Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 3.0 -90 CAR Challenge #3 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (19593 totalt) |
Mantorp 2004 Foto: Svante Johansson Alfa Romeo 75 3.0 V6 Potenziata -90 Motor orginal 2997 ccm V6 Effekt 193hp, 250nm Vikt 1150kg startklar, 20l bränsle Klass #3 Bromsar Fram: BMW E36 325 skivor fram, PF 97 belägg, Volvo 4kolvs ok Bak: orginal skivor & ok, Red Dot R belägg Chassi Rensad invändigt, komplett skyddsbur, Toora Comp stol, Luke 6punkts bälte, 3mm makrolon rutor utom vindrutan, glasfiberhuv och taklucka, lättad baklucka, TS spoiler bak, tidiga förgasar fronten fram, brandvägg, borttagen reservhjulsbalja. Hjulupphängning 30mm torsionstav fram, Bilstein CS, casterstagskulleder, 26mm krängh. fram, polyurethan bussningar, 60mm fjäder bak med hjälpfjädrar (hemliga värden ) Transmission 4.10 slutväxel, lättade drev, 3.0 koppling med 75T fjädrad sinterlamell Övrigt eget avgassystem efter grenrör, Bridgestone Re540S 205/50/15 på Zender Trophy 7x15 ET 24 Sponsorer Teknova Autoexperten Karlstad Skyltmålaren Preem Karlstad Pean Sweden Resultat 2003 Mantorp 9 Sep - Bröt #2 Resultat 2004 Anderstorp 22 Maj - 10:a #2 Kinnekulle 31 Juli - 8:a #2 Mantorp 4 Sep - 5:a #2 Resultat 2005 Ingen start Mer bilder på bilen hittar ni här: http://vp.mine.nu/gallery/album24 _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Snigelaggregat, den ska alltså turboladdas, spännande nu måste du berätta mera om hur den tänkta motorspecen ska se ut !!
Det finn en Holländare som gjort samma sak och tydligen fått ut grymt med effekt, dock med hög budget (riktigt motorstyr, smidda kolvar, specialkammar mm.mm) Vad siktar du på för laddtryck/effekt ? _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Motorn är på labbstadiet ännu. Alt så kan det bli en 24v 3,0 eller en 2 liters turbo 4:a. en del återstår med bilen fortfarande så det skall lösas först. Kommer i år inte att satsa så hårt på mods utan skall försöka köra så mycket som möjlit. Skall kolla upp mjligheterna med att köra långlopp dessutom (inte med denna bilen då) _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Har lagt upp en hel del bilder på bilen nu i mitt galleri, se länken ovanför. Bygget kommer att fortsätta i vinter med en del chassi förändringar. Ev nytt sprut men jag avvaktar "nya" reglementet först
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Läckra bilder på läcker bil! Sådär skulle jag velat att min sjuttiofemma såg ut.
Tips om Evo-front om du inte redan sett det: http://alfapower.nu/viewthread.php?t |
||
Fronten som sitter på nu är en sista-sekund-lösning. Det är en förgasar front som har kapats ur. Vikt någonstans runt 2,5 kg, mao mycket lätt. Bara det löser sig nu med garage så skall det jobbas på en ny front men jag har inte bestämt mig ännu hur jag gör. Pga bilens omjämna undersida så har jag nästan beslutat mig för att bygga en "dam" istället för splitter. isåfall skulle man kunna använda en evo front som plastas om för att slippa alla intag på den och med ny "underdel". Detta skulle sedan kompletteras med dzus fästen för att kunna komma upp på trailern alt möjlighet att plocka av fronten om man kör av (det har ju hänt ) Är dock osäker på hur en sådan front skulle tolkas av sbf vad gäller markfrigången på bilen. Evo fronten är alltså intressant, Daniel nämde ju lite priser på vad han ville ha för jobbet. Har du koll på vad din front vägde? Edit ot: Räkna med att bilen har andra färger nästa år. Att det blev vita kofångare är faktiskt en slump och jag har inte prioriterat att lacka dom ännu. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Just den fronten vägde kanske 4-5 kilo. Jag plastade ihop den av en krockad glasfiberfront som ursprunligen tillverkades av ett båtvarv i Polen, så den var väl inte alldeles optimerad vad gäller vikt. Om Daniel bara plastar på ett vettigt sätt ska den inte behöva väga särskilt mycket alls. Kan inte låta bli att kasta in en bild på resultatet också! och om SBF gillar att ha synpunkter löser väl dzus-låsen det? Bara att plocka av innan besiktningen! |
||
Jaha, får väl uppdatera lite vad som har hänt på sistonde. Försöker motivera mig att fortsätta tokskruvandet så det blir något kört överhuvudtaget i år :/
Problemet i stort är avsaknad av garage. Just nu så blir det 8mil resa varje gång jag skruvar men det är ju bättre än ingenting. Problemen med bilen har varit en hel del. Bland annat så visade det sig min förarstol hade blivit förbjuden. Status på bilen är ändå körduglig just nu med en del småpill kvar bland annat växellådsbyte till en nybyggd låda med lättade drev och 4.10 slutväxel. Så här ser bilen ut just nu. XC90 stuket är lyckligtvis åtgärdat med nya inställningar på torsionstavarna. Bilden ljuger lite då framvagnen inte var helt åtdragen samt att jag hukade mig när jag tog kortet. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Nu är jag antagligen dum, men vad är Potenziata? Är det samma som fyrköver? Det måste det väll rimligtvis vara med tanke på effekten du uppger! (..och med tanke på att någon skrev motronic och det har väll fyrklövern!)
_________________ Martin Engström |
||
Potenziata är en "QV light". Chassinumret på min bil säger att det är en Potenziata, den har dessutom skatteeffekten på 193hp. Det konstiga är dock att den har L-jettronic istället för motronic så tydligen finns det varianter. Italienare Återkommer med lite bilder senare, har tänkt byta låda ihelgen och även flytta över diffbromsen. Ev en liten provtur kanske? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Eftersom jag har jobbat ett par dagar i veckan så hadet gått ganska trögt med meket.
Status just nu är att bilen är 100kg lättare se bild: Har kunnat konstatera att jag behöver 10st nya bussningar men isf byter jag ut skrotet på de ställen där jag kan till länkhuvuden och lager istället. Dessutom passade Murphy på att besöka bilen och det resulterade i ett gäng avdragna bultar plus avbruten bromsledning. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Jo..igentligen borde man snart vara kompis med honom, så ofta som han har besökt mig sista åren. Imorgon blir det meka igen, skall klura lite på hur jag löser bussningsfrågan nämligen. Tänkter sätta De-Dion leden med en Zagoto kulled, watt prOpeller med 2st lager, wattlänkar med uniballs som blir justerbara, uniballs i fästet för k-fjädern. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Nope Min gode vän 75anders har dock hjälpt mig med att beställa lite delar som behövs idag. Här är ett par orsaker Avdragna bultar och rostigt???? bromsrör Watt länks bussning Vänstra växellåds fästet som tydligen inte tillverkas längre De-Dion bussning där konsistensen på gummit liknar tuggummi _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Några glädjeämnen
Lådan är monterad och färdig för montering. 4.10 slutväxel med gamla 25% diffbromsen, lättade drev och fräscha synkringar . Sinterlamell med fjädrat nav monterat. Dessvärre är ej nya svänghjulet klart Skränkt bakaxel med -2.2 grader camber och aningens lite toe-out _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 3.0 -90 CAR Challenge #3 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (19593 totalt) |