|
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Trådstartare

08 Nov 2004 16:15
POWERflex eller kulled till casterstag?
Håller på med ett litet rejsbygge på en alfa 75 ts. Funderade lite på hur mycket bättre kulleder är jämfört med powerflex? Jag menar PF kostar ca 300kr medans kulleder kostar runt 1000. E det så mycket bättre?
/Richard
_________________ Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

08 Nov 2004 17:23
Ja. Over and out.
Fast du borde leta runt lite när det gäller priset. Nej, jag kan inte tipsa om nåt ställe, de som sålde till mig har lagt ner.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002

10 Nov 2004 11:21
_________________ Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks.
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

10 Nov 2004 13:27
se där, bra pris bara att köpa.
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

10 Nov 2004 16:38
Re: POWERflex eller kulled till casterstag?
Ickad skrev: | Håller på med ett litet rejsbygge på en alfa 75 ts. Funderade lite på hur mycket bättre kulleder är jämfört med powerflex? Jag menar PF kostar ca 300kr medans kulleder kostar runt 1000. E det så mycket bättre?
/Richard |
Casterstags kulleder är nog en av dom bästa modsen på en 75:a. Du kommer att grina av lycka efter detta byte. Spelar ingen roll om det är en banbil eller gatbil. Känslan och styrningen blir väldigt bra iaf.
_________________ //Kenth Wiklund
Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
|
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

10 Nov 2004 17:13
ohh tack äntligen!!!
Jag som försökt ringa oldtimer Garage i några månader vid det här laget!!
Passade på att beställa synkring till 2:an också!
_________________ Mattias Habenicht
HMS
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

10 Nov 2004 17:14
Vad fick du ge för ringen?
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

10 Nov 2004 17:22
MaZ skrev: | Vad fick du ge för ringen? |
318 spänn, vet inte om det var billigt eller dyrt men jag behöver den!!
_________________ Mattias Habenicht
HMS
|
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002

12 Nov 2004 14:43
Habbe skrev: | ohh tack äntligen!!!
Jag som försökt ringa oldtimer Garage i några månader vid det här laget!!
Passade på att beställa synkring till 2:an också! |
oldtimer ligger lågt pga sjukdom. Annars var de vår hovleverantör här uppe i norr. Jag saknar dem.
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks.
|
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002

12 Nov 2004 14:45
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

12 Nov 2004 14:55
nzorikko skrev: |
oldtimer ligger lågt pga sjukdom. Annars var de vår hovleverantör här uppe i norr. Jag saknar dem. |
Samma här.
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Moderator

12 Nov 2004 15:12
Jag bytte till kulleder på min 75 3.0 för några år sedan och kunde konstatera att det verkligen gjorde skillnad. Såhär skrev jag då:
Citat: | Styrningen i Alfettan och dess ätteläggare, till vilken 75:an hör, har i alla tider lidit av okänslig styrning. Delvis beror detta på att framvagnens casterstag, det vill säga den ena av framvagnens övre länkar, slutar i en bussning som mest av allt liknar en tvättsvamp. Denna bussning äter upp rörelser på väg mellan ratt och hjul och vice versa. Men det finns bot.
105-serie-Alfor, alltså gamla bilar som Berlina etc, har också casterstag. I änden på dessa sitter kulleder, som inte svajar och ger efter. De passar direkt på mina casterstag men inte direkt i plåten som bussningarna sitter mot. Många säljer dem men billigast är nog Highwood.
Plåten måste alltså modifieras. Det hål som finns måste förstoras med några millimeter och två bulthål borras. Detta finns mer ingående beskrivet på The Milano Resource. Observera att örat för den inre fästbulten har lite svårt att få plats, mät upp innan du också börjar borra.
Jag gjorde detta på en dag. Bilen tog mig till garaget på förmiddagen och hem igen på kvällen. Det som tog mest tid var att få isär själva casterstaget. Massor av gängor hade rostat fast och krävde värmning med gas innan de gav sig.
Hemvägen var skön den kvällen. Vägen var alldeles tydlig genom ratten och responsen kvickare än någonsin. Det gör skillnad. |
Länktips:
http://www.highwoodalfa.com/
http://denovich.org/alfa/sikand_mti/milano.html
|
|