnsprototyper av bästa sort. Bimotore -35, 8C 2900B LeMans -38, 159 Alfetta -51, 6C 2300 -35. Dessa kördes under full acceleration uppför backen, driftandes mot höbalarna. Som bonus visades de härliga BAT 5 och Giulietta Spider Prototipo upp. BAT 5 vann för övrigt stilpriset. Ferrari med 312 PB, 512 S, 612, 712, 365 Daytona, Dino F1, 250 GTo, 335 S, 250 GT SWB/C, 550 Maranello GTS (Prodrives), 250 GT Zagato Maserati med Tipo 63 "Birdcage", 8CTF, 250F 12C. I övrigt kan man kanske fresta med Lancia D50 -54, Jaguar E-type, både lightweight och low drag, Jaguar D-type long nose, fyra stycken Ford GT 40, två av Jim Halls Chaparral Chevrolet 2F och 2E, Mercedes-Benz W154-39, AC Cobra Le Mans Coupe, Ford-Shelby Cobra Daytona Coupe, BMW M1 Procar, BMW 3.0 CSL. Visst var BRMs berömda V16 P30 Mk2 där med sitt underbara V16-ljud. F1-bilarna gjorde bara demo runs eftersom banan är rätt oförlåtande och det går rätt fort ibland. En av höjdpunkterna var dock när Felipe Massa gjorde ett oannonserat demo run i sin Ferrari F2002 efter söndag lunch. Vi som var där kan nog lugn konstatera att det inofficiella rekordet nog rök all världens väg. Demo run. Jo den kan man nog säga... Motsvarande lista som ovan kan naturligtvis göras för tyska, franska och naturligtvis engelska bilar. Supercar run. De hade något de kallade för supercar run där man gjorde demo runs med nya drömbilar, exempelvis två stycken Ferrari Enzo, 360 Challenge Stradale, Lamborghini Diablo GT, två stycken av den då nya Lamborghini Gallardo, Koenigsegg CC, nya Ford GT, Maserati Trofeo, Aston Martin Vanquish, Pagani Zonda, Dessutom gjorde den nya McLaren-utvecklade McLaren-Mercedes, gatbilen alltså, ett oannoserat demo run i delvis maskerat trim. För att ytterligare spä på med godis så kan man konstatera att det inte var fövirrade miljonärer som framförde bilarna utan det var i många fall fullfjädrade nya och gamla racingstjärning. Duger denna lista? Derek Bell och Arthuro Merzaro i Alfa 312, , Phil Hill, Felipe Massa, Juan-Pablo Montoya, Nelson Piquet, Takuma Sato, Mika Salo, Ralph Firman, olivier, Phil Hill, Panis, John Surtees, Al Unser snr, Stirling Moss, Jack Brabham, Hannu Mikkola, Jacky Ickx och några kändisar som Nick Mason och Jay Kay. Klämma och känna. Javisst fick man det. Inga avspärrningar kring bilarna utom kring de nya F1-bilarna. Total access till allt och alla. Vill man klämma på Derek Bell så går det bra det med. Jag behöver väl inte nämna att det var ett liknande gäng motorcyklar med förare som Giacomo Agostini, Mick Doohan och Dan Gurney i spetsen. Vid det här laget bör ni vara klarvakna och i färd med att beställa biljetter till nästa år eller prozac. Är man motorfrälst så har man helt enkelt inte något alternativ om man vill vara hel som motormänniska, man måste dit. By the way, vi hade TRE dagar med fullt solsken. Njut av bilderna. "The Goodwood Festival of Speed Hillclimb was the narrowest, bumpiest least grippy course I've ever driven the BMW-Williams F1 car on. But I loved it" J-P Montoya. Peter Söderlund ------ _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
Ganska billigt med tanke på att en konsert på några timmar kostar 400 pix ![]() Vad kan man tänka sig att resan dit kostar? Bil vs. flyg obs uppskattade kostnader duger fint... så man kan uppskatta om man har råd eller inte ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Ryanair till Stansted 99 och uppåt
140 för tåg till London från Stansted Gissar på 250 för tåg till Goodwood Detta x2 Hotell från 500 per natt (gissar och boka tidigt) Inträde 600 Till/från Goodwood med taxi 250x6 (beroende på avstånd) Äta&så 500x3 6k kanske med tur och utan lyx, billigare med flyt och andra lösningar. Hyrbil blir troligen billigare och man kan ta hotell längre bort. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
Tack, Peter- nästa års sommarsemester börjar kristalliseras framför mina ögon...
Visst är det billigt att både flyga och åka tåg, men personligen lutar jag nog mer åt att låta vår kära Katt komma hem till England och spinna lite. Jag är ju attans förtjust i England, så en biltur ner från Newcastle eller Harwich vore inte fy skam. Med rejäl verktygslåda i bagaget, förstås... På den hemsidan jag nämnde tidigare finns det massor med olika typer av boende, bl a bed & breakfast, en typ av boende jag särskilt rekommenderar just i England då de ofta drivs och ägs av söta små tanter som vet hur en riktig kopp te ska serveras! Snålvattnet rinner verkligen till när jag ser listan på bilar...klämma på förarna får jag nog låta bli, för annars blir nog inte Kraniel så glad, men att man får kladda på de bensindrivna läckerbitarna- det är ju förstås en extrabonus! ![]() _________________ Barbra Bohannan Se7enänka, Scorpiodräpare & lycklig Alfista. Kör med: ![]() |
||
Klart katten ska med.
Vad sägs om Öresundsbron, Nurburgring, Schlumpf collection i Mulhouse (Alsace) Champagne, tunneln, Goodwood, Newcastle och färja till Göteborg? Vi hade det som del-förslag men vi flög runt istället. Ni får gärna komma över på en fika och kolla in bilder från arren. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
Nu är biljetterna släppta! Boka! Boka! Jag har just bokat två!
http://www.goodwood.co.uk/fos (uppe i högra hörnet finns biljettbokningsknappen) ![]() ![]() ![]() |
||
Vi köpte biljetter för hela helgen, utan läktarplats och då gick de på £77 per skalle. På mitt konto motsvarar det 2 065,89 för två biljetter. Enstaka dagar är billigare, biljetter med läktarplats dyrare. Billigast är att bara titta in på fredagen, det kostar £20. Dyrast är weekendbiljett med läktarplats, det går på £132 per huvud. Barnbiljetter är billigare. Man behöver inte heller logga in. Det finns en knapp som heter 'enter' under rubriken 'Members of the public enter here' Så man vet att man tillhör pöbeln... ![]() ![]() ![]() |
||
|
||
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Hallo!
I'm from sunny England, and can't understand a word on this forum,.. but the pictures are nice ![]() Here are some pictures from the Goodwood Revival, which is all before 1966 cars : http://www.retro-rides.com/gallery.a ![]() If you are visiting the Festival of Speed I hope you have a good time ![]() -David |
||
Senaste numret av TV hade ett reportage om Goodwood. Dom rekomenderar att man bokar p-biljett samtidigt som man bokar sin entrebiljett, barn under 12 går tydligen in gratis på området men måste lösa biljett för läktarplats, inga djur förutom ledhundar på området. Bilar äldre än 1966 parkerar avgiftsfritt på en speciell parkering
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Hej!
Mina bilder från detta året. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag var på Goodwood Festival of Speed i år och tycker det är ett underbart evenemang. Personligen hade jag köpt läktarplats biljetter eftersom det är väldigt behagligt när det regnar. Bästa platsen att se körningen tyckte jag var långt upp på kullen precis innan mål rakan. När det gäller resan så hade vi tur som kunde bo hos vänner bara några kilometer från Goodwood. Vi flög med Ryan Air till Stanstedt, buss ner till Harwick oh sen blev vi hämtade. Nästa år så kommer vi nog satsa på att packa Porsche 968 CSn och köra till Goodwood istället för att åka flyg o buss det blir mycket bekvämare och roligare. I vilket fall kommer ni ha tre toppendagar! //Björn |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5736 besök totalt |